حضرت زینب(س) در شام هفت روز عزاداری برپاکرد/ گفتاری از حضرت آیت الله مکارم

شفقنا-حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره عزاداری اسرای کربلا در شام پاسخ گفته است

به گزارش  عاشورا به نقل ازشفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:

پرسش :
آیا اسرای کربلا در شام عزاداری کردند؟
پاسخ اجمالی:
یزید برای کم کردن فشار افکار عمومی از فاجعه کشته شدن امام حسین(ع) و به اسارت گرفته شدن خاندانش، به اسرای کربلا اجازه داد که عزاداری کنند و حضرت زینب(س) نیز هفت روز در شام مجلس عزاداری برپا کرد و زنان شام نیز به این مجلس می آمدند. سرانجام یزید که از تاثیر این مجلس عزاداری برای حکومت خود بیمناک شده بود، دستور تعطیلی آن را داد و از آن پس کوشید مقصر اصلی پدید آمدن فاجعه کربلا را ابن زیاد معرفی کند.

پاسخ تفصیلی:
همسر یزید به نام هند ـ دختر عبدالله بن عامر ـ چون شنید سر امام حسین(علیه السلام) بر سر در خانه اش آویخته شد، پرده حرمسرا را پاره کرد و پریشان حال و بدون حجابِ کافى وارد مجلس یزید شد. و رو به یزید کرد و گفت: اى یزید! چرا سر فرزند فاطمه دختر رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را بر سر در خانه من آویخته اى؟ یزید برخاست و او را پوشانید و گفت: آرى! براى حسین ناله کنید و بر فرزند دختر پیامبر اشک بریزید که همه قریشیان بر او مى گریند. (۱)

یزید براى کم کردن فشار افکار عمومى هنگام غذا خوردن امام سجّاد(علیه السلام) را بر سر سفره خود مى نشاند! (۲) و به زینب و زنان بنى هاشمى اجازه داد که براى امام حسین(علیه السلام) عزادارى نمایند و زینب کبرى(علیها السلام) نیز به مدت هفت روز براى آن حضرت مراسم عزا برپا کرد و زنان شامى در آن مجلس حاضر شدند، تا آنجا که نزدیک بود مردم به قصر یزید بریزند و او را بکشند که دستور داد آن مراسم را تعطیل نمایند (۳) و از آن پس یزید سعى مى کرد گناه را بر عهده پسر مرجانه (ابن زیاد) بیندازد و او را متّهم اصلىِ چنین جنایتى معرّفى کند! (۴)

 

 

 

ارسال نظر