واکنش حجت الاسلام خاموشی به جوسازی‌ها علیه ساخت امامزادگان جدید

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی گفت: بقاع متبرکه در ایران از قدمت تاریخی بهره‌مند است و همه نسب مشخصی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی که پیش از این ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشت، چند ماهی است که با حکم مقام معظم رهبری به عنوان ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه درآمده و همچنان عضو هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی محسوب می‌شود.

همزمان با فرارسیدن چهل سالگی انقلاب اسلامی و برگزاری ویژه برنامه‌های هر کدام از دستگاه‌های دولتی حجت الاسلام والمسلمین خاموشیدر حاشیه برگزاری نشست هم‌اندیشی ستاد برگزاری سی و ششمین مسابقات بین المللی قرآن کریم، خاطره ای از روزهای مبارزات انقلاب اسلامی و پیروزی این جنبش مردمی بیان کرد که در زیر مشروح آن را خواهید خواند.

**ضمن تبریک به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با نگاهی به بیوگرافی شما، یکی از نقاط روشن و درخشان حضور شما در محافل قرآنی پیش و پس از انقلاب است، حضوری که خودتان هم به خوبی درباره آن بیان کردید؛ با توجه به دوران خفقان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای محافل قرآنی در آن سال ها چگونه بود؟

قبل از انقلاب اسلامی به طور طبیعی هویت دینی را باید در محافل خاصی چون خانواده‌های مذهبی، مدارس یا کانون‌های تربیتی جستجو می‌کردیم. افراد در آن مدارس با توجه به انگیزه خانواده‌هایشان در کانون‌ها ثبت نام می‌کردند و تربیت می‌شدند. درواقع یکی از کانون هایی که در شکل گیری شخصیت افراد موثر بود همین حلقه های قرآنی محله و منازل بود.

خود من هم در حلقه قرآنی مدرسه و مسجدمان شرکت می‌کردم و همین شخصیت قرآنی در زندگی ما موثر بود که دو نفر از اساتیدم به رحمت خدا رفتند و یکی دیگر از اساتیدم که امروز پیرمردی شده است، هنوز در محله قدیمی ما حضور دارد و هر وقت که به او می‌رسیم یادی از جلسات قدیمی و سوره‌های کوتاهی که به ما یاد داده است، می‌کنیم.

** چه کسانی از اساتید شما بودند؟

هویت دینی افراد پیش از انقلاب اسلامی بستگی به خانواده، مدرسه و فضای زندگی آنها داشت. در آن دوران اگر یک روحانی محلی کارآمد داشتیم، بچه ها را دسته بندی می‌کرد و هر شب ۱۰ نفر را به اتاق مطالعه‌اش دعوت می‌کرد و برای آنها قرآن می‌خواند. از جمله کسانی که استاد من بود از وابستگان آیت الله طالقانی بود و ما به آن حاج آقا اعلاء می‌گفتیم. او عالمی مردم‌دار بود، و وقتی پیاده در محله رفت و آمد می‌کرد همه محل او را می‌شناختند و با او همراه می‌شدند. 

** شرایط محافل قرآنی چگونه شکل می گرفت؟

بلافاصله پس از حضورم در سازمان اوقاف به شکل‌گیری محافل قرآنی در امامزادگان و بقاع متبرکه را اشاره کردم که کارکرد قرآنی امامزادگان افزون شود و محیط پیرامونی و محلات اطراف خود را تحلیل کنند و به دنبالش محافل قرآنی پیرامون خود را هم مدیریت کنند.

** پس از پیروزی انقلاب اسلامی این دستاوردها چگونه بهبود یافت؟

رشد حلقه های قرآنی پس از انقلاب اسلامی نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بسیار بوده است، ما قبل از انقلاب اسلامی درس قرآنی در مدارس به شکل امروزی نداشتم و حالا به برکت جمهوری اسلامی همه یک متن دارند و حلقه‌های قرآنی در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمی و فرهنگی شکل گرفته است. محافل مردمی ما و کانون های قرآنی و خانه های قرآنی مجوز گرفته  اند. اما سوال این است که آیا تمام این زنجیره چقدر ارتقا‌بخشی داشته و امروز چقدر خلاء داریم؟ درواقع باید برای کارهایمان شاخص گذاری کنیم، چرا که سطح توقع ما بالاتر خواهد بود.

** پس از سالها و ماه ها هنوز شایعات درباره ساخت امامزادگان جدید وجود دارد، تمهیدات شما در این باره چیست؟

تاریخچه بقاع متبرکه در ایران تاریخ امروز نیست، بقاع متبرکه از قدمت تاریخی بهره‌مند است و همه نسب مشخصی دارند. فضاسازی که اخیرا در ساخت امامزاده های جدید شکل گرفته، هیچ مغایرتی با هویت تاریخی ما ندارد، وگرنه هر کدام از امامزادگان و بقاع متبرکه سیر تاریخی و دینی را طی کرده‌اند و وظیفه ماست که از این نوع انحرافات جلوگیری کنیم.

ارسال نظر