علاوه بر اینکه شستن قبر باعث تمیز شدن قبر شده و می‌توان آن را احترام به میت دانست، در بعضی از روایات دینی نیز فلسفه ریختن آب روی قبر کم شدن عذاب قبر عنوان شده است.

عاشورا:علت ریختن آب روی قبر چیست؟ حتماً مشاهده کرده‌اید که پس از دفن، روی قبر آب می‌ریزند. همچنین بعد از قرار دادن سنگ مزار نیز، هر بار که نزدیکان سر قبر می‌روند، آن را با آب می‌شویند. در این متن سعی داریم به فلسفه ریختن آب روی قبر بپردازیم و علت این کار را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

فلسفه ریختن آب روی قبر

یکی از علت‌های ریختن آب روی قبر این است که قبر تمیز شده و نوشته‌های روی آب قابل خواندن شوند. گاهی این کار را احترام به شخص متوفی نیز می‌دانند. بسیاری از مردم هنگام زیارت قبر روی آن آب یا گلاب می‌ریزند که تمیز و خوشبو شود. اما آیا این کار علت دینی نیز دارد؟

حکم ریختن آب روی قبر

در روایات آورده شده است که یکی از عواملی که فشار قبر را برای شخص متوفی کم می‌کند ریختن آب روی قبر است. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «تا زمانی که رطوبت آب روی خاک قبر باشد، عذاب قبر از میت دور می‌شود.» (فروع کافی،ج‌ ۳، ص ۲۰۰).

همچنین از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) نقل است که ایشان دستور می‌دانند که روی قبرها آب بپاشند و این سنت در زمان ایشان نیز انجام می‌شده است. (فروع کافی،ج ۳، ص ۲۰۰ و علل الشرایع، ص ۳۰۷).

علاوه بر این، بسیاری از فقها مستحب بودن آب ریختن روی قبر را فقط به زمان پس از دفن محدود نمی‌دانند، بلکه می‌گویند در هر زمانی که به زیارت اهل قبور می‌روید، مستحب است که قبر او را با آب بشویید. (کافی، ج‌۳، ص ۲۰۰)

البته بعضی از فقها نیز معتقدند که به جا آوردن سنت آب ریختن روی قبر، فقط هنگام دفن میت مستحب است. البته ایشان نیز انجام این کار را در دیگر زمان‌ها و هنگام زیارت قبر بدعت و دارای مشکل شرعی نمی‌دانند.

آداب ریختن آب روی قبر

مستحب است که پس از دفن میت و پس از هنگام زیارت اهل قبور، شخصی رو به قبله بایستد و از طرف بالای سر تا پای میت را آب بریزد و سپس برعکس، از ناحیه پا تا سر را آب بریزد و اگر آب زیاد بود و اضافه آمد، بقیه را در ناحیه وسط قبر بریزد.


 

ارسال نظر