ظهور و بروز اراده ملی؛

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

صدای پیرمرد مراغی از پشت ماسکی که به صورت زده است به سختی شنیده می شود. از ساعت هفت،مقابل درِ شعبه اداره اوقاف مراغه منتظر آغاز رای‌گیری است. او زمان حضورش در پای صندوق رای طی همه‌پرسی سال ۱۳۵۸ را به خوبی یاد دارد؛ نامش«قربانعلی راشدی» و این بارحدود یک ساعت زودتر به میدان آمده است.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، خودش می‌گوید که برای انتخاب نامزدهای اصلح در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره از انتخابات شوراها به پای صندوق رای آمده است و خواسته‌اش حل مسایل معیشتی است اما اذعان دارد که شرکت در انتخابات روز جاری تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری به شمار می‌رود.

وی در حالی که صفحه آخر شناسنامه‌اش به نشانه حضور همیشگی‌اش در میدان را نشان می‌دهد، اینگونه می‌گوید که «نظام با حضور ملت در صحنه شکل گرفت و این حضور به نشانه پشتیبانی نباید کمرنگ شود».

درست در کنار این شهروند پا به سن گذاشته مراغی، جوانی ایستاده است. او نیز منتظر آغاز رای‌گیری است؛ خودش را «احساس شیری» معرفی می‌کند و می‌گوید: سن و سالم به همه‌پرسی سال ۱۳۵۸ نمی‌رسد اما در برهه‌ای که شرکت در انتخابات، رای دوباره به نظام به شمار می‌رود، بر خود وظیفه می‌دانم که اول وقت پای صندوق رای حاضر شوم. 

شیری بیان می کند: برای انتخاب نامزدهای اصلح ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر مراغه و در نهایت تعیین سرنوشت کشور به میدان آمده‌ام و امیدوارم همه ملت برای دخالت در سرنوشت کشورمان پای صندوق رای حاضر شوند. 

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

شناسنامه‌ام را از شب گذشته در جیبم گذاشته ام

به ارومیه می رویم حضور زنان و مردان کهنسال با عصا و صندلی‌های متحرک و اکثرا با ۲ ماسک روی هم، زوج‌های جوان، جوانان دانشجو و حتی دانش‌آموزان رای اولی، بانوان و مادران و کودکان با استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی از جمله جلوه‌های بارز ساعات اولیه رای‌گیری در آذربایجان‌غربی ‌است.

‌یکی از شورانگیزترین جلوه‌های انتخابات‌ روز جاری در آذربایجان‌غربی حضور جوانان و رای‌اولی‌ها در پای صندوق‌های رای است و بسیاری از آنان با نشان دادن شناسنامه خود، با غرور مشتاق رسیدن لحظه‌ رای دادن هستند.

روح انگیز کریم زاده از شهروندان ارومیه‌ای در حالی که صندلی متحرکی نیز با خود حمل می‌کند، شناسنامه خود را نشان می دهد و پس از پایین کشیدن ماسک و درخواست برای رعایت فاصله اجتماعی می گوید: در همه انتخابات گذشته شرکت کرده‌ام و با وجود کرونا، امروز نیز حاضر شده ام و به این‌ امر افتخار می‌کنم.

احمد سعیدوند دیگر شهروند ارومیه‌ای هم می گوید: من برای عمل به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای در این شعبه حاضر شده‌ام و سعی می‌کنم بهترین‌ها را نیز انتخاب کنم. وظیفه هر ایرانی‌ است که در این انتخابات شرکت کند و آنانی  هم که تاکنون حاضر نشده‌اند، می‌توانند بعدازظهر در شعبه‌ها حضور ‌یابند و از حق خود ‌استفاده کنند.

وی اضافه می کند: ما در زمان جنگ و با وجود تهدیدهای صدام به صورت پرشور در انتخابات و راهپیمایی‌ها شرکت کرده‌ایم و امروز نیز به خاطر کشورمان، خون پاک سردار سلیمانی و شهدای انقلاب و دفاع مقدس در این انتخابات شرکت می‌کنیم.

