تبیین ضرورت‌های جمهوریت و اسلامیت نظام در کلام رهبری

تذکر ضروری دینی و انسانی درباره نحوه احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات، توصیه ها و تاکیدات راهگشا درباره وعده‌های انتخاباتی آن‌ها و دعوت مردم برای حضور گسترده در پای صندوق رای از ضرورت‌های حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام است که در بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب نمود یافت.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ رهبر معظم انقلاب در سالروز عروج ملکوتی امام خمینی(ره) در سخنانی مهم و به فاصله دو هفته مانده تا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تبیین مهمترین موضوعات و ضرورت‌های جامعه در موسم این رویداد مهم پرداختند. در کنار توضیح نسبت میان دین و سیاست و توصیف آرای موجود در این حوزه، ایشان سه گروه مشخص را در این سخنرانی مورد خطاب قرار دادند. نهادهای ناظر و مجری انتخابات را در زمینه احراز صلاحیت ها، نامزدهای احراز صلاحیت شده را درباره وعده‌های انتخاباتی و عموم افراد جامعه را درباره ضرورت حضور در پای صندوق رای.

به نظر می‌رسد شرایط انتخابات ماه جاری و اهمیت آن از یک سو و نگرانی‌ها از برخی رد صلاحیت‌ها، وعده‌ها و میزان مشارکت از سوی دیگر سبب شد تا رهبر معظم انقلاب بار دیگر در این زمینه توصیه‌ها و تذکرات راهگشایی ارائه دهند.

جفای انتخاباتی در احراز صلاحیت‌ها/ حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌هاست

موضوع رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای پس از اعلام صلاحیت‌ها، با واکنش‌های بسیاری روبرو شد و اغلب آن‌ها انتقادآمیز بود. با سخنان روز گذشته رهبری، این موضوع باردیگر مورد توجه قرار گرفت. ایشان در تذکری ضروری، دینی و انسانی درباره عدم احراز صلاحیت برخی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات خاطرنشان کردند: به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم وجفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شد که بعداً ثابت شد آن گزارش‌ها غلط و خلاف است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتشار این موارد در بین مردم و در فضای مجازیِ رها و بدون قید و بند، تاکید کردند: حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌ها است بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاه‌های مسوول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.

این بخش از بیانات رهبر انقلاب، واکنش ‌بسیاری در فضای رسانه ای و شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و حتی برخی از تحلیلگران از احتمال تایید صلاحیت برخی از نامزدها و تغییردر ترکیب آرایش انتخاباتی خبر دادند. با این حال بیانیه عصر روز گذشته شورای نگهبان نقطه پایانی بر این گمانه زنی‌ها حداقل در این مقطع بود.  مهم‌تر از هرگونه تغییر و افزایشی، نوع نگاه رهبری به مقوله تایید صلاحیت‌هاست که متفاوت‌تر از بسیاری دیدگاه‌های همیشه تاییدگری است که هرگونه انتقاد از عملکرد نهادهای ناظر را مذموم می‌داند.

وعده‌های انتخاباتی و توصیه‌های رهبری

وعده‌های نامزدهای انتخابات در ایام منتهی به این رویداد؛ در برخی مقاطع از پشتوانه منطقی و عملی کافی برخوردار نیست. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود درباره این مهم نکاتی را مورد توجه و تاکید قرار دادند و با توصیه موکد به کاندیداها به پرهیز از بیان وعده‌هایی که از انجام آنها مطمئن نیستند، گفتند: دادن وعده‌های بدون پشتوانه عملی جایز نیست و اینگونه وعده ها، گناه و به ضرر کشور است چون با محقق نشدن آنها مردم از انتخابات و نظام دلسرد می‌شوند بنابراین فقط وعده‌هایی بدهید که اهل فن آنها را تایید می‌کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توقع دیگر از کاندیداها را صداقت با مردم و بیان شعارهایی دانستند که در دل خود به آنها کاملاً اعتقاد دارند و افزودند: کاندیداها با مردم صادق باشند و شعارهایی ندهند که به آنها اعتقاد ندارند.

پیش از این رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس هم درباره وعده‌های انتخاباتی تاکید کرده بودند: «شعارهای غیرواقع بینانه داده نشود. شعارهای غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد؛ وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد.»

طی هفته‌های گذشته و با تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، وعده‌های آن‌ها به ویژه در زمینه یارانه های، ایجاد شغل و مسکن و رفاه اقتصادی از سوی کارشناسان این حوزه و جامعه مورد انتقاد قرار گرفت.

جامعه و ضرورت حفظ جمهوریت

بخش مهم دیگری از سخنان رهبری در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب، درباره حضور مردم در صحنه انتخابات بود. ایشان به برخی دیدگاه‌های منفی درباره تشویق جامعه به عدم مشارکت در انتخابات اشاره و تاکید کردند: دعوت مردم به حضور نیافتن در انتخابات با بهانه‌های واهی، عمل به خواست دشمنان است و اگر هر یک از دو رکن مردم‌سالاری و دین تضعیف شود، اسلام و ایران ضربه و سیلی خواهند خورد.

ایشان با اشاره به برخی تردیدهای موجود در جامعه تصریح کردند: «گفته می‌شود برخی به‌علت فشارهای معیشتی که همه ما آن را لمس می‌کنیم، برای شرکت در انتخابات مردد هستند یا برخی می‌گویند در دوره‌های قبل با شوق به فردی رأی دادیم اما در آخر دوره، منجر به دلخوری شد، بنابراین در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این موارد استدلال‌های درستی نیستند و نباید ما را از مشارکت در انتخابات دلسرد کنند.»

توصیه رهبر انقلاب درباره این نوع از دیدگاه ها قابل تامل است. ایشان در ادامه راه تغییر در شرایط را نه کناره گیری از انتخابات بلکه انتخاب درست دانسته و تاکید کردند: «اگر نابسامانی، ناکارآمدی و ضعف در مدیریت‌ها وجود دارد، باید آن را با انتخاب درست و خوب و روی کارآوردن مدیریت مردمی و اسلامی جبران کرد نه با شرکت نکردن در انتخابات.»

مردم‌سالاری و الزامات آن

مشروعیت سیاسی نظام‌های جمهوری و مردم سالار به مشارکت جامعه در انتخابات است و این مهم بیش از هر شخص و گروهی برای رهبر معظم انقلاب اهمیت دارد و توصیه ها و مطالبات سه گانه ایشان، نشان داد که دغدغه حفظ توامان جمهوریت و اسلامیت نظام در سطح عالی ترین مقام سیاسی کشور پیگیری و مورد توجه قرار دارد. رهبری بخش دیگری از سخنان خود را به تبیین دیدگاه های موجود درباره نظام سیاسی کشور اختصاص د دادند و فرمودند: «به لطف خداوند بعد از رحلت امام، ملت ایران عطیه الهیِ مردم‌سالاری دینی را حفظ کرده و در مقابل توطئه دشمنان برای جدایی مردم از نظام و بی‌اعتقاد کردن آنها به اسلام و مردم سالاری دینی، محکم ایستاده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: متاسفانه برخی با ادبیات مختلف، حرف دشمنان را تکرار می‌کنند. گاهی از لزوم ایدئولوژی زدایی و حرکت به سمت لیبرال دموکراسی می‌گویند، گاهی از موضع دلسوزی برای قداست دین وارد می‌شوند و حتی برخی هم می گویند ضوابط اسلامی با مردم‌سالاری قابل جمع نیست.

ایشان تاکید کردند: کسانی که این سخنان را تکرار می کنند، دلسوز ملت ایران نیستند و به‌دنبال زدن ریشه اسلام هستند.

رهبری در تبیین جایگاه مردم به عنوان عامل مشروعیت و نیاز حکومت‌ها به پشتوانه مردمی گفتند: «حکومت‌ها بدون پشتوانه مردمی، چاره‌ای جز روی آوردن به زور و ظلم نخواهند داشت و از آنجا که در حکومت اسلامی ظلم جایز نیست، تحقق حکومت اسلامی و ادامه آن، فقط با پشتوانه مردمی امکان‌پذیر است.»

 

ارسال نظر