محمد منتظر قائم شهید مبارزه با آمریکا

شهید محمد منتظر قائم نخستین فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد است که پنجم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ در حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس به شهادت رسید.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا : طبس در حال حاضر یکی از ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی است، این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی فعلی در یک خانوادهٔ مذهبی به دنیا آمد، در کودکی به یزد رفت و به ادامهٔ تحصیل پرداخت. همزمان با تظاهرات ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، در صف مبارزان با حکومت شاه درآمد و پس از پایان خدمت سربازی در شرکت توانیر مشغول به کار شد و همزمان برای استقرار حکومت اسلامی با تشکیل گروهی به مبارزه پرداخت.

او در سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد و بعد از پیروزی انقلاب در سال ۵۷، به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسوول بنیانگذاری و تشکیل سپاه استان شد و پیکر پاکش در آرامستان خلدبرین یزد دفن است.

این شهید والامقام جزو نیروهای مومن و فداکاری بود که در دوران مبارزه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم ستم شاهی در عرصه‌های مختلف وظایف خود را در تحقق اهداف الهی و انقلابی به خوبی انجام داد.

شهید منتظر قائم در اوایل انقلاب بر حسب وظیفه دینی و انقلابی در مناطق مختلف مشغول مبارزه با رژیم گذشته شد و نسبت به تشکیل کمیته‌های مردمی از سوی شهید محراب آیت الله محمد صدوقی(ره) به عنوان فرمانده این نهاد معرفی شد.

این شهید دلاور بعد از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد با همکاری سایر نیروهای جان برکف برای تحقق اهداف امام راحل (ره) و حفظ و حراست از انقلاب اسلامی فعالیت گسترده‌ای در این بخش انجام داد و به عنوان فرمانده وقت وظایف و رسالت خود را انجام داد.

منتظر قائم بعد از حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس به عنوان فرمانده سپاه پاسداران یزد برای مقابله با این تجاوز نظامی به منطقه اعزام و به شهادت رسید و نامش در جرگه شهیدان مبارزه با آمریکا به ثبت رسید.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» از سوی نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند ولی چند فروند هواپیما و بالگرد نظامی آنها بر اثر نقص فنی و وقوع توفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست سختی شدند. 

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود شماری از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

به گزارش ایرنا ، هواپیماهای متجاوز آمریکایی در چنین روزی در سال ۱۳۵۹ با هدف آزادکردن جاسوسان خود به خاک ایران تجاوز کرد که با امدادهای غیبی در صحرای طبس سرنگون شدند.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب این شهر در مسیر جاده طبس به یزد قرار دارد.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود چهار هزار شهید تقدیم انقلاب کرد.

ارسال نظر