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

رویا احمدی که برای نخستین‌بار در جمع واجدان شرایط رای دادن قرار گرفته‌است نیز بیان می کند: بسیار خرسندم که حق انتخاب دارم و از شب گذشته شناسنامه‌ام را در جیبم گذاشته ام تا صبح به محض روشن شدن هوا در انتخابات شرکت کنم ولی پیش از من هم تعدادی از مردم برای انتخابات‌ آمده بودند.

شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی نیزمی گوید: همه ما به عنوان یک سرباز زیر سایه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در انتخابات امروز، ادای وظیفه خواهیم کرد. ما ایرانیان مسیحی و مسلمان در کنار هم با عزت ایرانی در پای صندوق های رای حضور می‌یابیم.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: این حضور پرشور نشانه تعامل اقوام و ادیان در ایران اسلامی است و ما مسیحیان نیز با رعایت حقوق شهروندی و آزادی کامل پا به پای برادران و خواهران مسلمان خود برگ زرین دیگری را در انتخابات امروز رقم خواهیم زد.

داریاووش عزیزیان، کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه نیز چنین بیان می دارد: خوشحال هستم که یک بار دیگر توفیق شد تا در انتخابات شرکت کنم. حضور در انتخابات امروز، واجب ملی برای مردم ایران است و ملت می توانند با انتخاب خودشان برای پیشبرد اهداف کشور قدم بردارند.

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

وی اضافه می کند: هر ایرانی که این خاک را دوست دارد، امروز باید وظیفه خود بداند که پای صندوق های رای آمده و انتخاب خود را انجام دهد.

عاشق وطن، کشور و مردمم هستم

و اما مشهد که  حضور چشمگیر گروه های مختلف شهروندان مشهدی مثل ارومیه و مراغه و اصلا مثل سایر شهرهای کشورمان در نخستین ساعات صبح امروز ۲۸ خرداد در مقابل شعبه‌های رای‌گیری سطح این کلانشهر نویدبخش خلق حماسه‌ای دیگر از مشارکت سیاسی ایرانیان است.

حسین قره‌چه ، یکی از این شهروندان در میانه صف ۳۰ نفری رای‌دهندگان در مقابل شعبه خیابان مجد مشهد به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به گرمای هوا، پیش از آغاز رای‌گیری به این شعبه مراجعه کردم تا به وظیفه سیاسی خود هرچه زودتر عمل کنم.

وی می افزاید: بر خلاف تبلیغات سوء دشمنان و فضاسازی مقرضانه آنها از مشارکت پایین مردم در انتخابات، همین صف تشکیل شده در این منطقه پرجمعیت شهر مشهد آن هم پیش از آغاز رای‌گیری، نشانگر باطل بودن آن تبلیغات است.

حسن جعفری ، یک شهروند بازنشسته مشهدی نیز در همین مکان می گوید: همیشه در ۴۲ سال فراز و نشیب نظام جمهوری اسلامی ایران خود را به عنوان سرباز نظام ملزم به حضور در همه عرصه‌های تعیین‌کننده دانسته‌ام.  انتخابات امروز یکی از همین عرصه‌های مهم و سرنوشت‌ساز برای ایران و ایرانیان است لذا همگان موظف به نقش‌آفرینی در این صحنه مهم و حساس هستند. 

مینو امیرشقاقی دیگر شهروند مشهدی به خبرنگار ایرنا هم اینطور اظهار می دارد: بر اساس وظیفه ملی، امروز اینجا آمده‌ام تا رای خود را برای انتخاب هشتمین رییس جمهوری کشورم به صندوق بیاندازم.   طرفدار هیچیک از خطها و جناحهای سیاسی نیستم اما عاشق وطن، کشور و مردمم هستم لذا به عنوان یک عاشق و دوستدار واقعی ایران مشارکت در انتخابات را یک اقدام لازم برای آرامش و پیشرفت کشورم می‌دانم.

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

باید آگاهانه رای بدهیم تا بعدا از رای خود پشیمان نشویم

اکبر نیازی، شهروند ۷۷ساله بازنشسته تبریزی است  و پیش از رای دادن خود به خبرنگار ایرنا خطاب به نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ تاکید می کند: نامزدها به آنچه که وعده داده اند عمل کنند و رفع مشکلات اقتتصادی و تورم را جزو اولویت های نخست خود قرار دهند.

