توجه به اهل بیت (ع) سرمایه اصلی در عرصه فرهنگی است

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: توجه به اهل بیت (ع) با وجود همه تهاجم‌های فرهنگی، به عنوان سرمایه اصلی در عرصه فرهنگی به شمار می‌آید که در هیات‌های مذهبی به شکل خوبی جریان دارد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، حجت‌الاسلام مجید باباخانی در نشست مهرواره هوای نو با اشاره به ظرفیت هیات های مذهبی و جریان هیات در کشور به عنوان مهمترین جریان دینی و فرهنگی گفت: باید قدر این سرمایه بزرگ را بدانیم و ظرفیت های آن را تقویت کنیم تا مردم بتوانند از این ظرفیت ها بهره ببرند. هیات با مفاهیم هنر و معنویت، معجونی درست کرده که می تواند در جان جامعه بدمد و حرکت جدیدی شکل دهد.

وی با بیان این که ظرفیت هیات های مذهبی با عقلانیت، هنر و معنویت پیوند خورده، اظهار داشت: شاید تاکنون از یک دهم ظرفیت هیات بهره برده ایم. مهرواره هوای نو می خواهد این استعدادها را شکوفا و به جامعه معرفی و معیارهای یک حرکت درست را با کمک بزرگان جریان هیئت روشن کند. مخصوصا در گام دوم انقلاب که نیاز به بازنگری به آنچه در ۴۰ سال گذشته رخ داده وجود دارد، قطعاً باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

افراد خلاق در هیات‌ها را معرفی می کنیم

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو گفت: این مهرواره دو هدف را دنبال می کند، یکی معرفی به روز هیات ها است که عمدتاً مخاطب هیاتی و مذهبی دارند. در این مهرواره در چارچوب بیانیه گام دوم به هیات نگاه می کنیم و تصور می کنیم جوانان ادامه دهنده این مسیر هستند. هوای نو می خواهد هیات ها را به عموم مردم معرفی کند، با این شعار که با هیات می توان زندگی کرد و مختص به یک زمان خاص نیست. نکته دوم این است که هیئت ها را به این سمت سوق دهیم که با مخاطب امروز و فردا ارتباط برقرار کنند. هوای نو قرار است این دو سویه را به هم نزدیک کند.

وی افزود: ما در پی این نیستیم که اجزای هیات را رتبه بندی کنیم. مهرواره هوای نو با نگاه مهر و محبت و سعه وجودی بزرگ به ماجرا نگاه می کند و به دنبال این است که افرادی که کارهای خلاقانه انجام می دهند اما خیلی از آنها رسانه ای ندارند که خود را معرفی کنند، به جامعه بشناساند.

هنرمندان را با فضای هیات آشنا می کنیم

ملتجی اضافه کرد: منظور از هوای نو ، هیات هایی هستند که هوای فرهنگی جامعه را تصفیه می کنند. نماد مهرواره نیز درخت است که تشبیهی بین هیات ها و بوستان و گلستان ایجاد شده که همگان از مزایای آن استفاده می‌کنند. مخاطب اول مهرواره، هیات ها و تشکل های دینی هستند. هیات ها امروزه به جایی رسیده اند که غیر از مراسم آیینی، خدمات اجتماعی ارائه می دهند و منظور از تشکل های دینی، هیات های توسعه یافته ای هستند که امروز تعداد آنها افزایش یافته است. مخاطب بعدی این مهرواره قشر فرهنگی، دینی، اجتماعی، هنری و سیاسی هستند. در این مهرواره سعی داریم هنرمندان را با فضای هیات آشنا کنیم و مسئولان، گروه دیگر مخاطبان مهرواره هستند.

وی گفت: برای مهرواره سه بخش در نظر گرفته شده، البته هیات اجزای گوناگونی دارد و این سه بخش، همه هیات نیست. هر کار فرهنگی باید از نقطه اولیه آزمایشی شروع شود. مهرواره هوای نو با سه بخش کار خود را شروع کرده است و به مرور بخش های دیگر اضافه خواهد شد. هر بخش محورها و رشته هایی دارد که در پایان از برگزیدگان هر بخش تجلیل می ‌شود.

