روایت ۷۲ نامی که روی دیگ‌های نذری نقش بست

دیگ‌های نذری پویش حسینی که در میدان شهید سجودی شهرستان بابل روی اجاق‌ها قرار گرفته‌اند کمی متفاوت‌تر از دیگ‌های نذرواره‌های دیگرند زیرا نام ۷۲ یار باوفایی که امام حسین (ع) را در آن دشت بلا تنها نگذاشتند، روی دیگ‌‎ها نقش بست.

به گزارش عاشورا نیوز ، از خانه‌ها و حسینه‌ها گرفته تا موکب‌ها، این روزها از هر کوچه و خیابانی که عبور کنی، قدم به قدم آمده‌اند و آماده‌اند که به پاس اجابت نیازشان، پذیرای میهمانان حضرت اباعبدالله(ع) باشند.

دیگ‌های نذری پویش حسینی که در میدان شهید سجودی بابل روی اجاق‌ها قرار گرفته‌اند اما کمی متفاوت‌تر از دیگ‌های نذر واره‌های دیگرند.

 ۷۲ دیگی که مزین شده‌اند به نام ۷۲ یار باوفایی که امام حسین(ع) را در آن کربلا تنها نگذاشتند؛ طرحی که برای دومین بار در مازندران اجرا شده است.

 

میهمانی اباعبداالله(ع) که شروع می‌شود، عطر نذری‌ها تا ناکجا می‌رود؛ امکان ندارد کسی یک شب هم که شده دلش هوس نذری حسین نکند. فرقی هم نمی‌کند کاخ نشین باشد یا کوخ نشین اما خیلی‌ها هم این شب‌ها دل بسته‌اند به همین شعله‌ها که روشن بمانند و آتش سخاوت بیاندازد به دل نذری‌ها؛ خیلی‌ها که چشم دوخته‌اند به در خانه تا حسین اسم و آدرسشان را از قلم نیاندازد و از این طعام نذری سفره شان خالی نماند؛ از یتیم گرفته تا بیمار و  بی‌بضاعت.

شعله‌ی اجاق‌ها را یکی یکی با ذکر ( یا حسین ) روشن می‌کنند؛ پخت و پز نذری محرم انگار که از قوانین آشپزی معمولی تبعیت نمی‌کند؛ برنجش از بر برکت چند برابر می‌شود، زعفرانش رنگین تر می‌شود، عطرش جذبه دیگری پیدا می‌کند.

سراغ سیدقاسم میرنبی، رئیس مرکز نیکوکاری بهشت می‌رویم. او می‌گوید: بیش از 10 هزار پرس غذا امروز در این مراسم تهیه خواهد شد و این غذاها در انتها بین حضار و نیازمندان سطح شهرستان توزیع خواهد شد

میرنبی ادامه می‌دهد: ترسیم کننده این طرح ۷۲ دیگ را به نام ۷۲ یار امام حسین (ع) منقش کرده است که در قالب نذواره حسینی کشور در 72 نقطه کشور برگزار میگردد.

 نماینده طرح ملی نذرواره حسینی در بابل می‌گوید: یکی از ابعاد اصلی این کار، بعد فرهنگی است تا نام شهدای دشت کربلا به عنوان ۷۲ سند مظلومیت لشکر امام که خیلی از ما شیعیان از اسامی آن‌ها بی‌خبریم به مردم معرفی شود.

وی افزود: در کنار پخت غذا برنامه‌هایی چون قرائت زیارت عاشورا و برنامه های مذهبی ای چون دمام زنی را نیز رقم زدیم و در سال‌های آینده مراسم تعزیه‌خوانی هم به آن اضافه خواهیم کرد.

مسؤول مرکز نیکوکاری بهشت گفت: قرار است به ازای هر دیگ یک بسته فرهنگی نیز تهیه شود که در آن به چگونگی پیوستن آن شهید به سپاه امام حسین نیز پرداخته شود و در اختیار حضار قرار گیرد.

پایان پیام/

 

 

ارسال نظر