مصائب روحانیونی که می خواهند در جامه کودکان درآیند!

روحانی فعال در حوزه کودکان با اشاره به اینکه با تلاش و زحمات مرحوم راست‌گو این امر در جامعه تثبیت شد که همانطور که جامعه به پزشک اطفال نیاز دارد به روحانی اطفال هم نیاز دارد، گفت: پیامبر (ص) هم با کودکان بازی می‌کردند همچنین امام علی (ع) نیز زمانی که به خانه یتیمان رفتند و آن‌ها را ناراحت و گریان دیدند شروع به بازی با آن‌ها کردند؛ پس وقتی امیرالمومنین (ع) با کودکان بازی می‌کردند چرا من به عنوان طلبه ساده این کار را انجام ندهم؟

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، پس از انقلاب اسلامی، مساله نشر معارف دین به کودکان و نوجوانان به شکل جدی در محافل رسانه ای و فرهنگی کشور مطرح شد. علاوه بر همه فعالیت های انتشاراتی و فرهنگی که صورت گرفت، یک شکل جدید از تبلیغ در حوزه رسانه با حضور یکی از روحانیون و فضلای حوزه نیز به منصه ظهور رسید.

حجت الاسلام راستگو یکی از اولین بنیانگذار برنامه های ترکیبی و شاد برای کودکان بود که با زبان کودکان به اجرای برنامه می پرداخت. برنامه های او در دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد یکی از پر مخاطب ترین برنامه های کودکان و نوجوانان صداوسیما بود. برنامه های او در سراسر کشور، یکی از پرمخاطب ترین برنامه های کودکان بود. وی پیش از مرگ در یک مصاحبه تلخ گفته بود که در سالهای اولیه که مردم برای برنامه های او لحظه شماری می کردند با سخت ترین انتقادات از سمت خودی ها مواجه بود. جایی که به او می گفتند تو شان لباست را پایین آوردی و سابقه نداشته که یک طلبه این چنین در لباس کودکان درآید و بخواهد با زبان آنها سخن بگوید. اما توجیه او این بود که وقتی رسول الله و امام علی(ع) برای سرگرم کردن کودکان زبان کودکی می گشودند، این تکلیف بر ما هم وجود دارد که بتوانیم از این طریق کودکان را با دین خدا آشنا کنیم. 

اکثر افراد با شنیدن اسم روحانیت به یاد منبر و خطابه‌هایی می‌افتند که بالحنی کتابی و رسمی، ده‌ها آیه و روایت در آن بیان می‌شود؛ اما برخی از روحانیون هستند که برای آموزش معارف دینی راه و نسل جدیدی را انتحاب کردند که یکی از این روحانیون، حجت الاسلام حسن لطیفیان معروف به عمو لطیفی است.

این روحانی فعال در حوزه کودکان در رابطه با فعالیتی که انجام می‌دهد، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: زمانی که ساکن قم بودم در حرم حضرت معصومه(س) به عنوان مربی کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کردم و آستان مقدس نیز دوره‌های آموزشی روانشناسی کودک، ارتباط با کودک، جشن‌های شاد کودکانه و... برگزار می‌کرد همچنین افتخار شاگردی حجت‌الاسلام راست‌گو را داشته‌ام و نزد استاد قرائتی نیز روش‌های بیان قرآن را آموزش دیدم.

وی ادامه داد: بعد از آموزش‌های تنوری، آموزش‌ها را به صورت عملی در جشن‌ها و مکان‌های مختلف اجرا می‌کردیم و با مربیان علت موفقیت یا عدم موفقیت اجراها را بررسی می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در مکان‌های مختلف از جمله تخت جمشید برای کودکان برنامه اجرا کرده‌ایم، اظهار کرد: در ایام عید در تخت جمشید غرفه‌ای ایجاد کردیم و خانواده‌هایی که برای بازدید از این مکان تاریخی می‌آمدند کودکانشان در غرفه‌ها می‌گذاشتند و گاهی خودشان نیز به تماشای برنامه مشغول می‌شدند.

وی بیان کرد: استفاده از روش‌های جذاب ساندویچی یعنی «س» سرود، «آ» احکام، «ن» نمایش، «د» داستان، «و» ورزش، روش‌های ساندویچی، «س» یادآوری با رمز و «چی» چیستان از جمله روش‌هایی است که از آن استفاده می‌کنیم و به ‌صورت شیرین، مختصر و قطره‌ای آموزش می‌دهیم.

حجت‌الاسلام لطیفیان افزود: با توجه به شیوع کرونا و نارضایتی والدین از استفاده زیاد فرزندان از تلفن همراه، بازی‌های مناسب دوران کرونا با چهار ویژگی بی هزینه، بی‌سروصدا، داری محتوای دینی و دارای شور و نشاط و جذابیت طراحی کردیم و در برنامه خوشبخت شبکه قرآن آموزش دادیم.

وی ادامه داد: با الهام از آیه «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ... ٍ.» (تحصیل کنید به سمت قوم و قبیله خود برگردید) و پیشنهاد امام‌جمعه زابل به شهر زابل برگشتم و با هزینه شخصی به روستاهای مختلف سفر کردیم و شادی و نشاط حلال را برای کودکان ایجاد کردیم و در کنار آن‌ نیز نکات دینی را معرفی کردیم و خانواده‌ها نیز از این روش استقبال ‌کردند.

کارشناس قرآنی کودکان با بیان اینکه استقبال خانواده‌ها باعث شد کتاب‌خانه‌ای سیار برای روستاها راه‌اندازی کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه وقتی وارد سیستان و بلوچستان شدیم مردم با آغوش باز استقبال کردند و ریش‌سفیدان، اساتید و حوزویان نیز حمایت کردند.

وی افزود: در حال حاضر از شهر زابل به سمت شهر علی‌اکبر در سیستان بلوچستان آمدیم و روی فکر و عقیده آن‌ها کار می‌کنیم تا در آینده تبدیل به افرادی موفق شوند و بتوانند مناطق را از محرومیت در بیاورند.

وی با اشاره به اینکه با تلاش و زحمات مرحوم راست‌گو این امر در جامعه تثبیت شد که همانطور که جامعه به پزشک اطفال نیاز دارد به روحانی اطفال هم نیاز دارد، تصریح کرد: زمانی که این کار شروع کردم عده کمی بودند که جبهه‌گیری و مخالفت می‌کردند و معتقد بودند باید به جای کارهای سطحی به کارهای عمیق مانند نوشتن کتاب و پژوهش مشغول شد.

حجت‌الاسلام لطیفیان ادامه داد: در سیره پیامبر (ص) نیز این امر وجود داشته و پیامبر (ص) هم با کودکان بازی می‌کردند همچنین امام علی (ع) نیز زمانی که به خانه یتیمان رفتند و آن‌ها را ناراحت و گریان دیدند شروع به بازی با آن‌ها کردند؛ پس وقتی امیرالمومنین (ع) با کودکان بازی می‌کردند چرا من به عنوان طلبه ساده این کار را انجام ندهم؟

وی با اشاره به اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، یادآور شد: مشکلات مانع و سرعت‌گیر نیستند بلکه سکوی پرتاب هستند که ما را جلوتر می‌برند و انسان‌های موفق نیز بیان می‌کنند که یا راهی خواهیم یافت و یا راهی خواهیم ساخت؛ زیرا کار نشد ندارد و با توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) موفق خواهیم شد.

انتهای پیام

ارسال نظر