برنامه‌هایی برای همدلی امت محمد (ص) در هفته وحدت

مدیر رادیو وحدت از پخش ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان‌های «مهربان باشیم» و «امت محمد (ص)» در هفته وحدت از استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،طلوع خورشید بیست و هفتمین روز از ماه مهر مصادف است با دوازدهم ربیع الاول. روزی که بنا به روایات اهل سنت، آخرین رسول مهربانی پا به عرصه گیتی نهاده و پس از گذشت چهل بهار از عمر شریفش پذیرای فرشته وحی شد و به امر الهی هدایت انسان ها را به عنوان آخرین پیامبر به دوش گرفت. حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی این روز را به عنوان آغاز هفته وحدت و پایان آن را هفدهم ربیع الاول اعلام کرد؛ روزی که شیعیان به مناسبت میلاد پیامبر اعظم (ص) جشن می گیرند.

این سنت حسنه پس از ۴۳ سال همچنان در میان مسلمانان به ویژه مردم ایران از احترام ویژه ای برخوردار و فرصت مناسبی برای بازخوانی نقاط اشتراک شیعه و سنی است. برگزاری کنفرانس وحدت همه ساله در این راستا برگزار شده و کارشناسان مذهبی و دانشمندان جهان اسلام در آن ضمن معرفی استکبار جهانی به عنوان دشمن واحد امت اسلامی به آسیب شناسی وحدت مسلمانان می پردازند.

امسال نیز با وجود استمرار دوساله شیوع کرونا سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حضور حداقلی میهمانان خارجی و داخلی شاهد ۵۱۴ سخنرانی و ارائه مقاله خواهیم بود. رادیو وحدت که دومین سال حضورش را تجربه می کنیم برنامه هایی را برای ترویج وحدت مسلمانان درنظر گرفته و به پوشش خبری مراسم کنفرانس وحدت نیز می پردازد. 

آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به مناسبت آغار به کار رادیو وحدت گفت: مسلمانان در ۱۴ قرن گذشته، تلخی اختلاف‌ و تفرقه را بارها چشیده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که از شجره طیبه تقریب‌ و وحدت، میوه‌های شیرین یکدلی‌ و سرافرازی را بچینند.

برنامه‌هایی برای همدلی امت محمد (ص) در هفته وحدت

مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف که این روزها رادیو وحدت را نیز مدیریت می کند، روز دوشنبه ضمن تشریح برنامه های رادیو وحدت به خبرنگار معارف ایرنا گفت: وحدت و همدلی امت اسلامی در دنیای پرتلاطم کنونی و آکنده از تحولات سریع و شگرف، به اولویت جهان اسلام تبدیل شده و افتتاح رادیو وحدت برای ایجاد اتحاد بیشتر بین مسلمین است.

وی با بیان این که حدود نیمی از برنامه های رادیو وحدت به موضوع مهم فرهنگ سازی وحدت اختصاص دارد، اظهار داشت: این رادیو با برنامه‌های تولیدی خود سعی می‌کند به این خواسته نزدیک شود. موضوع وحدت یک مفهوم کلان و راهبردی در جهان اسلام است که از ابتدای اسلام تا کنون اهمیت داشته است و یک تاکتیک و راهبرد مخصوص به یک زمان نیست. 

یکی دیگر از مسایل مهم در حوزه وحدت، مساله شناسی و موضوع یابی است که در این زمینه با همکاری نهادهای پژوهشی و ظرفیت مجموعه هایی که در حوزه وحدت فعالیت دارند، اقدامات علمی و پژوهشی خوبی صورت گرفته و در اختیار برنامه سازان رادیو وحدت قرار داده شده است.

 وی افزود: برنامه سازان این رادیو در این روزها به مناطق مختلف همچون سیستان و بلوچستان، گرگان، سنندج و مهاباد اعزام می شوند و برنامه مهربان باشیم و امت محمد (ص) در ایام هفته وحدت به صورت ویژه و زنده از مرکز زاهدان اجرا و همزمان از رادیو وحدت، معارف و رادیو مرکز زاهدان زنده ساعت ۶:۵۰ و ۲۱:۱۵ پخش خواهد شد.

مدیر رادیو وحدت اضافه کرد: برنامه جان جهان که زنده از رادیو وحدت روی آنتن می رود، برکات وجودی حضرت رسول اکرم (ص) و شیوه های شکر نعمت رسالت و ولایت و سایر معارف نبوی را بازگو می کند. 

وی اضافه کرد: مسابقه مهر و ماه هر روز در ایام هفته وحدت با محوریت وحدت و سیره حضرت رسول اکرم ( ص) زنده تقدیم شنوندگان می شود. برنامه اندیشه ها نیز با محوریت سخنرانی های علمای جهان اسلام در همایش ها و اجلاس ها پخش خواهد شد.

شبستان عنوان یک برنامه گفتگو محور است که در خصوص اهمیت ارتباطات اسلامی با  محور وحدت به معرفی علمای منادی وحدت و بیان فعالیت های آنها در حوزه تقریب می پردازد. 

از دیگر برنامه های رادیو وحدت به گفته مدیر رادیو معارف می توان به تفسیر آیات قرآن با موضوع وحدت توسط مفسر جهان اسلام آیت الله عبدالله جوادی آملی، توجه به سیره امامان معصوم و تبیین احادیث در این زمینه اشاره کرد. 

کاویانی با اشاره به برگزاری سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: برنامه ها و نشست های این کنفرانس که  بعد از ظهر فردا (سه شنبه) تا دوم آبان با شعار اتحاد اسلامی؛ صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام برگزار می شود، از رادیو وحدت برای علاقه مندان انعکاس خواهد یافت و مراسم افتتاحیه و اختتامیه کنفرانس زنده از رادیو وحدت پخش خواهد شد.

این رادیو که تا پایان هفته وحدت برنامه خواهد داشت، بر روی موج اف. ام ردیف ۹۵/۵ مگا هرتز ۲۴ ساعته علاوه بر رادیو از طریق برنامه کاربردی ایران صدا و گیرنده های تلویزیونی مانند رادیونما قابل دریافت است.

ارسال نظر