این شهروند تبریزی همچنین تصریح می کند: رییس جمهور باید پاسخگو باشد و از سابقه مدیریتی خوبی برخوردار باشد تا بتواند برنامه ها، اهداف و وعده های خود را در کشور پیاده کند در غیر این صورت فایده ای ندارد.  

وحیده بیداری دیگر شهروند تبریزی  نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: رییس جمهور آینده باید شرایط اقتصادی را بهبود بخشد و به داد مملکت برسد، برقراری عدالت و صداقت معیار اصلی ما در انتخاب نامزد انتخاباتی است.  

وی ادامه می دهد: با حضور معنادار مردم در انتخابات است که دشمنان از تحریم ها ناامید و چاره ای جز رفع تحریم ها نخواهند داشت   

احمد بی طرف، دیگر شهروند تبریزی اینطور بیان می کند: باید آگاهانه رای بدهیم تا بعدا از رای خود پشیمان نشویم ضمن اینکه تعهد، تخصص، پیرو ولایت بودن، سوابق خوب کاری و مدیریتی، رعایت اخلاق و داشتن برنامه از جمله معیارهایی است که برای انتخاب نامزد خود در نظر گرفتم.  

امروز برای دفاع از ایران و انقلاب پای صندوق های رای آمده ایم

صادق محمدی ، یک شهروند قزوینی بازنشسته و فرهنگی ۵۸ ساله که  پیش از آغاز رای گیری منتظر آغاز رسمی کار شعبه و انداختن رای خود است می گوید:  آمده ام تا جزو اولین نفراتی باشم که در انتخابات شرکت کرده و تکلیف خود را ادا می کنم.  امروز همه وظیفه داریم تا برای دفاع از ایران، انقلاب و ادامه راه شهدا در انتخابات شرکت کرده و پای صندوق های رای حاضر شویم.

ابراهیم شیرمحمدی، کشاورز قزوینی است که رای خود را همان لحظات ابتدایی آغاز کار شعبات اخذ رای به صندوق انداخته است هم اظهار می دارد: وظیفه ماست که در انتخابات شرکت کرده و سرنوشت کشور و آینده آن را به دست خودمان رقم بزنیم و با انتخاب درست، یک رئیس جمهور کاردان و دلسوز را انتخاب کنیم.

او خاطرنشان می کند: مقام معظم رهبری از همه مردم خواستند تا در انتخابات حضور داشته باشند و ما نیز با حضور در دقایق اولیه خواستیم تا زودتر به فرمان ایشان لبیک بگوییم.

یک خانم خانه دار و مادر شهید نیز که با رای دادن در یکی از شعبات اخذ رای در قزوین حضور پیدا کرده است هم  به خبرنگار ایرنا می گوید: آمده ام تا با رای خود به دنیا نشان بدهم ما ایرانی ها کشور، نظام و انقلاب خود را دوست داریم و توطئه های دشمن را با رای های خود نقش بر آب می کنیم.

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

حسین احمدی  هم یک رای اولی ۱۸ ساله اهل قزوین است . او هم می گوید: از خیلی وقت پیش، شور و شوق زیادی داشتم که در انتخابات امروز شرکت کنم.شرکت در انتخابات یک حق شهروندی است و این فرصت را به ما می دهد تا مسوولان کشور را خودمان انتخاب کنیم و خیلی خوشحالم که نخستین تجربه ام را در این زمینه امروز ۲۸ خرداد ماه به دست آوردم.

این نوجوان قزوینی از همه رای اولی های کشور می خواهد تا  امروز پای صندوق های رای حاضر شوند و غیرت و وحدت ایرانیان را به دنیا نشان دهند.

ادامه مسیر توسعه با همدلی امکان پذیر است

و اما ببینیم شهروندان کهگیلویه بویر احمد پای صندوق های رای چه می گویند. شاهرخ کاظمی یک شهروند باشتی است که در صف رای ایستاده تا نوبت او هم برسد. کاظمی معتقد است در صورتی که همه هموطنان و مسوولان همدل شوند ادامه مسیرتوسعه انجام کارهای بزرگ امکان پذیر است.

او اظهار امیدواری می کند که با توجه به عزم و اراده هموطنان برای انتخاب اصلح بتوان در آینده شاهد ادامه موفقیت های کشور در حوزه های مختلف باشیم.

