بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۸)؛

معنای سلام بر اساس آموزه‌های دینی/ چرا سلام می‌کنیم؟

معنای سلام بر اساس آموزه‌های دینی/ چرا سلام می‌کنیم؟

یک پژوهشگر مذهبی گفت: سلام کردن یک پیام بسیار زیبایی دارد که دربردارنده تمام خیرات برای طرف مقابل است.

پیامبر اکرم (ص) در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ. یعنی خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان. 

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: یتیمان یکی از گروه هایی هستند که در قرآن کریم مورد سفارش و توجه قرار گرفته اند. در قرآن می خوانیم یکی از گروه هایی که مورد توبیخ خدا قرار می گیرند، کسانی هستند که به یتیمان رسیدگی نمی کنند. ترحم کردن به ایتام در این ماه یکی از درخواست هایی  است که از خدا داریم. این دعا از یک جهت به ما می گوید از خدا توفیق کمک به یتیمان را بخواهیم و از طرف دیگر ما را راهنمایی می کند تا در کمک و ترحم به ایتام کوشا باشیم.

وی افزود: در کنار ترحم به یتیمان از خدا می خواهیم توفیق اطعام به دیگران را به ما بدهد. اطعام طعام در این ماه، منحصر به فقراء و نیازمندان نیست. بلکه هر نوع اطعامی مورد توجه است؛ هر چند طبیعتا اولویت اطعام با فقراست و از آیات قرآن همچون آیه ۲۱۵ سوره بقره استفاده می شود که اطعام به دیگران به ترتیب عبارت است از والدین، نزدیکان، یتیم ها، فقراء، مساکین و ابن السبیل.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: مناسب است انسان در این ماه از هر فرصتی برای اطعام حتی به اندازه یک دانه خرما به نمازگزاران و امثال آن کوشا باشد و در این زمینه لازم است نیازمندان آبرومند مورد توجه قرار گیرند.

در فراز دیگر این دعا افشاء و ظاهرسازی سلام را از خدا طلب می کنیم. منظور از افشاء سلام این است که در گفت و گوهایی که با دیگران داریم، ابراز سلام داشته باشیم و با سلام کردن پیام صلح و دوستی و ارتباط صمیمانه را به طرف مقابل منتقل نماییم.

شاه فضل اضافه کرد: مفهوم سلام کردن این است که ما به طرف مقابل اعلام می کنیم به او علاقمند هستیم و آرزوی توفیق و سلامتی و برکت برای او داریم. افشاء سلام یعنی شخص مقابل از طرف ما مورد آسیب نخواهد بود و ما برای موفقیت او دعا می کنیم و برای برون رفت از مشکلات برای او دعا می کنیم. در واقع سلام یک پیام بسیار زیبایی است که در بردارنده تمام خیرات برای طرف مقابل می باشد.

وی افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم به ما توفیق هم صحبتی با افراد نیک را عنایت کند. یکی از توفیقات بزرگ برای انسان این است که دوست مومن و صالح داشته باشد و توفیق داشته باشد در محضر بزرگان کسب فیض کند.

این حافظ قرآن ادامه داد: یکی از اموری که انسان را از رحمت الهی دور می کند و در دعای ابوحمزه ثمالی به آن اشاره شده است دور بودن انسان از مجالست با علماست. مناسب است که انسان در این ماه تلاش کند خود را به انسان های نیک صفت و نیک رفتار نزدیک کند و با مصاحبت با آنان از فضایل اخلاقی بهره مند شود.

وی افزود: در آخرین فراز این دعا خدا را به رحمت گری بی پایانش قسم می دهیم و او را به عنوان پناهگاه آرزو مندان نام می بریم؛ خدایی که هر کس به او پناه ببرد، او را در پناه خود قرار می دهد و به عنوان بهترین پناهنده می باشد.

 

ارسال نظر