رفتار دوگانه در بازگشایی‌‌ها/ آیا همه محدودیت‌ها متوجه هیئت‌های مذهبی است؟

هیئتی‌ها و جامعه مذهبی از ابتدای شیوع ویروس کرونا نشان دادند که در رعایت اصول بهداشتی و تمکین از پروتکل‌ها و ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اهل مراعات‌اند

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری تسنیم ، چند روزی است که با توصیف و توضیحات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا شاهد سیر نزولی مبتلایان و جانباختگان به ویروس کرونا هستیم. آمارها برخلاف سیر نزولی که به خود گرفته‌اند اما قابل تغییرند و حالا به زعم بسیاری از کارشناسان، احتمال این وجود دارد که شیوع این بیماری دوباره شدت بگیرد و صعود کند.

در چنین وضعیتی و با وجود وضعیت نارنجی و قرمز در برخی استان‌ها و شهرهای کشور و البته ذیل توصیه و تشریح اکید مسئولان نظام بهداشت کشور مبنی‌ بر اینکه هنوز در وضعیت نگران‌کنند‌ه‌ای هستیم و نباید زود عنان از کف داده و وضعیت را نرمال تلقی کنیم، اما چندی است که فعالیت مجموعه‌های ورزشی، کنسرت‌ها و سینماها از سر گرفته شده و مردم می‌توانند دوباره همانند پیش از کرونا در مجموعه‌های ورزشی حضور یابند و در کنار همدیگر ورزش کنند و یا به سالن سینما بروند و از تماشای فیلم مورد علاقه‌شان لذت ببرند؛ دلیل اتخاذ این تصمیم نیز به اعتدال درآمدن وضع همه‌گیری در رابطه با ویروس کرونا در کشورمان عنوان شده و این در حالی است که استاندار تهران به فاصله یک هفته پیش از اعلام بازگشایی کنسرت‌ها و سینماها، مقارن با شب شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) اعلام کرد که هرگونه تجمع و برپایی دسته‌های عزاداری به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است.

هیئتی‌ها و جامعه مذهبی از ابتدای شیوع ویروس کرونا نشان دادند که در رعایت اصول بهداشتی و تمکین از پروتکل‌ها و ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اهل مراعات‌اند و تأکید وزیر بهداشت بر رعایت حداکثری هیئت‌های مذهبی در ماه محرم امسال نیز تأییدی بر این مطلب است اما چرا مسئولان ستاد ملی کرونا با این وجود، دوباره بیشترین سخت‌گیری را درباره برپایی مراسم‌های مذهبی و تجمعات مناسبتی دارند و  در مواجهه با مراسمات مذهبی سختگیرانه‌ترین ابلاغیه‌ها را صادر می‌کنند و نسبت به دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی منفعل‌اند و حتی مجوز فعالیت نیز در این شرایط برایشان صادر می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر 30 شهر در وضعیت نارنجی، 219 شهر در وضیعت زرد و 192 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و پلیس راه اعلام کرده که همچنان ورود و خروج خودروهای غیربومی به مناطق نارنجی و قرمز ممنوع است و منع تردد شبانه از ساعت 21 تا چهار بامداد در کل شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ادامه دارد و خوش‌خیالی است اگر بگوییم ما از پیک اصلی کرونا عبور کرده‌ایم و وضعیت‌مان مطلوب است.

یکی از مسئولان نظام بهداشت کشور گفته بود که برخی کشورها با چنین خیالی که از شرایط پیک اصلی عبور کرده‌اند، مبادرت به بازگشایی و ازسرگیری برخی فعالیت‌‌ها کردند، اما خیلی‌ زود دوباره با اوج‌گیری روند ابتلا و شیوع مواجه شدند و عقب برگشتند و تا حدی محدودیت‌‌های قبلی را بازگرداندند. خب، با چنین تصویری واقعاً بازگشایی سینماها و کنسرت‌ها در این وضعیت توجیه‌پذیر است؟ و اما بعد، آیا این تصمیم قاطعانه ممنوعیت‌ها و حفظ پروتکل‌های بهداشتی  فقط برای هیئت‌ها و تجمعات مذهبی صدق می‌کند و برای دیگر تجمعات ورزشی و هنری ممنوعیتی وجود ندارد؟


پایان پیام/

ارسال نظر