آیین گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت الله بهجت در قم برگزار شد

آیین بزرگداشت دوازدهمین سالگرد ارتحال فقیه عارف آیت الله محمد تقی بهجت (ره) دوشنبه شب به صورت مجازی و با حضور محدود برخی از مردم و روحانیان در مسجد فاطمیه قم برگزار شد.

به گزارش تیتر عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، در این آیین پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام الله مجید و ذکر مصیبت، یکی از سخنرانان مذهبی کشور طی سخنانی با اشاره به راه‌های سیر و سلوک خداوند بر اساس کلام نورانی اهل بیت (ع) اظهار داشت: آیت الله بهجت این راه الهی را پیمود و برای همه کسانی که می‌خواهند در این راه قدمی بردارند، الگو بود.

حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی با تبیین راه‌های چهارگانه رسیدن به خداوند گفت: معرفت و شناخت دین، دوری از گناه و ترک معاصی و محرمات، انجام واجبات و کسب فضایل اخلاقی از جمله راه‌هایی است که باید برای رسیدن به خداوند، پیموده شود.

وی با بیان اینکه در بخش فضایل اخلاقی چند عنوان خاص مانند خدمت به مردم، انجام مستحبات، خدمت به پدر و مادر و صله ارحام را می‌توان مورد توجه قرار داد تصریح کرد: مهمترین رمز موفقیت شخصیت‌هایی همچون آیت الله بهجت داشتن معرفت است.

وی در ادامه نداشتن معرفت را از علل اصلی وقوع حوادث و جنایت‌های مختلف در برخی کشورهای منطقه دانست و گفت: اگر امروز شاهد ریخته شدن خون دختران دانش آموز در مدرسه سیدالشهدا افغانستان هستیم، علت آن داشتن فهم غلط از دین است.

حسینی قمی افزود: وقتی جوانان تصویر و یا فیلمی از آیت الله بهجت می بینند، جذب این شخصیت می‌شوند ولی باید یادشان باشد که با یک کلیپ نمی‌شود این فقیه عالی مقام را شناخت.

وی بیان داشت: باید انسان بررسی کند که چه عاملی باعث رسیدن آیت الله بهجت به این مقامات شد که قدم اول آن معرفت می باشد.

حسینی قمی یادآور شد: این بزرگوار ۶۰ تا ۷۰ سال در راه تعلیم و تعلم فقه، کلام، اخلاق و عرفان سختی‌های زیادی را در ایران و نجف اشرف متحمل شد و برای کسب معرفت دین از مسیر صحیح آن تلاش کرد.

وی همچنین با بیان اینکه بزرگانی مانند آیت الله بهجت در مقامی بودند که پیرو امام معصوم بودند افزود: مردم سخن آنها را سخن خدا می‌دانستند و نگاهش را نیز نگاه خدایی می دیدند، چرا که اگر انسان موفق شود مسیر رسیدن به خدا را با موفقیت طی کند، به جایی می‌رسد که چشم و زبانش الهی می‌شود.

آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی ۲ شهریور ۱۲۹۵ شمسی در فومن چشم به جهان گشود.

آن مرحوم از عرفای نامدار و از مراجع تقلید سرشناس جهان تشیع بود.

او از شاگردان آیت‌الله محمدحسین غروی اصفهانی مشهور به کمپانی و آیت‌الله سیدعلی قاضی بود که از جانب ایشان  لقب فاضل گیلانی گرفته بود.

این عالم ربانی ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۸ در سن ۹۳ سالگی در قم دعوت حق را لبیک گفت و پیکر مطهرش  در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر