معاون سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح کرد

اقدامات جدید اوقاف در راستای افزایش بهره‌وری از موقوفات

اقدامات جدید اوقاف در راستای افزایش بهره‌وری از موقوفات

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از اقدامات جدید سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای عمران و آبادانی، افزایش بهره‌وری و اجرای امینانه موقوفات خبر داد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،مهدی پندار در مراسم افتتاح سومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که شامگاه یکشنبه، ۱۶ آبان، در مجتمع آموزشی امامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه سازمانی دولتی با وظیفه فرهنگی است. این سازمان تا سال ۱۳۶۳ زیرمجموعه نخست‌وزیری بود اما از سال ۱۳۶۳ به بعد با تصویب قانون جدید این سازمان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و به عنوان یک سازمان مستقل به ارائه خدمت پرداخت. 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای نیت واقفین است، ادامه داد: نزدیک به ۸۰۲ نیت در حوزه دارو و درمان، ایتام و عزاداری سیدالشهدا(ع) شناسایی شده که می‌توان آن‌ را در ۴۰ طبقه‌بندی قرار داد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه اگر چه اجرای امینانه نیات واقفان را بر عهده دارد اما پیش از این اقدام حتما باید درآمدی کسب کند که حاصل از موقوفات باشد.

پندار خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین واحد در سازمان اوقاف و امور خیریه رقبه است که می‌تواند یک زمین ۱۰۰۰ هکتاری، یک واحد آپارتمان، موتورسیکلت و یا ایده فرد باشد. مجموع این رقبات یک موقوفه را تشکیل می‌دهد که به استناد قانون اوقاف هر موقوفه یک شخصیت حقوقی مستقل دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه در کشور شناسایی شده که هم‌اکنون در روند شناسنامه‌دار شدن است. در حال حاضر نزدیک به ۲۳۰ هزار موقوفه در سراسر کشور موجود است که سازمان اوقاف وظیفه نظارت بر این شخصیت‌های حقوقی را بر عهده دارد. سازمان در برخی موارد که موقوفه ای تولیت مشخصی ندارد و اصطلاحا مجهول‌التولیت است یا تولیت آن حکومت اسلامی تعیین شده، وظیفه حفظ، صیانت و اداره آن را نیز بر عهده می‌گیرد. 

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیش از  ۸۰۰۰ بقعه امام زاده در کشور وجود دارد که مسئولیت اداره آن با سازمان اوقاف است، عنوان کرد: در مجموع موقوفات در ۲ گروه موقوفه انتفاعی و منفعتی طبقه‌بندی می‌شود. موقوفات انتفاعی موقوفه ای است که افراد ملک و دارایی را برای نیتی مشخص وقف کرده‌اند. به عنوان مثال فرد زمینی را برای مدرسه وقف کرده است. از همین رو هیچ استفاده دیگری برای آن رقبه نمی‌توان در نظر گرفت اما موقوفات منفعتی اینگونه است که واقف منافع حاصل از موقوفه را صرف کمک یا منفعتی برای مردم می‌کند. اگر چه این نیت‌ها به چند صد سال گذشته بازمی‌گردد اما گویی برخی از آن شرایط امروز جامعه را در نظر گرفته است.

پندار اظهار کرد: در چنین موقوفاتی با توجه به نوع موقوفه و مزیت نسبی آن باید فعالیتی مرتبط با مزیت نسبی موقوفه تعریف کرد و منافع حاصل از آن را در راستای اجرای نیت صرف نمود. در حال حاضر موقوفات زیادی در حوزه کشاورزی در کشور ثبت شده، لذا ما تمام فعالیت‌های مرتبط با زیر شاخه کشاورزی را می‌توانیم در این زمین انجام دهیم. همچنین سازمان باید فعالیت مرتبط با آن را تعریف کرده تا سرمایه‌گذاری انجام شود و منافع حاصل از آن در جهت دستورات قانونی صرف شود. در واقع در گام نخست لازم است حفظ عین اتفاق بیافتد؛ به این معنی که موقوفه را سرپا بماند و دوم اینکه اجرای نیت انجام شود.

وی تصریح کرد: روح حاکم بر سازمان اوقاف و امور خیریه اجاره‌داری است که منافع بسیار ناچیزی از آن حاصل می‌شده است اما از ۲ سال گذشته و با حضور حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در سازمان اوقاف تغییر رویکرد صورت گرفت. بر این اساس اسناد بالادستی وجود دارد که ما را به این سمت هدایت می‌کند. این اسناد دستورات نوزده‌گانه‌ای است که رهبر معظم انقلاب به ما ابلاغ کرده تا بتوانیم در موقوفات عمران و آبادانی، بهره‌وری و اجرای امینانه را در سطحی وسیع‌تر انجام دهیم. همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های کلی علم و فناوری در کشور و برنامه ششم توسعه نیز بر چنین اقداماتی تاکید دارد. 

