افتتاح و بهره‌برداری از ۵۴۰۰ خانه هلال توسط معاون اول رئیس جمهوری

۵۴۰۰ خانه هلال در سراسر کشور و پروژه‌های امدادی به ارزش تقریبی ۱۳۴ میلیارد تومان امروز (دوشنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این مراسم همچنین ۲۷ دستگاه خودروی آمیکو به ارزش ۲۵ میلیارد تومان، ۱۱ پایگاه امداد و نجات و دو انبار امدادی به ارزش ۷۵ میلیارد تومان، ۲۰۰ ست تخصصی انفرادی به ارزش ۶ میلیارد تومان، اورهال دو بالگرد امدادی  به ارزش هفت میلیارد تومان، ۱۶ دستگاه لیفتراک به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، هشت سیستم ارتباطات رادیویی دیجیتال در استان ها به ارزش دو میلیارد تومان، پنج دستگاه آمبولانس اهدایی از سوی جمعیت هلال احمر کویت، سه مورد سامانه نرم افزاری امدادی به ارزش دو میلیارد تومان و ۱۵۰ دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۲.۳ میلیارد تومان توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رونمایی، افتتاح و به بهره برداری رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال ‌احمر نیز در آیین افتتاح خانه‌های هلال و لجستیک سازمان امداد و نجات اظهار داشت: هلال احمر یک دستگاه دولتی نیست بلکه یک جمعیت مردمی کنار دولت است برای خدمت به مردم، چراکه می‌دانیم مردم سالاری در هلال احمر به آن اعتبار می‌بخشد.

وی با بیان اینکه همواره مردم باید هلال احمر را در ذهن خود داشته باشند و این جمعیت را فقط در حوادث و مراسم ها نشناسند، ادامه داد: در طول سال گذشته وقتی مردم به لحاظ معیشتی دچار مشکل بودند هلال احمر کنار مردم بود، امدادگران و جوانان هلال احمر همچون رزمندگان برای خدمت به مردم حضور داشتند و بیش از ۵۰۰ نفر از امدادگران هم در همین راه به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

معزی گفت: ما این هفته را هفته کرامت انسان ها و کوشش برای خدمت به مردم نامگذاری می‌کنیم.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر نیز در آیین افتتاح خانه‌های هلال و لجستیک سازمان امداد ونجات گفت: نیم میلیون بسته معیشتی از سوی هلال احمر در زمان کرونا میان مردم توزیع شد، و در طرح شهید سلیمانی یکی از سه ضلع این طرح برای کمک به وزارت بهداشت در مقابله با ویروس کرونا بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۴۳۰ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی توسط مردم به هلال احمر اهدا شد. 

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: اکنون حدود ۵۴۰۰ خانه‌ی هلال در کشور داریم که تلاش می کنیم این خانه‌ها را در مناطق محروم توسعه دهیم، به طور کلی خانه های هلال تحت عنوان گروه های ارزیاب در حوادث به محل اعزام می‌شوند.

وی گفت: با کمک‌های دولت و اعتباراتی که به هلال احمر اختصاص داده شد اکنون حال هلال احمر بهتر است و امیدواریم این کمک ها ادامه دار باشد.

خانه‌ های هلال، خود نوعی هلال‌ احمر کوچک به شمار می ‌روند که در سطح شهرها از سوی مردم، خیرین و نیکوکاران و با همکاری شهرداری ها، مساجد و اصناف و در سطح روستاها از سوی دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری ها، شعب جمعیت هلال احمر تجهیز و مدیریت می‌شوند که با تشکیل این خانه ها تمام ظرفیت های خدمت رسانی جمعیت هلال احمر مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا و به کار گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از سوی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.

نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی کننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آن را سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آن را تامین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تک نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آنرا سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.

نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۸۰ میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمه و مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجهند کمک می کند.

بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را تشکیل می دهند که این اصول در بطن رویکرد نهضت برای کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمه مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارند

امسال شعار هفته گرامیداشت صلیب سرخ و هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) «جهانی تحت عنوان توقف ناشدنی، شکست ناپذیر و مقایسه نشدنی» است، اما با توجه به اینکه در آستانه صد سالگی تاسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار داریم شعار «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی» برای هفته هلال انتخاب شده است.

با یکصد ساله شدن جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا یک قرن تازه برای دوباره مهربانی کردن، دوباره با هم بودن، دوباره دوستی کردن، دوباره و دوباره و دوباره ارائه خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی آغاز شد.

 

ارسال نظر