بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۱۱)؛

نصیحت‌کنندگانی که دچار خشم الهی می‌شوند

نصیحت‌کنندگانی که دچار خشم الهی می‌شوند

یک کارشناس مذهبی گفت: کسی که دیگران را نصیحت می‌کند اما خود به آن نصیحت عمل نمی‌کند، مورد خشم و غضب الهی قرار می‌گیرد.

پیامبر اکرم (ص) در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند اَللّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کرِّهْ إِلَی فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ وَ حَرِّمْ عَلَی فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردانده و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در این روز از خدا می خواهیم که احسان و نیکوکاری را برای ما دوست داشتنی کند. اینکه انسان به مرحله ای از کمال دست پیدا کند که انجام کارهای خیر را دوست داشته باشد، توفیق بسیار بزرگی است.

وی افزود: بسیاری از انسان ها کارهای خوب را انجام می دهند و این در حالی است که کار خوب را دوست ندارند ولی چون کار خوب ثواب دارد یا از عدم انجام کار خوب ترس دارند یا به دلیل انگیزه های مشابه نسبت به انجام آن اقدام می کنند. انجام کار خیر به هر انگیزه ای که باشد می تواند خوب باشد (مگر انگیزه های شیطانی )؛ اما در رتبه بندی کار خیر باید بدانیم که کار خیر زمانی ارزش بالاتری دارد که انسان اولا آن کار را برای رضای خدا انجام دهد و ثانیا کار خیر را دوست داشته باشد و با میل و رغبت انجام دهد. همانگونه که در آیه ۱۸۴ سوره بقره می فرماید و من تطوع خیرا فهو خیر له یعنی هر کس کار خیر را از روی میل و رغبت انجام دهد برای او بهتر است. لذا در این دعا از خدا می خواهیم که انجام کار خیر را محبوب ما بگرداند.

شاه فضل ادامه داد: بهترین مثال برای محبوب بودن کار خیر در این ایام، روزه گرفتن است. برخی از کسانی که روزه می گیرند از روی میل و رغبت نیست، بلکه از ترس خدا و ترس از جهنم است که البته ارزشمند است ولی اگر کسی اهل خودسازی و کمال باشد تلاش می کند که روزه هایش از روی میل باشد و با گریه و ناله با ماه رمضان وداع می کند.

وی اضافه کرد: در فراز دوم دعای روز یازدهم از خدا می خواهیم انجام کارهای بد را برای ما زشت و ناپسند بگرداند. دستیابی به این حالت که انسان از انجام کار بد متنفر باشد، هر چند آن کار به حسب دنیایی لذت بخش باشد، بسیار ارزشمند است. شاید بتوان گفت اولیاء الهی به این مقام نائل می شوند و رسیدن به این مقام، نزدیکی به مقام عصمت است. چون اگر انسان از کاری متنفر باشد قطعا از آن دوری خواهد کرد.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در سومین فراز دعای امروز از خدا می خواهیم هر آنچه که موجب خشم او و نیز فراهم آوردن آتش جهنم می شود را از ما دور کند و رفتار ها و اندیشه هایی را از ما دور کند که سرانجام آن غضب الهی و آتش جهنم است. 

شاه فضل با اشاره به آیه سوم سوره صف گفت: یکی از اموری که خشم الهی را برمی انگیزد این است که انسان اهل حرف باشد ولی اهل عمل نباشد. قرآن می فرماید کبر مقتا عند الله ان تقولوا مالا تفعلون. کسانی که دیگران را نصیحت می کنند اما خودشان به نصایح عمل نمی کنند، مورد خشم و غضب الهی هستند. امیدواریم در این ماه خداوند به ما توفیق دوری از گناه و هر آنچه که موجب خشم و غضب او می شود عنایت بفرماید.

وی اضافه کرد: در فراز پایانی این دعا خدا را به این صفت بزرگ قسم می دهیم که پاسخگوی فریادخواهان است؛ خدایی که پاسخگوی افرادی است که کسی به داد آنها نمی رسد و پناهی جز خدا ندارند.

ارسال نظر