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بر این اساس سازمان از اجاره‌داری به مشارکت حرکت کرده‌ و انواع روش‌های مشارکت را ملاک عمل خود قرار داده‌ایم؛ به شکلی که در راستای مردمی کردن اقتصاد کشور بخش خصوصی را در فعالیت‌های خود دخالت داده‌ایم.

پندار با بیان اینکه در سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری، ارتقای سهم وقف و حضور خیریه ها در حوزه وقف برجسته شده، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های کشور مانع ورود تکنولوژی می‌شود و تهیه مواد اولیه را با مشکل مواجه می‌سازد، لذا سازمان اوقاف فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان را در اولویت خود قرار داده است.

وی افزود: پیش از این در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یک شرکت تخصصی که بتواند در حوزه‌های مختلف فعالیت کند، وجود نداشت؛ از این رو با کنار هم قرار گرفتن چند شخصیت حقوقی شخصیت‌های حقوقی جدیدی تحت عنوان شرکت‌های تخصصی ایجاد شد. همچنین هولدینگ‌های کشاورزی طراحی و شرکت‌های کشاورزی در سراسر کشور راه‌اندازی شده تا به صورت تخصصی زمین‌های موقوفات را بر اساس مزیت موجود خود مورد استفاده قرار دهد.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: علاوه بر این‌ها یک شرکت تخصصی در حوزه معدن ایجاد شده که استخراج، بهره‌برداری و طراحی در معادن را بر عهده دارد. همچنین وقف پول یکی از موضوعاتی است که طراحی آن توسط سازمان اوقاف صورت گرفته است؛ بر این اساس افرادی که دارایی ندارند، می‌توانند مقداری پول و سهام وقف کنند که هر ۲ مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان نیز اقداماتی آغاز شده است. در مجموع تغییر رویکرد ما به این صورت است که حتما زنجیره‌های تولید در تمام دارایی‌ها به صورت کامل انجام شود.

پندار با بیان اینکه سازمان در حوزه کشاورزی فعالیت‌های جدیدی آغاز کرده و در حوزه تولید صنایع چوبی نیز ورود کرده‌ است، گفت: تاکنون ۱۵ شرکت دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری مستقیم اوقاف فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. از این رو در ۲ سال گذشته بدون در نظر گرفتن دانش فنی و دارایی‌هایی که آورده شده، نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان صورت گرفته و حدود ۳۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در انواع رشته‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موقوفات آغاز شده است. 

وی تصریح کرد: در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در بقاع متبرکه تا امروز ۴/۴ مگاوات برق در موقوفات تولید شده که تقریبا معادل یک درصد از برق تولیدی کشور است. در ۲ سال گذشته حدود ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است. در حوزه الکترونیک نیز فعالیت‌هایی در سازمان آغاز شده و نخستین مودم بومی سازگار با ۵G در کشور و توسط سازمان اوقاف تولید شده است. به علاوه در حوزه تولید موبایل و تبلت بومی نیز طراحی‌هایی توسط سازمان انجام شده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در حوزه سلامت نیز شرکتی ۱۰۰ درصد وقفی به نام شرکت دانش سلامت کوثر ایجاد شده است. این شرکت توانسته فعالیت‌های چشمگیری داشته باشد که از جمله آن‌ می‌توان تولید میل ارتوپدی، پلاک و پیچ ارتوپدی، ایمپلنت‌های دندانی و استخوانی ستون فقرات و فک و صورت را نام برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان، پندار در خصوص فعالیت‌های کرونایی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در شرایط کرونایی سازمان اوقاف مواد مصرفی مورد نیاز را تامین کرده، به گونه‌ای که یکی از شرکت‌های این سازمان ۱۰ محصول اساسی و مصرفی پزشکی را تولید می‌کند.

وی افزود: در حوزه دامپروری نیز برای نخستین بار در خاورمیانه انتقال جنین انجام شده که این دانش متعلق به ایران است؛ به شکلی که از هر گوساله‌ای که وارد می‌شود، ۵۵ جنین تولید شده و این جنین‌ها در هر دامی بارگذاری می‌شود. در حال حاضر سفارش‌های زیادی از کشورهای مختلف داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر