امتناع دوباره صرافی‌ها از اعطای ارز متشکل به کاروان‌های زیارتی/ مدیران کاروان‌ها: هزینه نهایی سفر بیش از قیمت مصوب است

در هفته اخیر صرافی‌ها از اعطای ارز متشکل به کاروان‌های عتبات خودداری کردند و به این ترتیب مدیران کاروان‌ها مجبور به خرید ارز با قیمت توافقی و آزاد شدند که موجب بالارفتن هزینه سفر و حتی لغو برخی اعزام‌ها شد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، با توجه به بالا رفتن نرخ دلار در روزهای گذشته، هزینه سفر به عتبات نیز گران شده است. در عین حال بسیاری از مدیران کاروان‌ها و دفاتر استانی که مسؤول اعزام زائران به عتبات هستند، از اختصاص پیدا نکردن ارز متشکل گلایه دارند.

مشکل دوباره کاروان‌های عتبات درباره تأمین ارز

به گفته یکی از مدیران کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، در یک هفته اخیر صرافی‌ها از اعطای ارز متشکل خودداری می‌کنند و به این ترتیب بسیاری از کاروان‌ها از اعزام زائران متضرر شده و برخی دیگر هم اعزام زائران را لغو کرده‌اند.

بسیاری از مدیران دفاتر زیارتی که اقدام به اعزام زائران به عتبات می‌کنند، معتقدند که با بالا رفتن قیمت‌ها و ندادن ارز متشکل، هزینه سفر عتبات بیش از آنچه که مصوب شده است، تمام می‌شود. از طرفی هم به دلیل اینکه ارز متشکل در یک هفته اخیر به کاروان‌های زیارتی اختصاص پیدا نکرده است، اعزام زائران با نرخ مصوب موجب ضرر مدیر و مسؤولان کاروان‌ها شده است.

مدیران کاروان‌ها از اعزام زائران به عتبات متضرر شدند/ تفاوت ۴ هزار تومانی در قیمت هر دلار

هزینه سفر عتبات بر اساس نرخ ارز متشکل که ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود، تعیین شده است. اما در هفته اخیر به دلیل خودداری صرافی‌ها از اختصاص ارز متشکل به کاروان‌های زیارتی، مدیران این کاروان‌ها مجبور شدند که دلار به نرخ آزاد یا توافقی خریداری کنند؛ به طوری که با توجه به نرخ ارز، برخی دلار توافقی را با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند و برخی دیگر با دلار ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومانی زائران را به عتبات اعزام می‌کنند.

بر همین اساس، در هزینه ارزی سفر عتبات به جای اینکه دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص یابد، در هفته‌های اخیر کاروان‌ها با قیمت حداقل ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومانی زائران را به زیارت امام حسین علیه‌السلام و سایر اعتاب مقدسه عراق اعزام کردند. این امر به معنای تفاوت چهار هزار تومانی در هر دلار است و اگر هزینه ارزی سفر عتبات را بدون در نظر گرفتن هزینه پرواز، حدود ۱۵۰ دلار هم در نظر بگیریم، حدود ۶۰۰ هزار تومان هزینه این سفر بیشتر شده و همین امر موجب متضرر شدن برخی از مدیران کاروان‌ها شده است. 

برخی کاروان‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ دلار اعزام زائران به عتبات را لغو کردند

شاید دلیل اینکه برخی از کاروان‌ها هم در هفته جاری از اعزام به عتبات منصرف شده و سفر به عتبات را لغو کرده‌اند، همین تفاوت هزینه‌ها باشد. چرا که به گفته یکی از مدیران کاروان‌های استانی، تأمین ارز اکنون به عنوان یکی از مشکل‌های اصلی در سفرهای زیارتی به عراق به شمار می‌رود و در همین یک هفته بسیاری از دفاتر زیارتی میلیون‌ها تومان متضرر شدند و کسی هم پاسخگوی آن‌ها نیست.

راه‌اندازی کاروان غیرمجاز عتبات برای جبران خسارت!

علاوه بر این، برخی از همین کاروان‌های زیارتی که اقدام به اعزام زائران در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت می‌کردند، با توجه به مشکل در تأمین ارز، اقدام به راه‌اندازی کاروان آزاد با قیمت بالاتر و البته کیفیت پایین‌تری کردند تا بتوانند خسارت ایجاد شده را جبران کنند.

لزوم اصلاح روش اعزام زائران به عتبات و برطرف کردن مشکلات موجود

مشکل ارز متشکل برای سفر به عتبات البته در برخی جلسات مطرح و در حال پیگیری است، اما همچنان نتیجه قابل قبولی حاصل نشده و بسیاری از کاروان‌ها همچنان در انتظار اختصاص ارز متشکل برای سفر عتبات هستند. با این وجود، مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز درصدد حل این مشکل هستند تا کاروان‌های زیارتی بدون نگرانی از این موضوع بتوانند زائران را به زیارت اعزام کنند.

سفر به عتبات به صورت زمینی و هوایی بدون نیاز به اخذ ویزا در حال انجام است و سفر هوایی به عتبات در این دوره که تا ۲۰ آذرماه ادامه دارد،َ ۱۰ تا ۱۲ میلیون و ۳۰۰ و هزینه سفر زمینی عتبات حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. البته حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به مشکلات روش نوین اعزام زائران به عتبات و گلایه برخی از زائران از خدمات ارائه شده در سفر زیارتی به عراق، از مسؤولان خواست تا به سرعت به این موضوع ورود کرده و نارسایی‌های موجود را برطرف کنند.

به گزارش فارس، در هفته‌های گذشته نیز که به یک باره قیمت ارز افزایش پیدا کرده بود، برخی از صرافی‌ها از اعطای ارز متشکل خودداری کرده بودند که در نهایت با تلاش دولت و سازمان حج و زیارت، ارز متشکل به سفرهای زیارتی عتبات اختصاص پیدا کرد و سفرها به حالت عادی بازگشت.

پایان پیام/

 

ارسال نظر