معرفی کتاب های عاشورایی در مهرواره

مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی گفت: در مهرواره هوای نو در بخش کتاب با دو رویداد کتاب عاشورا و کتاب سال هیات مواجه هستیم که تاریخ شفاهی محور ویژه کتاب سال هیات است. اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت آثار مکتوب عاشورایی بکنیم، عمده کتاب‌ها که در این زمینه تولید شده تاریخی است. آن هم از نوع توصیفی، مورخان تاریخ نوشتند و عمدتا نگاه توصیفی داشته اند و کمتر به آثار تحلیلی بر می خوریم. در دهه های اخیر با آثار فراوانی مواجه هستیم که در شاخه های مختلف تولید شده‌اند.

وی افزود: کتاب ها در پنج رده تقسیم می شوند. گروه نخست تاریخ و فرهنگ است که پژوهش های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده است. گروه دیگر ادبیات است که شامل شعر، ادبیات داستانی، نمایشی و پژوهش ادبی است. گروه دیگر گروه هنر است که عکس و پژوهش های هنری در این گروه قرار دارند. کودک و نوجوان نیز گروه دیگری هستند که شامل شعر کودک، داستان و تصویرگری است. در نهایت گروه ترجمه را داریم که شامل ترجمه از فارسی به زبان های دیگر و ترجمه به فارسی است.

امین فروغی افزود: در بخش کتاب با دو رویداد مواجه هستیم. کتاب عاشورا و کتاب هیات که هدف از این بخش شناسایی کتاب های برتر در سال های ۹۸ و ۹۹ و معرفی به نسل جوان و تشویق از پدیدآورندگان و تقویت روحیه پژوهش در حوزه عاشورا و شناسایی خلا ها و کمک به غنای کتاب های عاشورا و گسترش فرهنگ نگارش با استاندارد علمی و متناسب با فرهنگ عاشورایی است.

این عاشوراپژوه عنوان کرد: در بخش کتاب سال عاشورا هشت شاخه پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و آثار مکتوب هنری بررسی می شود. در بخش کتاب سال هیات کتاب هایی که محتوای کاربردی برای هیات ها دارند، مستند نگاری ها و متون آموزشی و پژوهشی بررسی می‌شوند و محور ویژه، کتاب تاریخ شفاهی هیات است که لزوم آن از گذشته وجود داشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از هیات های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش آفرین بوده اند و خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته اند. تاریخ شفاهی هیات مهم است و مهرواره هوای نو بر این موضوع می پردازد.

احمد واعظی، رئیس کانون مداحان گفت: یکی از مهمترین شاخه های هیات، ستایشگری است. مداحی، جایگاهش در حدی است که امام صادق (ع) به واسطه آن خدا را شکر می‌کند. این جلسات، دغدغه ها و دلواپسی ها به این جهت است که هیات جایگاه آسمانی خود را بیابد. در این زمینه نوحه و آداب مجلس داری تا مخاطب شناسی و شعر خوب انتخاب کردن اهمیت دارد.
 

واعظی افزود: زندگی در هیات و هیات در زندگی مقوله هایی است که در شاکله هیات شکل می گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدارهایی که با مداحان دارند نکاتی ارائه می کنند که با کمتر گروهی مطرح می کنند. مانند فرزندآوری، خانه و خانواده، بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که با این همه تنوع، همه موارد دیده شود.

حسین محمدی فام، مدیر بخش ستایشگری مهرواره هوای نو گفت: امسال فقط رشته مدیحه خوانی را انتخاب کردیم. فراخوان به دو شکل صورت می‌گیرد. شخص مداح یا تشکل های مرتبط با ایشان می‌توانند به سایت مهرواره هوای نو مراجعه کنند و کلیپ ۵ تا ۷ دقیقه مدیحه خوانی متناسب با اعیاد را ارسال کنند. ترجیح این است که مداحی داخل هیات باشد که اداره جلسه هم مشخص باشد. آثار در مرحله اول، پیش داوری می شوند. پس از داوری مقدماتی، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ اثر به داوری نهایی راه می یابد. بدین ترتیب افراد برگزیده و شایسته تقدیر معرفی می شوند.

اولین دوره مهرواره هوای نو با دبیری وحید ملتجی در سه بخش ستایشگری به دبیری حسین محمدی‌فام، کتاب عاشورا به دبیری مهران عباسی و هیأت‌ها و تشکل‌های دینی به دبیری رحیم آبفروش از آبان ۱۴۰۰ در محله تکیه نیاوران آغاز شد و اختتامیه آن نیز طی بهمن سال جاری و مصادف با روز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود. مهلت ارسال آثار به مهرواره ۲۴ آذر است و علاقه‌مندان باید آثار خود را تا این روز به دبیرخانه مهرواره ارسال کنند.

ارسال نظر