رییس دانشگاه حضرت فاطمه زهرا(س) زیمباوه گفت: شیعیان در این کشور یک اقلیت محسوب می شوند و جامعه شیعی در زیمباوه تقریبا هزار نفر است.

به گزارش عاشورا، زیمبابوه کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب آفریقا است. پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر آن هَرارِه است. جمعیت زیمبابوه حدود 14.9 میلیون نفر است. این کشور 16 زبان رسمی دارد که انگلیسی، شونا و اِندِبِله رایج‌ ترین آنها هستند.

مسلمانان 14 درصد از جمعیت زیمباوه را تشکیل می دهند و آنها مسلمانان بازماندگان مهاجران مالایایی، هندی، سومالیایی، و موزامبیکی، هستند که در نقاط مرکزی و جنوب شرقی زیمباوه تمرکز بیشتری دارند و کمتر از یک درصد مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می دهند.

آنچه در پی می ‌آید گفتگوی کوتاهی با «عبدالله مکوینجا» رییس دانشگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در زیمباوه درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است.

من عبدالله مکوینجا 49 ساله از کشور زیمباوه هستم که ریاست دانشگاه حضرت فاطمه زهرا(س) را در این کشور بر عهده دارم.

عاشورا: وضعیت شیعیان در کشور زیمباوه چگونه است؟

جمعیت مسلمانان در کشور زیمباوه به حدود یک میلیون نفر می رسد و شیعیان در این کشور اقلیت محسوب می شوند. جامعه شیعی در زیمباوه تقریبا هزار نفر است و این جامعه به دنبال گسترش پیدا کردن است. اکثریت شیعیان در زیمباوه ثروتمند نیستند و برای این که شیعیان در این کشور رشته های مختلف موفق شوند، تلاش می کنیم. به این نتیجه رسیدیم که اگر شیعیان تحصیل کنند و در رشته های مختلف تخصص پیدا کنند، می توانند شغل های بهتری را در زندگی داشته عاشورا: آیا مرکز اسلامی یا مدرسه شیعی در زیمباوه وجود دارد؟

بله، ما مسجدی برای شیعیان زیمباوه به نام حضرت محمد(ص) در شهر هراره پایتخت این کشور داریم. مراکز اسلامی امام خمینی(ره) و امام حسین(ع) و دانشگاه حضرت فاطمه زهرا(س) از دیگر مراکز متعلق به شیعیان زیمباوه است، اما آنها در این کشور حوزه علمیه ندارند.

عاشورا: شیعیان زیمباوه چه فعالیت های مذهبی در این کشور دارند؟

شیعیان در زیمباوه در مناسبت های مختلف همچون ماه محرم و ولادت حضرت زهرا(س)، برنامه هایی را برگزار می کنند. آنها فعالیت های آموزشی نیز دارند و به دنبال گسترش فعالیت ها و مراکز آموزشی خود برای خدمت رسانی به مسلمانان هستند.

عاشورا: چه اقداماتی برای تبلیغ اسلام و مکتب تشیع در کشور زیمباوه انجام دادید؟

10 تا 15 مقاله در مناسبت های اسلامی همچون ولادت حضرت زهرا(س) در روزنامه های محلی کشور زیمباوه منتشر کردم.

عاشورا: آیا تکفیری ها در کشور زیمباوه فعال هستند؟ چه اقداماتی برای مقابله با آنها انجام دادید؟

بله آنها به صورت لسانی در کشور زیمباوه فعالیت دارند. ما کنفرانسی را با حضور مسلمانان و مسیحیان در خصوص تکفیری ها و فعالیت هایشان برگزار کردیم تا نشان دهیم که تکفیری ها چگونه دست به تخریب چهره اسلام در زیمباوه و جهان و ارتباط بین مسلمانان و مسیحیان زدند.

تنها راه برای مقابله با تکفیری ها، آموزش مردم محلی است. باید به آنها در مورد اسلام، توضیحات لازم را بدهیم و با تبیین صحیح مسائل، مردم حقیقیت را می پذیرند.

عاشورا: وضعیت وحدت بین شیعیان، و شیعیان و اهل سنت در کشور زیمباوه چگونه است؟

جامعه شیعیان در کشور زیمباوه از دو گروه بومی ها و مهاجران خارجی همچون ایرانیان، لبنانی ها و پاکستانی ها تشکیل شده است و ما با هم نماز جماعت می خوانیم و متحد هستیم.

همچنین به مساجد اهل سنت در زیمباوه می رویم و در نمازهای جماعت آنها شرکت می کنیم. اهل سنت هم به مساجد ما شیعیان می آیند و اتفاق خاصی نمی افتد.

عاشورا: چگونه به شبهات مطرح شده در خصوص از جمله عدم قرائت قرآن توسط آنها پاسخ می دهید؟

ما قرآن موجود در مراکز شیعیان در زیمباوه را به افراد مطرح کننده این شبهات نشان می دهیم و از آنها می خواهیم که به دانشگاه های ما بیایند. همچنین کنفرانس و سمینارهای مشترک با اهل سنت در این کشور برگزار می کنیم.

 
 

 

ارسال نظر