عربستان برای خدمت به زائران حج، از هوش مصنوعی کمک گرفت+عکس و فیلم

پس از توزیع آب زمزم و قرآن و حتی شست‌وشوی مسجدالحرام، سعودی‌ها این بار رباتی طراحی کردند که با هوش مصنوعی به 11 زبان دنیا از زائران خانه خدا استقبال می‌کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از  خبرگزاری فارس، سعودی‌ها در ایام کرونا سعی در الکترونیکی کردن خدمات به زائران حج تمتع کرده‌اند. ربات استقبال از حجاج که به تازگی رونمایی شده است، از جدیدترین اقدامات عربستان برای استفاده از هوش مصنوعی برای خدمت به زائران خانه خداست.

ربات استقبال از زائران حج در عربستان

این ربات با توانایی تشخیص احساسات اولیه و چهره افراد، در هنگام ورود زائران، از آن‌ها استقبال کرده و خوشامدگویی می‌کند. معرفی بخش‌های مختلف مسجدالحرام با جزئیات از ورودی و مسیرهای زائران به ۱۱ زبان دنیا همچون عربی، انگلیسی، فرانسوی، روسی، فارسی، ترکی، مالایی، اردو، چینی، بنگالی و هاوسا از دیگر توانمندی‌های آن است.


ربات استقبال از حجاج

پسعودی‌ها در سال‌های گذشته نیز توزیع آب زمزم با ربات را آغاز کردند. در حج تمتع ۱۳۹۹ که عربستان از پذیرش زائران خارجی امتناع کرد و فقط ۱۰ هزار زائر ساکن عربستان حاجی شدند، چندین ربات در مسجدالحرام به توزیع آب زمزم پرداخت.

این ربات‌ها هشت ساعت به طور مداوم امکان فعالیت داشته و ۳۰ بسته آب زمزم را در یک دور و در کمتر از ۱۰ دقیقه توزیع می‌کنند. اما در سال جاری که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شوند، این ربات‌ها پاسخگوی نیاز زائران نبوده و روش سنتی توزیع آب در کلمن یا آبسردکن‌ها و حتی شیرهای آب در مسجدالحرام در حال انجام است.

توزیع آب زمزم با ربات در مسجدالحرام

توزیع آب زمزم با ربات در مسجدالحرام

با این وجود، سعودی‌ها سعی دارند با افزایش تعداد ربات‌های توزیع آب، در سال‌های آینده روند توزیع آب در مسجدالحرام را از طریق ربات‌ها پیگیری کنند. همچنین ربات‌هایی برای توزیع قرآن بین زائران طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی دیگر از اقدامات سعودی‌ها برای الکترونیکی روند فعالیت‌ها در مسجدالحرام و استفاده از هوش مصنوعی، استفاده از رباب شست‌وشوی بام کعبه است. در روزهای گذشته نیز چندین ربات با استفاده از هوش مصنوعی در حدود ۲۰ دقیقه پشت‌بام کعبه را شست‌وشو دادند. البته در پایان کار به منظور اطمینان از روند آن، متولیان مسجدالحرام از همان روش سنتی هم برای شستن بام خانه خدا استفاده کردند.

ربات پاسخگویی به سؤالات شرعی زائران خانه خدا و ارتباط گرفتن با کارشناسان دینی در مسجدالحرام هم از دیگر ربات‌هایی است که سعودی‌ها طراحی کرده بودند. این ربات در ماه‌های گذشته در اختیار زائران عمره مفرده قرار گرفت.

به گزارش فارس، چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی‌ها، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران خانه خداست. البته برخی از کارشناسان معتقدند که ممکن است استفاده از خدمات توسط ربات‌ها در ایام حج تمتع نتواند پاسخگوی نیاز همه زائران باشد. با این وجود، سعودی‌ها در تلاش هستند با طراحی و ساخت ربات‌های مختلف، در سال‌های آینده همانطور که روند صدور ویزای حجاج را الکترونیکی کردند، روند پذیرش و خدمات ارائه شده در مسجدالحرام را نیز الکترونیکی کنند.

پایان پیام/

 

ارسال نظر