هفته وحدت در پایتخت وحدت

هفته وحدت شاهدی بر همدلی و همبستگی شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان و خنثی کننده توطئه‌های دشمنانی است که چشم دیدن این اتحاد در پایتخت وحدت اسلامی و پیشرفتش را در هیچ برهه زمانی نداشته اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، اکثر محدثان و مورخان بر این قول اتفاق دارند که تولد پیامبر در ماه «ربیع الاول» بوده، ولی در روز تولد آن حضرت اختلاف دارند.

مشهور در میان اهل تسنن این است که ولادت پیامبر گرامی اسلام در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول اتفاق افتاده و معروف در میان محدثان شیعه این است که آن حضرت در روز جمعه هفدهم ماه ربیع الاول پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشودند.

رهبر معظم انقلاب برای گسترش و تعمیق وحدت فاصله میان این دو تاریخ، دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول را به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری کردند تا مسلمانان جهان بر محور پیامبر وحدت آفرین و ولادت خجسته آن حضرت به ریسمان الهی چنگ زنند و به دنیا ثابت کنند که مسلمانان حول محور قرآن، پیامبر(ص) و کعبه واحد می چرخند و با اتحاد و همبستگی در مقابل کفر جهانی می ایستند.

وحدت و انسجام مردم خونگرم و مهربان سیستان و بلوچستان و زندگی مسالمت آمیز آنان به گونه ای رقم خورده که تشخیص و متمایز کردن شیعه از سنی و سنی از شیعه مشکل باشد و این مساله، استان را به نماد وحدت اسلامی تبدیل کرده است.

 سیستان و بلوچستان همواره به عنوان مرکز و پایتخت وحدت اسلامی کشور شناخته شده جایی که شهروندانش سال‌های مدیدیست با پیوندهای خانوادگی و وحدتی مثال‌زدنی در کنار یکدیگر زندگی خوب و مسالمت آمیزی دارند.

علمای شیعه و سنی‌ سیستان وبلوچستان هم بارها تاکید کرده‌اند که وحدت مردم این استان مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت همیشگی است و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست.

طرح اندیشه وحدت جهان اسلام، از جمله دغدغه های فکری دیرینه و اساسی حضرت امام خمینی (ره) بود که در طول دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی خود، چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن لحظه ای از این موضوع غفلت نکردند. جریان وحدت برای اولین بار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب و در زمانی که ایشان در ایرانشهر تبعید بودند در سیستان و بلوچستان مطرح و اجرا شد مساله‌ای که موجب شد استان را به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی معرفی و برای همیشه در تاریخ ماندگار کند.

یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده‌ی دشمنان علیه ملت‌های مسلمان، ایجاد اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی بوده تا آنان را به جان هم بیندازند، دشمنان همواره برا رسیدن به اهداف شوم شان و چپاول منابع کشورهای اسلامی موارد اختلاف را بزرگ و برجسته و موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف و کمرنگ نشان می دهند.

فارس وبلوچ شیعه و سنی همواره در کنار هم

هفته وحدت در پایتخت وحدت

خبرنگاران ایرنا با چند تن از شهروندان سنی مذهب به گفت‌وگو نشستیم؛ ف. رئیسی یکی از خواهران اهل تسنن ایرانشهر از دوستان شیعه مذهبش در دانشگاه سیستان وبلوچستان برای ما تعریف کرد و گفت:  دوستان هم دانشگاهی ام مثل خواهر در کنارم هستند.

وی افزود: من در طول تحصیلم در دانشگاه و خوابگاه هیچ‌گاه احساس دوری و دلتنگی از خانواده نداشتم زیرا دوستان شیعه مذهب و فارسم همواره در تمام سختی‌ها، خوشی ها و ناخوشی ها در کنارم بودند و هیچکدام مان احساس نمی کردیم که طرف مقابل شیعه یا سنی است و در تمام این مدت وحدت دو مذهب را به عینه می‌دیدم و خدا را شاکرم که با این محبت و همدلی در این استان زندگی می‌کنیم.

عبدالله ریگی یکی از برادران اهل سنت این استان نیز گفت دوستانی که مثل برادر همیشه بویژه در تمام سختی‌ها همراه و همراه و یاریگرم بودند شیعه هستند.

