توسعه حرم امامین عسکریین (ع) در انتظار تصمیم عراقی‌ها

برای اجرای طرح توسعه حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا، نه تنها ستاد بازسازی عتبات بلکه مهندسان ایرانی و خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند اما آغاز این اقدام در انتظار تصمیم عراقی‌ها است.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از  خبرگزاری فارس، حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا همزمان با حضور آمریکایی‌ها در عراق و پس از آن داعش، غربت خاصی داشت و به دلیل نبود امنیت، امکان حضور کاروان‌ها در این حرم وجود نداشت. با این وجود برخی از زائران به صورت شخصی به سامرا و حرم امامین عسکریین (ع) مشرف می‌شدند.

پس از برقراری امنیت در سامرا و از سرگیری اعزام کاروان‌ها، روند توسعه و ‌بازسازی حرم امامین عسکریین (ع) سرعت گرفت و‌ نه تنها مسؤولان عراقی، بلکه ایرانیان نیز برای بازسازی خانه امام زمان (عج) دست به کار شدند.

 

بر همین اساس، پس از اینکه بزرگترین گنبد اعتاب مقدسه عراق و ضریح حرم امامین عسکریین (ع) را ساخته شد، برای توسعه حرم، طرح‌هایی ارائه دادند تا غربت را از حرم سامرا بزدایند.

توسعه حرم امامین عسکریین و زدودن غربت از این مکان مقدس، آرزوی سردار قاسم سلیمانی هم بود تا جایی که این شهید مقاومت در مناسبت‌های مختلف به این امر اشاره داشت و خواستار توسعه حرم شده بود. به همین دلیل هم ستاد بازسازی عتبات چه در گذشته و چه اکنون که بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات به شهادت رسیده است، درصدد فعالیت برای توسعه حرم امامین عسکریین (ع) هستند.

 

محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین اقدامات برای توسعه حرم امامین عسکریین (ع) می‌گوید: ما در سال‌های گذشته برای توسعه حرم امامین عسکریین (ع) طرح‌هایی را ارائه کردیم و منتظر تصمیم متولیان حرم هستیم.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا فعالیت برای بازسازی و ‌توسعه حرم سامرا تقریبا متوقف شد، می‌افزاید: با توجه به مشکلات در زمینه اعزام و همچنین قطعی نشدن تصمیم متولیان حرم، فعالیت اصلی برای توسعه حرم سامرا آغاز نشده است. البته علاوه بر ستاد بازسازی عتبات، برخی از مهندسان ایرانی و حتی خارجی نیز برای توسعه این حرم طرح‌هایی ارائه دادند، اما به نظر می‌رسد که متولیان حرم امامین عسکریین(ع) ترجیح می‌دهند، ایرانیان توسعه و بازسازی حرم سامرا را بر عهده بگیرند.

به گزارش فارس، در طرح اولیه برای توسعه حرم امامین عسکریین (ع) قرار بود، صحن ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از شعاع حرم توسعه یابد.

 

 

ارسال نظر