اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و واکنش‌ها؛ هیاهو برای هیچ

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را هیاهو برای هیچ خواند و با بیان اینکه تلخ‌ترین روزها و ساعات برای آمریکا رقم می‌خورد، در پیامی به واشنگتن از آن خواست به جامعه جهانی و تعهداتش بازگشته و دست از یاغی‌گری و سرکشی بردارد.

به گزارش عاشورا به نقل ازخبرگزاری فارس، بامداد یکشنبه ۳۰ شهریور ماه و یک ماه پس از آنکه مایک پامپئو تصمیم ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به اطلاع شورای امنیت رساند، وزیر خارجه این کشور در بیانیه‌ای از فعال شدن مکانیسم بازگشت تحریم‌ها خبر داد و گفت که همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که پیش‌تر لغو شده بودند، دوباره اجرایی شدند.

پامپئو عنوان کرد: «این اطلاعیه، فرآیند ۳۰ روزه‌ای را آغاز کرد که منجر به بازگشت تحریم‌های پیش‌تر لغو شده سازمان ملل شد، که در ساعت ۸ شب وقت تابستانی شرقی روز ۱۹ سپتامبر (۴:۳۰ بامداد یکشنبه به وقت تهران) اجرایی شد. این یعنی که از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند.»

 

 

البته وزیر خارجه آمریکا همزمان با تاکید بر احیای تحریم‌ها و اعمال فشار اقتصادی شدید بر ایران، مدعی شد که واشنگتن به راهکار دیپلماتیک جدید با تهران علاقه‌مند است.

آمریکا همچنین قبل از این اقدام، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که این پیش‌نویس روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد و با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) تصویب نشد.

به گزارش فارس، اقدام جدید آمریکا واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بامداد یکشنبه به وقت تهران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این اقدام آمریکا را غیرقانونی خواند.

تخت‌روانچی این ادعای آمریکا را فاقد مبنای حقوقی، باطل و بی اثر برشمرد. در این نامه ضمن اشاره به نظرات کتبی و شفاهی اعضای شورای امنیت، اعلام شده است آنها با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ که طبق آن، فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند، اعلام کرده‌اند چون آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هر گونه اثر حقوقی در حال یا آینده است.(اینجا بخوانید)

 

 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین در توئیتی نوشت: «اعضای شورای امنیت همچنان معتقدند آمریکا مشارکت‌کننده در برجام نیست، پس ادعای اسنپ‌بک، پوچ و باطل است. آمریکا هنوز هم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند - شنا کردن خلاف جهت بین‌المللی، فقط انزوای بیشتر در پی دارد».

شایان ذکر است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی و پیش از بیانیه آمریکا با بیان اینکه جمهوری اسلامی قطعاً به اقدام آمریکا در استناد به قطعنامه ۱۹۲۹ واکنش نشان خواهد داد، گفت: ما مشتری سلاح اروپا نبودیم و اروپایی‌ها را مجبور نمی‌‌کنیم به ما سلاح بفروشند و به لطف خدا به سلاح آنها نیاز نداریم.(جزییات بیشتر)

 

 

از سوی دیگر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد: آمریکا امروز در حالی به دروغ مدعی بازگشت قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران است که درخواست آمریکا به عنوان یک کشور غیرعضو در برجام برای آغاز روند احیای تحریم‌ها از اساس از سوی شورای امنیت رد شده و این روند هیچ‌گاه آغاز نشده است که امروز به سرانجام رسیده باشد. وزیر امور خارجه آمریکا خود نیز می‌داند که ادعایش در مورد بازگشت تحریم‌های شورای امنیت بی اساس، باطل و فاقد هرگونه اثرگذاری قانونی است ولذا به روش مالوف خود اقدام به تهدید و ارعاب کشورها به وضع تحریم‌های ملی فرامرزی علیه آنان کرده است که خود بهترین گواه اعتراف آمریکا به شکست در حرکتش در شورای امنیت است.(اینجا بخوانید)

 

 

در این بیانیه اعلام شد: جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند که چنانچه آمریکا رأسا - یا با همکاری معدود دست‌نشانده‌های خود اقدامی در راستای این تهدیدات انجام دهد با واکنش جدی مواجه خواهد شد و مسئول تمامی عواقب خطرناک آن خواهد بود.

*هیاهو برای هیچ

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز روز یکشنبه ۳۰ شهریور ماه در نشست خبری و در واکنش به اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا که از بازگشت تحریم‌ها خبر داده و گفته که جهان با این اقدام امن‌تر خواهد شد، گفت:‌ جهان خیالی پامپئو امن‌تر نخواهد شد. از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پر مکر و دروغ وارد شود، دنیای ذهنی خودش را هم ناامن کرد. دنیا با اقدامات آمریکا جز جنگ، خشونت و ناامنی چیزی به خود ندیده است. میراث شوم سال‌ها حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان  تا فلسطین مظلوم، چیزی جز این میراث شکست خورده و در عین حال خانمان برانداز برای مردم منطقه نبوده است.

 

 

خطیب‌زاده افزود: آنچه آمریکا مجددا درگیر آن است یک گردن کشی دیگر است و به لیست یاغی‌گری‌های آمریکا اقدام دیگری را اضافه کرده است. البته هیاهو برای هیچ بوده است. برای آمریکا تصور می‌کنم که تلخ ترین روزها و ساعات رقم می‌خورد. انتخاب آمریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد و وظایف خود را فراموش کرده است. پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهداتت برگرد و دست از یاغی گری و سرکشی بردار، جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

 

 

ارسال نظر