وی افزود: من در چهارراه رسولی زاهدان مغازه دارم و دکان کناری من یکی از دوستان شیعه مذهبم است ما با هم به نماز می‌رویم و دوستی دیرینه‌ای داریم و هیچ‌گاه این اختلاف مذهب موجب ناراحتی و اختلاف بین ما نشده است. 

امیر سراوانی دوست و همکاری عبدالله ریگی نیز گفت: چندین سال است که در چهارراه رسولی پارچه فروشی داریم و تاکنون ندیده ام که اختلافی بخاطر مذهب بودجود آمده باشد.

وی افزود: عبدالله از دوستان دیرینه ام است و همیشه در مشکلات و شادی ها در کنار هم بوده ایم و در ارتباطات خانوادگی نیز هیچگاه همسران و بچه های ما حرفی از مذهب یکدیگر نزده اند، چون صمیمت و مهربانی بین ما آنقدر زیاد است که به فکر اینکه دوستم شیعه است یا سنی، نبوده ایم.  

یکی دیگر از شهروندان  سیستان و بلوچستان و از اهالی خاش گفت: مادر من شیعه مذهب و  پدرم اهل تسنن هستند اما من هیچ‌گاه در زندگی پدر و مادرم اختلافی ندیدم و در هیچ زمانی ندیدم و نشنیدم که والدینم از مذهب هم حرفی بزنند هر یک به مذهب خودش عبادت می کند و اختلافی هم بین آ«ان وجود ندارد.

یونس میربلوچزهی افزود: من و برادرانم دارای مذهب تسنن هستیم اما با اقوام مادری خود که شیعه مذهب‌‍اند رابطه بسیار عمیق و صمیمی داریم و همواره در شادی‌ها و غم‌ها در کنار یکدیگر بوده ایم.

این شهروند خاشی ادامه داد: دشمنان اسلام همواره تبلیغات زیادی برای ایجاد اختلاف بین تشیع و تسنن می کنند اما هیچ‌گاه موفق نشدند و همچنان از هر اقدامی برای شکستن وحدت دریغ نمی کنند.

شیما مومنی یکی از شهروندان شیعه مذهب گفت: در این یک سالی که در سیستان وبلوچستان ساکنم هرگز تفاوتی بین شیعه  و سنی احساس نکردم مردم این استان به خوبی در کنار هم زندگی می‌کنند و با هم مناسبات گوناگونی دارند.

وی افزود: در همین ماه محرم بسیاری از اهل سنت را دیدم که به این ماه و اعتقاداتی که شیعیان به امام حسین(ع) دارند احترام می‌گذارند و حتی به احترام این امام همزمان با خواهران و برادران شیعیه خود عزاداری می‌کردند.

خانم مومنی ادامه داد: در مدت حضورم در استان با بسیاری از دختران اهل سنت دوست شدم و احترام زیادی به عقاید من می گذارند به نظرم این وحدت هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت و دوستی ما همواره ادامه خواهد داشت.

 وحدت اسلامی در گرو یکی شدن دل‌ها

هفته وحدت در پایتخت وحدت

نماینده ولی فقیه در سیستان‌ و بلوچستان گفت: اگر امروزه به دنبال وحدت هستیم باید تلاش کنیم رحمت، مودت و دوستی در بین مردم جامعه برقرار شود در آن صورت دل‌ها با هم یکی شده و دست‌ها را در دست یکدیگر گذاشته و اتحاد و همبستگی تقویت می‌شود.

