بهره‌ای از دعاهای روزانه ماه رمضان(۱۹)؛

برکات ماه رمضان را درک کنیم

برکات ماه رمضان را درک کنیم

یک کارشناس مذهبی گفت: برکاتی در ماه مبارک رمضان وجود دارد که از درک ما بالاتر است ولی از خدا می‌خواهیم که این برکات را روزی ما بگرداند.

پیامبر اکرم (ص) در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَی خَیرَاتِهِ وَ لاتَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ یا هَادِیا إِلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ. خدایا در این ماه بهره‌ام را از برکت‌هایش کامل گردان و راهم را به سوی نیکی‌هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی‌هایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به سوی حقیقت آشکار.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در دعای روز نوزدهم از خدا می خواهیم بهره ما را از برکات این ماه افزون کند. برکت به معنای این است که یک شیئ بیش از آنچه تصور می شود، منشا خیر و فزونی باشد. ماه مبارک رمضان برکات زیادی دارد، به گونه ای که علاوه بر روزه و نماز، در این ماه در خواب و در نفس کشیدن نیز آثار خیر وجود دارد. تلاوت قرآن و صدقه در این ماه بیش از ماه های دیگر مورد توجه خدا قرار می گیرد و سالکان راه خدا در این ماه سرعت سیر متفاوتی دارند.

وی تاکید کرد: برکاتی در این ماه وجود دارد که از درک ما بالاتر است و ما نمی توانیم بسیاری از آنها را بدانیم و بفهمیم. درخواست ما از خدا این است که هر آنچه از برکات این ماه، که می دانیم و نمی دانیم را روزی ما بگرداند. 
شاه فضل ادامه داد: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم انجام کارهای خیر را در این ماه برای ما آسان گرداند. بسیار اتفاق می افتد که انجام کارهای خیر با مشکلاتی مواجه می شود که ممکن است حتی انسان را از انجام کار خیر منصرف کند یا اینکه توفیقات انسان را کاهش دهد. آسان شدن کارهای خیر موجب می شود انگیزه انسان برای کار خیر افزایش یابد. از آنجا که در ماه مبارک رمضان انسان زمینه بیشتری برای کار خیر دارد و سایر مردم نیز این زمینه را دارند، انجام کارهای خیر با همراهی دیگران مواجه می شود و انگیزه ها بیشتر می گردد. 
استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در سومین فراز این دعا از خدا می خواهیم کارهای خیر ما را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و ما را از قبولی طاعات محروم نگرداند. باید توجه کنیم که انجام کار خیر با قبول شدن کار خیر متفاوت است.

وی افزود: در این فراز از خدا می خواهیم برای قبول کردن عمل ما به کیفیت عمل نگاه نکند بلکه از روی کرم خودش طاعات ما را قبول نماید. خداوندی که هدایت گر انسان به سوی حق است، این شایستگی را دارد که عمل ناقص ما را بپذیرد و با کرم خود نقص های رفتاری ما را ببخشد. ماه مبارک رمضان که انسان مهمان خداست این ویژگی را دارد که موجب می شود عمل های ناقص ما مورد قبول و رحمت خدا قرار گیرد. به امید اینکه خداوند ما را در مسیر حق مستدام بگرداند.

 

ارسال نظر