محدودیت دامنه نوسان سهام در بورس بین منفی ۲ و مثبت ۶ درصد برای ۱ ماه است

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران زمان محدود سازی دامنه نوسان سهام در بورس بین منفی ۲ درصد و مثبت ۶ درصد را یک ماهه دانست و گفت: تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس های دنیا نیز وجود دارد و برای کوتاه مدت اتخاذ می گردد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری تسنیم : دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصمیم محدود سازی دامنه نوسان و برخی دیگر از تصمیمات سازمان و شورای عالی بورس را موجب مثبت شدن جو چند روز اخیر در بازارسرمایه دانست.

سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه مفهوم "دامنه نوسان" به تازگی در بورس ایجاد شده است، ادامه داد: در شرایط عادی ارزش شرکت ها بیش از یک میزان، کاهش یا افزایش پیدا نمی کند که این میزان برای شرکت های بورسی 5درصد بوده است.

اسلامی افزود: در زمانی که نگرانی های جدی برای کاهش ارزش سهام ایجاد شد، رفتارهای هیجانی بیش از رفتارهای بنیادی بر معاملات تاثیر می گذاشت و لذا پیشنهادِ کاهش دامنه نوسان جدی شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه از جمله بنده معتقدیم کلا دامنه نوسان باید تعادل بخشی را سهل نماید.

اسلامی در عین حال گفت: در دورانی که رفتارهای هیجانی بیشتر بود و کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار سیاسی و جو اقتصادی صورت می گرفت، مجددا پیشنهاد کاهش دامنه نوسان مطرح شد که منفی و مثبت 2درصد را در بر گرفت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: در نهایت قرار شد دامنه منفی، که کاهش قیمت ها را نشان می دهد به منفی دو درصد کاهش یابد و دامنه مثبت نیز به مثبتِ 6درصد برسد تا سیگنالی بلند مدت برای باز شدن دامنه نوسان باشد.

اسلامی افزود: وقتی دامنه کاهش می یابد، چالش فزونی می گیرد. اما اگر اتفاقی درباره یک صنعت یا شرکت بیفتد که نیاز به کاهش 15 درصدی داشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ در اینجا بسیاری فعالان بورس مخالف اتخاذ تصمیم بر اساس دامنه نوسان هستند و معتقدند وقتی دامنه نوسان وجود ندارد، رسیدن سهام به قیمت ذاتی، سریع تر انجام می شود.

وی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان کاهش یابد ممکن است به کاهش نقد شوندگی سهام منجر شود؛ اما تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس های دنیا نیز وجود دارد، برای کوتاه مدت اتخاذ می گردد.

اسلامی به بیان دیگر این تصمیم را به معنای اعمالِ نوسان دامنه محدود برای بلند مدت در بازار سرمایه ندانست و گفت: در این میان بیشتر معاملات ناشی از رفتارهای هیجانی بود و حتی وقتی خبر خوبی برای یک شرکت اعلام می شد، بدلیل جو روانی منفی در بازار، سهام های مطلوب نیز با کاهش قیمت روبرو شد.

این فعال بازار سرمایه گفت: تصمیم محدود سازی دامنه نوسان را یکماهه است و به نظر می رسد مجموعه تصمیمات سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس گرفتند، جو چند روز اخیر را در بورس مثبت کرده است.

اسلامی ابراز امیدواری کرد بازار هرچه سریع تر به تعادل برسد و تصمیمات بهتری درباره دامنه نوسان اتخاذ گردد.

وی خاطرنشان ساخت: نوسانات در ذات بازار سرمایه است ولی بخشی از آن ناشی از اتفاقات بیرونی می باشد.

اسلامی همچنین افزایش و کاهش قیمت دلار و برخی انتظارات از بورس را خارج از اختیار ارکان فعال در بازار سرمایه دانست و گفت: دولت باید تصمیماتی در جهت ثبات کلی اقتصاد بگیرد تا ثبات را به بازار سرمایه هم باز گرداند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر