تاخت و تاز ویروس دلتا پلاس در انگلیس

شیوع پرشتاب گونه‌ جدیدی از نوع هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا پلاس که از قدرت انتقال‌پذیری بیشتری برخوردار است باعث ابتلای ۴۱ شهروند انگلیس و نگرانی مقام‌های این کشور شده است.

به گزارش روز پنجشنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که دولت با کمک سازمان بهداشت عمومی محدودیت‌هایی را در مکان هایی که گونه جدید شناسایی شده به اجرا گذاشته است. این محدودیت ها شامل افزایش تست و ردیابی کرونا و قرنطینه افراد مبتلا است.

تا ده روز پیش بیشتر موارد ابتلا در مناطق شمال غرب، جنوب شرق و پایتخت کشور گزارش شده است. این ویروس اولین بار ۲۶ آوریل در پنج شهروند انگلیسی شناسایی شد که با افرادی ارتباط داشتند که به نپال و ترکیه سفر کرده‌اند.

دلتا پلاس شبیه به ویروس اصلی دلتا است که از یک جهش اضافی موسوم به ک۴۱۷ان برخوردار است. دلتا نام دیگری برای گونه هندی ویروس کروناست که از حدود یک ماه پیش در انگلیس غالب شده و آمار مبتلایان را هر یازده روز دو برابر می‌کند.

مقامات پزشکی هند می‌گویند که دلتا پلاس از قدرت انتقال‌پذیری بالاتری نسبت به نوع دلتا با نام اختصاری ب.۱.۶۱۷.۲ برخوردار است. آن‌ها این گونه را در فهرست ویروس‌های نگران کننده قرار داده‌اند که اولین بار در ایالت ماهاراشترا شناسایی شد.

آمار سازمان بهداشت عمومی انگلیس نشان می‌دهد که از ۷۵ هزار و ۹۵۳ نفر مبتلا به ویروس دلتا، ۴۱ نفر به دلتا پلاس مبتلا هستند. بر اساس این آمار، دلتا پلاس در کانادا، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس، ترکیه و آمریکا هم در حال گردش است.

خانم مری رمزی رئیس بخش ایمن‌سازی سازمان بهداشت عمومی انگلیس می‌گوید شواهدی در دست نیست که نشان دهد بیماری ناشی از ابتلا به دلتا پلاس با علائم ابتلا به سایر انواع کرونا متفاوت است. او در نشست خبری روزانه دفتر نخست وزیری گفت که دولت روی شناسایی و ردیابی این ویروس متمرکز و اوضاع تحت کنترل است.

این درحالیست که منحنی آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس باردیگر روندی صعودی به خود گرفته و تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ هزار و ۱۳۵ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند. 

دولت انگلیس هفته پیش از اجرای مرحله چهارم رفع محدودیت‌های کرونایی در ۲‌۱ ژوئن (۳۱ خرداد) عقب نشینی کند.  نخست وزیر انگلیس دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که مرحله چهارم رفع محدودیت‌های کرونایی با چهار هفته تاخیر اجرا می‌شود تا افراد بیشتری در کشور واکسینه شوند.

این درحالیست که او از سوی شرکت‌های گردشگری تحت فشار زیادی قرار دارد تا در آستانه تعطیلات تابستانی و آغاز فصل سفرهای تفریحی محدودیت‌های مسافرتی را دست‌کم برای شهروندانی که هر دو واحد واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند کاهش دهد.

پروفسور آدام فین از دانشمندان مشاوره دهنده به دولت انگلیس در زمینه کرونا گفته است که موج سوم همه گیری در این کشور "قطعا در جریان است". او که یکی از اعضای کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی انگلیس هم هست گفته در زمان حاضر "مسابقه ای بین واکسیناسیون و موج سوم گونه هندی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. "

 

ارسال نظر