نمکی: داشته‌های ما در برابر کرونا تصاعدی افزایش یافته است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز داشته‌های ما با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول شیوع کرونا است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید نمکی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از واکسن ضد کرونای «نورا» ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: امروز به تخت اضافی برای بستری بیماران در هیچکدام از امواج کرونا نیاز نداریم.

وی ادامه داد: در سال های تحریم و گرفتاری بیش از ۱۶۰ دستگاه سی تی اسکن به دورترین نقاط کشور فرستادیم.

نمکی تصریح کرد:‌ هفته پیش در مراوه تپه بیمارستانی ساخته شد که در خواب و رویا هم نمی دیدند و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر بهداشت افزود: برای نفس کشیدن بیماران مبتلا به کرونا در هیچ بیمارستانی کمبود اکسیژن نداریم در حالیکه در روزهای اول شیوع کرونا بشدت گرفتار بودیم.

نمکی گفت:‌ امروز ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان های کشور نصب کرده ایم و تعداد آزمایشگاه مولکولی از ۲ به ۴۰۰ رسیده و در دورترین نقاط کشور در اختیار قرار گرفته است.    

در ماه های آینده کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت

وزیر بهداشت ادامه داد: در ماه های آینده نه تنها کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت، بلکه ریل گذاری کرده ایم که بتوانیم واکسن خود را در اقصی نقاط جهان که قلدران و زورگویان درها را بر تهی دستان جهان بسته اند، صادر و هدیه کنیم.

نمکی افزود: امروز سومین روزی است که در راستای اعتلا و استقلال ملی این کشور صحنه های بسیار دلپذیر و روان بخشی را می بینم، اظهار کرد: دو روز قبل تزریق اولین واکسن ملی به عزیزترین و والاترین شخص مملکت انجام شد و دیروز تولید واکسن اسپوتنیک ‌ایرانی را داشتیم؛ به قول کسانی که صاحب این تکنولوژی بودند اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران از نظر زیرساخت ها به مراتب فراتر از کسانی است که طراح این تکنولوژی در خارج از کشور بودند و امروز به دست توانمند عزیزانم در سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بقیه الله واکسنی را به نام‌ نورا که نور شاید اصیل ترین و نفیس ترین پدیده آفرینش است، رونمایی می کنیم.

وی با بیان اینکه برای بنده به عنوان یک خادم و سرباز خدمتگزار شاید زیباترین روز تاریخ زندگی ام است، گفت: وقتی کرونا آمد ما نداشته های زیادی داشتیم، عزیزانی که در روزهای اول کنار هم بودیم، شاهدند که وقتی نداشته ها را کنار هم‌ می گذاشتیم، می دیدیم که محاسبات بیرونی غلط نیست. محاسبات آنانی که با نداشته های ما منتظر فروپاشی ما در طول گرفتاری در باتلاق کرونا بودند، محاسبات غلطی نبود، خزانه ای تهی، بانک مرکزی خالی از دلار، سیل، زلزله، طوفان و آنفلوآنزای H1N1 و پس از آن کرونا و برای نظام سلامت سانحه و حادثه؛ پرستار و پزشکی که شاید ماه ها به دلیل حصر سنگین اقتصادی کارانه خود را دریافت نکرده بود؛ با دیگر کشورها مقایسه می کردند که ممکن بود به کف خیابان بیایند و این روزهای سخت را تحمل نکنند. نداشته های ما سنگین بود اما آنها به داشته های ما فکر نکردند؛ داشته هایی که اول از همه اعتقاد، ایمان و اخلاص به خداوند بزرگ بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: نمی دانستند که ملت ما خدایی دارد که هرگز دستش را در روزهای سخت رها نکرد. آنها نمی دانستند که ملتی داریم قوی تر، پایدارتر و شجاع تر از آنچه که به تصویر بکشند. آنها به یاد نداشتند، به یاد نداشتند ما دفاع مقدسی داشتیم که پس از هشت سال میلی متری از خاک این سرزمین را در سر میز مذاکره ای پس نگرفتیم‌؛ آنها نمی دانستند که ما مردم شریفی داریم که تنها دکه ای دارد و تمام ارتزاق خود و خانواده اش از آن دکه است، با پیغامی دکه اش را می بندد و مقاومتی ندارد، ما هم تهی تر از آنیم که بتوانیم کمکی برای او ارسال کنیم. آنها نمی دانستند که ما فرزانه بی بدیلی داریم که در هدایت، حمایت و رعایت والاترین مقام قابل استناد جهان است؛ گاهی اوقات به دوستانم می گفتم که ما در خطاها و اشتباهاتمان هم مورد حمایت قرار گرفتیم. 

نمکی تصریح کرد: آنها نمی دانستند که ما شرکت های دانش بنیان و جوانانی داریم که از خود حماسه خلق می کنند، آنها نمی دانستند که ما روحانیتی داریم که وقتی می گوییم نماز جمعه تعطیل شود، چانه نمی زنیم. شیعه عاشق اهل بیتی داریم که وقتی می گوییم قرار است حرم را به این مصلحت ببندیم، استقبال می کند؛ پیرمرد و پیرزنی داریم که تا دیروز با عشق نوه اش را در آغوش می کشید اما امروز برخود حرام می کند و از همه‌ مهم تر عشق به استقلال این مملکت آنچنان بی تابمان کرده که برای آینده این سرزمین، نه فقط آرزوهای بلند بلکه همت های بلند داریم. گرچه امروز و این روزها برای این‌ جمع دلپذیر است اما برای این سرباز دلپذیرهاست. در اینجا به روح همه شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت درود می فرستم.

