رسوایی حقوق بشری کانادا؛ اوتاوا پای واتیکان را به میان کشید

خبرگزاری رویترز با اشاره به کشف دو گور جمعی دیگر و پیدا شدن بقایای نزدیک به یک هزار کودک در کانادا نوشت: جاستین ترودو از پاپ فرانسیس خواسته است در خاک کانادا از بومیان این کشور عذرخواهی کند.

به گزارش روز شنبه عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا دیروز جمعه در پی پیدا شدن نزدیک به یکهزار جسد دیگر در دو گور جمعی، از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل اداره مدارس شبانه روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

ترودو به خبرنگاران در اوتاوا گفت: «من شخصا و مستقیما با پاپ فرانسیس صحبت کرده ام تا بر وی فشار بیاورم که تنها عذرخواهی مهم نیست و او باید از بومیان کانادا در همین سرزمین عذرخواهی کند».

وی افزود: «من می دانم که رهبری کلیسای کاتولیک بسیار فعال و پیگیر اقدامات بعدی است».

مقامات منطقه کووسس (Cowessess)، جایی که گورهای جمعی کودکان در آنجا پیدا شده، روز پنجشنبه اعلام کردند که نزدیک به ۷۵۱ گور بی نام و نشان در محل مدرسه مسکونی "ماریوال" (Marieval) در استان ساسکاچوان کشف کرده اند. این در حالی است که تنها چند هفته از خبر کشف ۲۱۵ گور بی نام و نشان در یک مدرسه سابق شبانه روزی در استان بریتیش کلمبیا می گذرد.

سیستم مدارس شبانه روزی که بین سالهای ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتا کاتولیک آورد. این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می دهد که سیستم این مدارس شبانه روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.

ترودو در پی کشف دوباره گورهای جمعی در ساسکاچوان افزود: من مستقیما از بسیاری از کاتولیک های این کشور شنیده ام که ​​می خواهند کلیسا نقش مثبتی در این امر داشته باشند.

در اوایل این ماه، پاپ فرانسیس در پی انتشار خبر کشف گورهای جمعی که گفته می شود حتی کودکان سه ساله نیز در میان آنها بوده، از یک عذرخواهی کوتاه هم دریغ کرد اما گفت که کشف بقایای ۲۱۵ کودک دردناک بوده و خواستار احترام به حقوق و فرهنگ مردم بومی شد.

 

ارسال نظر