اطلاعیه سازمان حج و زیارت درباره دلایل 2 نرخی بودن هزینه حج 1402

سازمان حج و زیارت به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهی بخشی مردم، در اطلاعیه‌ای علت 2 نرخی شدن هزینه حج تمتع سال ۱۴۰۲ را بیان کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، با توجه به برخی ابهامات پس از اعلام ۲ نرخی شدن هزینه حج تمتع آینده، سازمان حج و زیارت در اطلاعیه اقدام به روشنگری در این باره کرد که متن اطلاعیه به شرح ذیل است:

از آنجا که بخش اعظم هزینه‌های اعزام حجاج عزیز به صورت ارزی است، هزینه تمام شده حج در سال ۱۳۹۹ بر اساس نرخ ارز همان سال محاسبه شده و ارز مورد نیاز اعزام این عزیزان بر مبنای نرخ هر دلار برابر حدود ۹۰هزار ریال از بانک مرکزی بر اساس مصوبه هیئت محترم دولت در سال ۱۳۹۸تامین اعتبار شد.

 با توجه به شیوع بیماری کرونا و تصمیم کشور عربستان مبنی بر عدم امکان اعزام حجاج به آن کشور بالطبع اعزام حجاج کشورمان ممکن نشد. این در حالی بود که کلیه هزینه‌های مورد نیاز محاسبه و از حجاج اعزامی آن سال دریافت گردیده بود. پس از تصمیم دولت عربستان و عدم شرایط مناسب برای اعزام حجاج، جلسات کارشناسی متعددی در سطح سازمان حج و زیارت و همچنین با دستگاه‌های ذیربط برگزار و در نهایت تصمیم گرفته شد ارز تامین شده برای حجاج ثبت نامی سال ۱۳۹۹ نزد بانک مرکزی به امانت باقی مانده و در زمان اعزام ایشان مبالغ هزینه‌ای ارزی ایشان از این منبع تأمین شود.

حدود ۴۰ درصد از حجاج ثبت‌نام شده در سال ۱۳۹۹ در حج سال ۱۴۰۱ اعزام شدند و علت اینکه کلیه آنها نتوانستند اعزام شوند محدودیت اعمال شده از سوی دولت عربستان برای کلیه کشورها بود که سهمیه اختصاصی را کاهش داده بودند

حج سال ۱۴۰۲ نیز در پرتو الطاف الهی، طبق اعلام مقامات کشور عربستان به احتمال قوی سهمیه تخصیصی به کشورها به صورت کامل خواهد بود؛ لذا بخشی از حجاج اعزامی کشورمان، زائران ثبت نامی سال ۱۳۹۹ خواهند بود که ارز مورد نیاز ایشان در همان سال خریداری شده و هزینه نیز از ایشان دریافت شده و برای بخش دیگر زائران می‌بایست هزینه‌های ارزی برابر نرخ ارز تصویب شده سال جاری که بر اساس مصوبه هیئت محترم دولت محاسبه و اعلام خواهد شد، تأمین کنند؛ این موضوع موجب متفاوت بودن هزینه‌های اعزام حجاج در سال ۱۴۰۲ خواهد شد.

به گزارش فارس، در روزهای اخیر که موضوع هزینه حج تمتع و ۲ نرخی بودن آن مطرح شد، برخی از رسانه‌ها و حتی مسؤولان موضوعاتی خلاف واقع بیان کردند. اما همان طوری که در اطلاعیه سازمان حج و زیارت به آن اشاره شده است، دلیل اصلی ۲ نرخی شدن هزینه حج، پرداخت هزینه این سفر معنوی در سال ۹۹ توسط برخی از زائران و همچنین تثبیت آن در بانک مرکزی است. در سال ۹۹ که ثبت‌نام حج تمتع انجام شد، به دلیل کرونا بسیاری از سپرده‌گذاران متقاضی اعزام نبودند و حتی بسیاری از ثبت‌نام انصراف دادند. بر همین اساس ثبت‌نام حج تمتع برای افرادی که فیش حج تا آبان سال ۸۶ داشتند هم انجام شد. با این وجود، باز هم ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشد. در هر صورت دلیل اصلی تفاوت هزینه حج، پرداخت هزینه سفر توسط متقاضیان حج در سال ۹۹ است که این سفر به دلیل شیوع کرونا از سوی عربستان لغو شد و در آن سال سعودی‌ها فقط ۱۰ هزار زائر ساکن عربستان را برای حج تمتع پذیرش کردند.

پایان پیام/

 

 

ارسال نظر