وی با بیان اینکه در روزهایی که مسئولیت بهداشت کشور را بر عهده داشتم به ذهنم هم خطور نمی کرد که روزی در دانشگاه بقیه الله سپاه بتوانیم این تکنولوژی را به جهان عرضه کنیم، مطرح کرد: این یکی از دستاوردهای بی بدیل برای جمهوری اسلامی ایران است. با کمال افتخار بگویم که امروز داشته هایمان با تصاعد بیشتر از داشته های روزهای اول مبارزه با کروناست.

با چندین پلتفرم موفق واکسن کووید ۱۹ در اختیار داریم

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امروز به تخت اضافه برای بستری بیمارانمان در هیچ یک از امواج نداریم، توضیح داد: امروز برای نفس کشیدن بیمار مبتلا به کرونا، در هیچ بیمارستانی کمبود اکسیژن نداریم در حالی که روزهای اول به شدت گرفتار بودیم. ما امروز۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان های کشور نصب کرده ایم و مابقی هم در حال نصب است. ما در سال تحریم و گرفتاری بیش از ۱۶۰ سی تی اسکن به دورترین نقاط این کشور فرستاده ایم.

دکتر نمکی افزود: امروز با لطف خدا، صاحب دانش نوین مدیریت بیماری هستیم. در پیک چهارم با ویروس انگلیسی که قدرت سرایت، بیماری زایی و مرگ زایی چندین برابر داشت، یک دوم پیک سوم مرگ و میر داشتیم که این هنرمندی تیمی بود که طراحی چنین مدیریت بیماری را در کشور به عنوان یک مدل موفق برعهده داشتند؛ امروز ما نه با یک پلتفرم بلکه با چندین پلتفرم موفق واکسن کووید ۱۹ در اختیار داریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واکسن های برکت و پاستور به سرانجام رسیدند، دیروز واکسن اسپوتنیک روسی را رونمایی کردیم، عزیزان ما در سیناژن، فاز دوم آزمایش بالینی را می گذرانند، در رازی به خوبی فاز دو را طی کرده و  رو به اتمام است. فاز دو در مجموعه فخرا به خوبی به سرانجام می رسد و همچنین شرکت های دیگر دانش بنیان و مجموعه ای که عزیزان ما در سپاه پیش می برند؛ در ماه های آینده نه تنها کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت، بلکه ریل گذاری کرده ایم که بتوانیم واکسن خود را در اقصی نقاط جهان که قلدران و زورگویان درها را بر تهی دستان جهان بسته اند، صادر و هدیه کنیم؛ این از افتخارات ناب جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه این دستاورد بزرگ را به ملت شریف ایران و همه آنهایی که دلشان برای آینده این نظام و مملکت می تپد، تبریک عرض می کنم و امیدوارم این پله کوتاه تری از قله های رفیع تری باشد که ان شاالله در آینده نزدیک، مردم عزیز این سرزمین فتح خواهند کرد، گفت: برای همه عزیزان روز و روزگاری خوش آرزو دارم.

به گزارش ایرنا، آیین رونمایی از واکسن کرونای  «نورا» سپاه با حضور سردار حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه،  رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از فرماندهان و مسئولین در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله برگزار شد.

واکسن «نورا» با تلاش ۱۶ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌شده و از امروز به‌ طور رسمی وارد فاز بالینی می‌شود.

سرتیپ‌دوم پاسدار دکتر سید حسین صمدی نیا رییس بیمارستان بقیةالله(عج)   اولین دریافت‌کننده واکسن کرونای «نورا»  بود.

همزمان با تولید واکسن کرونا در دنیا شرکت های داخلی نیز تلاش برای تولید واکسن را شروع کردند، معروفترین آنها ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است که واکسن کوویران برکت را در دست ساخت دارد.  

واکسن «سابرانا» نیز با همکاری انستیتو پاستور ایران و شرکت فینلای کوبا مراحل کارآزمایی بالینی و تولید را طی می کند.

واکسن رازی کرونا نیز در موسسه سرم سازی مسیر تولید را طی می کند.  

واکسن فخرا نیز در مجموعه وزارت دفاع در حال ساخت است. دو شرکت داروسازی خصوصی نیز برای تولید تحت لیسانس واکسن کرونا در ایران اقدام کرده اند.

شرکت اکتوورکو قرار است خط تولید واکسن اسپوتنیک روسیه را در ایران راه اندازی کند و شرکت سیناژن نیز در تلاش است تا با همکاری یک شرکت استرالیایی واکسن کرونایی با تکنولوژی بایو تولید کند.  تاکنون واکسن های ایرانی، کوویران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن توانسته اند، کد اخلاق بگیرند و وارد فاز سوم مطالعه یعنی مرحله مطالعات انسانی برسند.

از بین واکسن هایی که مراحل تولید را در ایران می گذارند تاکنون واکسن های کوویران برکت، رازی، فخرا، پاستور و سیناژن توانسته اند، کد اخلاق بگیرند و وارد فاز سوم مطالعه یعنی مرحله مطالعات انسانی برسند. فاز سوم یا کارآزمایی بالینی انسانی تولید واکسن ها سه مرحله دارد و اکنون دو واکسن کوویران برکت و پاستور به مرحله سوم مطالعات بالینی انسانی رسیده اند.

 تاکنون ۴ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۵۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند.

ارسال نظر