مخالفت صریح روسای مجالس سازمان اکو با تحریم‌های یکجانبه

دومین اجلاس عمومی روسای مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به میزبانی پارلمان پاکستان روز چهارشنبه با امضای "بیانیه اسلام‌آباد" از سوی هیات‌های حاضر و تاکید بر مخالفت با تحریم‌های‌ یکجانبه، به کار خود پایان داد.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، نشست اختتامیه اجلاس روسای مجالس اکو (PAECO) امروز (چهارشنبه) با حضور «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان، رئیس مجلس این کشور، روسای هیات‌های حاضر برگزار شد.

"روح اله متفکر آزاد" عضو کمیسیون آموزش و پژوهش به نمایندگی از رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی در نشست اختتامیه اجلاس اکو سخنرانی کرد و همچنین "سید محمدعلی حسینی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز به عنوان‌ نماینده کشورمان در اجلاس حضور یافت.

سفیر ایران در پاکستان به نمایندگی از ریاست مجلس شورای اسلامی به اتفاق روسای مجالس کشورهای اکو و نمایندگان هیات‌های حاضر بیانیه نسشت اختتامیه موسوم به "بیانیه اسلام‌آباد" را امضا کردند.

هیات‌های حاضر در بیانیه پایانی دومین اجلاس عمومی روسای مجالس سازمان اکو با محکوم کردن تحریم‌های یکجانبه،  اقدامات فرا جغرافیایی و فشارهای سیاسی، آن را ابزاری غیرقابل قبول و مغایر با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی اعلام کردند.

آنان بر حمایت قاطع خود از آن دسته از اعضای سازمان همکاری اقتصادی که با چنین اقدامات سیاسی و غیرقانونی مواجه هستند، تاکید کردند.

مخالفت صریح روسای مجالس سازمان اکو با تحریم‌های یکجانبه

براساس بیانیه اسلام‌آباد، اعضای مجمع مجالس اکو توافق کردند که سومین اجلاس روسای مجالس این سازمان به میزبانی افغانستان سال آینده میلادی در کابل برگزار شود.

در دومین روز از اجلاس روسای مجالس سازمان اکو، نشست‌هایی با موضوع نقش پارلمان‌های اکو برای ترویج تجارت و حمایت از گردشگری در جهت توسعه منطقه‌ای و مقابله با فقر با حضور وزیران برنامه ریزی و اطلاع رسانی پاکستان همچنین دستیار ویژه نخست وزیر این کشور در امور رفاه اجتماعی برگزار شد.

هیات‌های پارلمانی کشورهای عضو اکو در این اجلاس ۲ روزه در باره نقش زنان برای پیشبرد دستور کار ارتباطات منطقه‌ای، تاثیرات تغییرات آب و هوایی بر زنان و اقدامات مثبت پارلمان‌های منطقه، تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر دستیابی اهداف توسعه پایدار در منطقه، تسهیل تجارت ترانزیت، نقش پارلمان‌ها برای تقویت تجارت و پیشبرد برنامه گردشگری در منطقه اکو، ظرفیت‌سازی و کاهش فقر بحث و تبادل نظر کردند.

اولین نشست روسای مجالس کشورهای عضو اکو ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ (۱۱ فوریه ۲۰۱۳) به میزبانی مجلس پاکستان برگزار شد و علی لاریجانی به عنوان رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در آن اجلاس شرکت کرده بود.

 

ارسال نظر