اوج خشنودی خداوند از طریق توحید حاصل می‌شود

یک مدرس حوزه علمیه لرستان گفت: اوج خشنودی خداوند از طریق توحید حاصل می‌شود.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی  با اشاره به شرح فرازی از خطبه دوم نهج‌البلاغه با مضمون «وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اَرْسَلَهُ بِالدِّینِ الْمَشْهُورِ، وَالْعَلَمِ الْمَأْثُورِ، وَالْکِتابِ الْمَسْطُورِ، وَالنُّورِ السّاطِع وَالضِّیاء اللاّمِع، وَ الاَْمْرِ الصّادِع، اِزاحَةً لِلشُّبُهاتِ، وَ احْتِجاجاً بِالْبَیِّناتِ، وَ تَحْذیراً بِالاْیاتِ، وَ تَخْویفاً بِالْمَثُلاتِ»، اظهار کرد: امام علی(ع) در ابتدای خطبه دوم جایگاه و گستره حمد را بیان می‌کند و بعد از آن شهادت به توحید را بر زبان جاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مولای متقیان(ع) به اخلاص در توحید تأکید دارد افزود: جوهر ایمان از توحید است البته توحیدی که انسان را به سمت زندگی موحدانه سوق می‌دهد و تمام حقیقت دین از مجرای اخلاص در توحید می‌گذرد.

موسوی با اشاره به اینکه هر خیری در زندگی برای انسان مقدر می‌شود از برکت توحید است، اضافه کرد: اوج خشنودی خداوند از طریق توحید حاصل می‌شود و این توحید است که انسان را به رضایت الهی می‌رساند.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه توحید عامل دور کردن شیطان از انسان است و انسان را از هرگونه انحطاط، وسوسه و لغزش دور می‌کند، افزود: شیطان در وجود انسان موحد رخنه نمی‌کند و موحدان با نور زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رکن دوم ایمان بعد از توحید رسالت پیامبر(ص) و شهادت به نبوت آن حضرت است اظهار کرد: اگر کسی به وادی توحید آمد باید رد و پای توحید در شئونات زندگی او دیده شود و روش‌های زندگی موحدانه را بیاموزد و اینجاست که حاجت به معلم توحید دارد.

موسوی با اشاره به اینکه زندگی موحدانه نیازمند معلمی است که او را راهنمایی کند و اسوه نیکو و جلوددار مسیر توحید نبی مکرم اسلام است، گفت: انسان موحد باید الگوی زندگی موحدانه را بیابد و الگوی زندگی موحدانه در سیمای پیامبر(ص) وجود دارد.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه امام علی(ع) به اقتباس از قرآن بعد از نام نبی مکرم اسلام ویژگی عبودیت آن حضرت را مطرح می‌کند، گفت: پیامبراکرم(ص) به مقام عبودیت کامل و قله عبودیت رسیده و خاتم‌الانبیا بودن آن حضرت به سبب عبودیت آن حضرت است و از اینجا برداشت می‌شود که اگر کمالی برای انسان ایجاد شد به سبب داشتن عبودیت و طاعت خداوند است.

وی با اشاره به اینکه به مجموعه آیین الهی دین گفته می‌شود و هدف دین اسلام فلاح و رستگاری برای دنیا و آخرت است و در این راستا تمام جزئیات، اصول و فروع مشخص شده است اظهار کرد: خداوند متعال نبی مکرم اسلام را با نشانه‌ای برای تعیبن جهت انسان فرستاد و انبیای گذشته بشارت آمدن آن حضرت را داده بودند کمااینکه واژه «الْمَأْثُورِ» در این فراز به آنچه از معصومین به شکل دقیق رسیده است گفته می‌شود.

مدرس حوزه علمیه لرستان با تأکید بر اینکه کتاب مسطور کتاب سطر شده‌ای است که کلام خداوند است ادامه داد: در مجموع در دوران نزول قرآن ۴۰ نفر کاتبات وحی بودند یعنی آیه‌ای که نازل می‌شد را ثبت می‌کردند و گردآوری مجموعه مکتوبات و قرآن با نظارت و تحت‌نظر پیامبر(ص) انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه در فراز «اِزاحَةً لِلشُّبُهاتِ، وَ احْتِجاجاً بِالْبَیِّناتِ، وَ تَحْذیراً بِالاْیاتِ، وَ تَخْویفاً بِالْمَثُلاتِ» چند کارکرد در خصوص نزول قرآن بیان شده است، افزود: فضای شبهه فضایی تاربک است که در آن حق و باطل مشخص نیست کسی که در شبهه می‌ماند دچار تحیر می‌شود و قرآن مرجع پاسخ‌گویی به شبهات است.

موسوی در پایان بیان احتجاجات، تبیین و منطق برهانی را از کارکردهای قرآن بیان کرد و گفت: برای عده‌ای تبیین شبهه معنا ندارد و اسیر نفس هستند و شاید تلنگری جدی آنان را هدایت کند قرآن به این دست افراد هشدار جدی می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر