تمام مراتب هستی، تکمیل‌شده به نور است که امام خمینی به آن باور داشت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استناد به بخشی از پیام امام خمینی (ره) به زائران بیت‌الله‌ الحرام و با اشاره به آیات قرآن گفت: تمام ابعاد و مراتب هستی مطابق معارف قرآنی، تکمیل‌شده به نور است.

به گزارش روز شنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا،  علی‌رضا مختارپور در محفل قرآنی «رهرو قرآن» که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به یکی از مبانی و ابعاد معرفتی امام خمینی (ره) بخشی از پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۶۱ به زائران بیت الله الحرام را خطاب به مسلمانان بیان کرد و گفت: در  این پیام به قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت اشاره شد که از مبدا نور به قلب نورانی پیامبر اکرم (ص) تابیده است.

وی افزود: در این عبارت چند نکته قرآنی هست. خداوند در قرآن، خود را نور عالم نامیده است  «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ». در آیاتی که به کتب آسمانی نیز اشاره شده است به نور بودن آنها نیز اشاره شده است. مثلا در آیه ۴۴ سوره مائده آمده است  «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ» در ادامه آیه ۴۶ آمده است  «وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ» و در آیه ۲۵ سوره فاطر هم چنین آمده است  «جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْکِتَابِ الْمُنِیرِ» علاوه بر این در آیه ۱۵ سوره مائده هم چنین ذکر شده است  «قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ».

مختارپور با اشاره به اینکه حتی پیامبران الهی در قرآن به صفت نور متصف شدند، اضافه کرد: در آیه هشت سوره تغابن به مؤمنین و مسلمانان و انسان‌ها دستور داده می شود  «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا» یعنی ما نور را نازل کردیم، ایمان بیاورید. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف نیز آمده است  «فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». در آیه ۱۷۴ سوره نساء نیز آمده است  «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» به این معنی که برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد، و نوری تابان به شما فرستادیم.

وی اضافه کرد: بنابراین خداوند، انبیا و کتب آسمانی نور بیان شده است. هدف انبیا بر اساس آیه ۱۱ سوره طلاق  «لِیُخْرِجَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» خارج کردن مومنان از ظلمات به سوی نور است. همچنین خداود در آیه ۲۵۷ سوره بقره، خود را سرپرست و ولی مؤمنان معرفی کرده و در موردشان اینطور می‌گوید  «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ» خداوند کسانی که به سرپرستی او آمدند را به سوی نور هدایت می‌کند. نقطه مقابل آن هم وجود دارد؛ کسانی که منکر سرپرست آنان می‌شوند را از نور به سمت طاغوت هدایت می‌کند  «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ».

مختارپور افزود: بر سیاق همین محتوا دشمنان و مخالفان راه هدایت طبق آیه ۳۲ سوره توبه کسانی هستند که می‌خواهند نور خدا را با حرف‌هایشان خاموش کنند. در آیه‌های مختلف این معنی تکرار شده است. جالب این است که در آیه هشتم سوره تحریم دعای مؤمنان دعای نور است که می فرماید  «رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا» بنابراین تمام ابعاد و مراتب هستی مطابق معارف قرآنی تکمیل شده به نور است.

تأثیر وجودی امام بعد از رحلتشان هر روز بیشتر می‌شود

هدایت الله بهبودی نویسنده کتاب الف لام خمینی در ارتباطی مجازی گفت: ‌واقعیت این است که برای من امکان دستیابی به مراتب وجودی حضرت امام نبود و کتابی که به نام الف لام خمینی به رشته قلم درآمد، به جهان کثرت ایشان پرداخته و زندگی و زمانه آن شخصیت را از خاندان او آغاز و تا پیروزی انقلاب پی می‌گیرد.

وی افزود: پرداختن به این جهان ملموس توسط یک پژوهشگر تاریخ کار آسانی نبوده و نیست. یکی از علت‌های آن سکوت امام درباره زندگی خودشان است و آنچه از زبان ایشان در مورد خودشان باشد از یک ستون هم تجاوز نمی‌کند.

نویسنده کتاب الف لام خمینی تصریح کرد: ما برای پرداختن به زندگی این مرد با دو دوره متفاوت و از یک جهت سخت مواجه بودیم. دوره‌ای که در فقدان اطلاعات و داده‌ها می‌گذشت. یعنی تولد تا شروع نهضت در سال ۱۳۴۱. از طرف دیگر از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ با فراوانی اطلاعات مواجه بودیم و از این نظر حقیقت‌یابی و جستجوی اطلاعات درست، کاری بسیار دشوار بود.  

این پژوهشگر تاریخ افزود: زندگی امام دو وجه متفاوت دارد. پیش از اوایل دهه ۱۳۲۰ زندگی ایشان در عالم وحدت گذشته و بعد از سال ۱۳۲۲-۱۳۲۳ وارد جهان کثرت شده و ایشان با جریانات روز مواجه شده است. با این حال تمنای وجودی ایشان برای برخورداری از یک انزوا همچنان تا رحلت آیت الله بروجردی ادامه داشت. بعد از آن به دلیل شکسته شدن احکام دینی توسط حاکمیت طاغوت ایشان مجبور به حضور در اجتماع و سیاست شد. این رویکرد نه تنها موقتی نبود، بلکه در سال ۱۳۵۷ برگی از تاریخ ایران، تاریخ منطقه و تاریخ جهان را ورق زد و هر روز که از رحلت ایشان فاصله می‌گیریم، تاثیر آمد و رفت ایشان را بیشتر احساس می‌کنیم.

محفل قرآنی رهرو قرآن در آستانه سی‌ودومین سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی به همت محافل قرآنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تلاوت قرآن توسط قاریانی از استان های قم و خراسان رضوی به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در بیت حضرت امام خمینی (ره) در قم به صورت مجازی برگزار شد.

 

ارسال نظر