اکبر موسوی، یک شهروند ساکن شهرستان کهگیلویه حضور در انتخابات را فرصتی طلایی برای ساختن فردایی بهتر می‌داند و می گوید: انتخابات به عنوان یکی از مصادیق مردم سالاری، همواره از اهمیت خاصی برخوردار است به همین دلیل در همه انتخابات پیشین شرکت کرده ام.

مهرداد حسن زاده که شهروند ساکن شهرستان دنا است هم معتقد است؛ حضور درانتخابات و برگزیدن فرد اصلح نقش مهمی در سرنوشت کشور دارد.

وی با اشاره به  اینکه هموطنان همواره در شرایط سخت از انقلاب و کشور دفاع کرده و هر زمان که به حضور آنان نیاز بوده است در صحنه حاضر بوده اند،از مسوولان می خواهد با تلاش بیشتر برای رفاه مردم پاسخ مناسبی به این اعتماد بدهند.

این هموطن اهل دنا یاد آور می شود که حضور کمرنگ هموطنان در پای صندوق های بهانه ای برای سنگ اندازی های دشمن می شود.

امروز در کرمان چه خبر است؟

 حماسه حضور ملت غیور، شهید پرور و ولایی کرمان از ساعت ها قبل از آغاز آیین رای گیری با صف هایی طولانی بر سر مزار سیدالشهدای مقاومت در کرمان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، کرمانی های ولایت مدار امروز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ قبل از طلوع خورشید با حضور بر مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن بیعت مجدد با این شهید بزرگوار در صف های طولانی برای انداختن رای خود به صندوق آماده شده اند. 

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

در نخستین لحظات آغاز رای گیری نماینده ولی فقیه و استاندار کرمان نیز با حضور در گلزار شهدای کرمان از جوار مزار مالک اشتر علی رای خود را به صندوق انداختند. جمع کثیری از مسئولان و مردم نیز در گلزار شهدای شهر کرمان حضور دارند.

امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند

رهبر معظم انقلاب اسلامی رأس ساعت ۷ صبح امروز (جمعه) با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره) در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و آراء خود را به صندوق انداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس در سخنانی روز انتخابات را روز ملت ایران خواندند و گفتند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند که با رأی خود سرنوشت و تکلیف کلی و اساسی کشور را برای سالهای بعد معین می‌کنند. بنابراین، امروز متعلق به مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بر اساس این واقعیت خرد انسانی حکم می‌کند همه در این آزمون بزرگ ملی و سراسری شرکت کنند و علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد.

شنیدن صدای پای سرنوشت ایران

ایشان رأی تک‌تک مردم را دارای اهمیت دانستند و گفتند: همه بیایید، تشخیص و رأی بدهید و هیچ‌کس نگوید با یک رأی من اتفاقی نمی‌افتد، زیرا همین تک‌رأی‌ها است که آراء میلیونی ملت را تشکیل می‌دهد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از ساعت هفت صبح امروز ۲۸ خراد آغاز شده است و قرار است تا ساعت ۲ بامداد ۲۹ خرداد ادامه یابد.

از مجموع  ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات در کل کشور، ۲٩ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و  ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند.  سن قانونی رای دهندگان ١٨ سال متولدین ٢٨ خرداد ١٣٨٢ و قبل از آن و تعداد رای اولی‌ها یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر از این تعداد زن هستند.

بر اساس این گزارش، در چهار حوزه دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران، و ۶ حوزه حوزه اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در استان تهران، تفرش، آشتیان و فراهان در استان مرکزی، بهار و کبودر آهنگ در استان همدان، گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویر احمد، آستانه اشرفیه در استان گیلان، و میانه در استان آذربایجان شرقی همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری رای‌گیری انجام می‌شود.

بیش از ۶۶ هزار صندوق رای در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۷۶ هزار صندوق اخذ رای در انتخابات شوراهای اسلامی تعبیه شده است که ۳۵ هزار صندوق از ۷۶ هزار صندوق به شورای اسلامی شهر و ۴۱ هزار صندوق هم به شورای اسلامی روستا اختصاص دارد.

ارسال نظر