آیت الله مصطفی محامی افزود: خداوند در قرآن کریم امت اسلامی را امت واحد خوانده و هشدار داده که دچار اختلاف نشوید زیرا که اختلاف شوکت و قدرت شما را از بین خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: منشا، پایه و اساس وحدت همین دوستی، محبت، رحمت و مودت است که اگر این فضا در جامعه وجود داشته باشد وحدت حکم فرما خواهد بود.
 وی بیان کرد: اگر خداوند متعال پیامبران الهی و قرآن را فرستاده و حضرت محمد(ص) را رحمت للعالمین نامیده از سر رحمت اوست و اگر پیامبر در طول عمر خود تلاش و زحمات زیادی را متحمل شد برای هدایت و ارتقاء سطح علم و فرهنگ مردم، رشد جامعه اسلامی، رشد اخلاق و معنویت و کم کردن آسیب‌ها و مشکلات مردم بود.
 نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به تعبیر حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه از بیانات نورانی پیامبر گرامی اسلام (ص) ادامه داد: امام علی(ع) پیامبر اکرم(ص) را به پزشکی دوره گرد تشبیه نمودند که در جامعه در حال گردش است و از همه ابزار برای مرهم گذاشتن بر روی زخم‌های مردم استفاده می‌کند.
وی تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) همواره به اتحاد جامعه تاکید می‌کردند و سیره و روش همه آن‌ بزرگواران وحدت و همبستگی مردم بود.
آیت الله محامی افزود: دشمن، وحدت جامعه اسلامی را نشانه گرفته و به دنبال ایجاد تفرقه و رواج بغض، کینه و نفرت پراکنی در بین آحاد جامعه اسلامی است که این فکر باعث ایجاد خشونت می ‌شود و نمونه آن شهادت تعداد زیادی از نمازگزاران در ۲ مسجد افغانستان است که چنین کارهایی با اسلام سازگاری ندارد اما با نام اسلام شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده عمق نفوذ دشمن به جوامع اسلامی است.
وی تاکید کرد: باید در ایران اسلامی و به ویژه این استان بیش از گذشته قدر وحدت را بدانیم و برای حفظ، تقویت و گسترش آن تلاش مضاعف داشته باشیم.
امام جمعه زاهدان ادامه داد: باید از طریق این وحدت و با استفاده از فضای همگرایی دست در دست هم بگذاریم و همه مسوولان و اقشار مختلف مردم در راستای رسالت پیامبر(ص) گام برداریم.
وی بیان کرد: استان ما در برخی عرصه‌ها از جمله وحدت، اتحاد، داشتن مردمی خوب، ظرفیت‌های اقتصادی، آداب و رسوم و فرهنگ غنی پیشتاز است اما متاسفانه با برخی محرومیت‌ها، بازماندگی از تحصیل، آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی و برخی آسیب‌ها در آداب و رسوم و فرهنگ مواجه هستیم که باید از این ظرفیت‌ها در جهت رفع محرومیت ها استفاده بهینه کنیم.

 پایه وحدت محبت و احسان است

هفته وحدت در پایتخت وحدت

مدیر مدرسه عالی دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: به یکدیگر احترام بگذاریم و به همنوع خود محبت و در مقابل آحاد مسلمانان احسان پیشه کنیم که این از پایه‌های وحدت است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی با بیان اینکه بزرگترین محور وحدت سیره حضرت رسول (ص) و قرآن است که بهترین راهنمای ما در این زمان به شمار می‌روند افزود: برترین تعلیم از آن قرآن کریم بوده لذا اشتباهاتی که در بقیه ادیان به وجود آمده ناشی از تحریف کتب مقدس است اما این کتاب محفوظ از تغییر بوده و خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: محور وحدت همین قرآن است چراکه پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند چگونه می‌توانید کفر کنید وقتی قرآن در میان شما هست.

وی با بیان اینکه پیامبرگرامی اسلام(ص) هشدار داده است که از تفرقه جدا جلوگیری و پرهیز کنید تصریح کرد: حضرت رسول(ص) فرمان به پرهیزگاری داده‌اند اما پرهیزگاری کامل باشد لذا باید از گناه، فساد و معصیت و تمام نافرمانی‌ها دوری کنید.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان ادامه داد: عامل دیگر رستگاری که پیامبر گرامی اسلام (ص) به آن تاکید کردند چنگ زدن به ریسمان الهی و دوری از تفرقه است و می‌فرمایند تا زمانی که وحدت حاصل نکرده‌اید با مشکل مواجه خواهید شد و زمانی می‌توانید در مقابل دشمنانتان پیروز شوید که وحدت داشته باشید.

امام جمعه مسجد مکی اهل‌سنت زاهدان بیان کرد: انسجام و اتحاد مایه پیروزی و پراکندگی مایه شکست است هر جا تفرقه به وجود آمده شکست در پی داشته و بزرگترین ملت‌ها را نابود کرده است لذا این امر خیلی اهمیت دارد که وحدت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وحدت هزینه می‌خواهد و ما باید این هزینه را پرداخت کنیم و مدافع حقوق مسلمانان باشیم و این یکی از محورهای مهم است که در راستای وحدت مطرح می‌شود.

مولوی اسماعیل زهی ادامه داد: ما باید به خیر و خوبی دعوت کنیم امر به معروف و نهی از منکر را ترویج و با بدی مقابله و این امر را نهادینه کنیم تا فساد جامعه را فرا نگیرد.

۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) به روایت اهل سنت و تشیع به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است. ​

ارسال نظر