آیت‌الله فاضل‌لنکرانی بیشترین آشنایی را با اندیشه‌های امام راحل داشت

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاثیرات علمی، اجتماعی و انقلابی آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید تقلید از اندیشه‌های امام راحل گفت: آن مرحوم بیشترین آشنایی را با اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف داشت.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیت الله احمد مبلغی روز دوشنبه در نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی، افزود: آیت الله فاضل لنکرانی از حیث اصولی نزدیک ترین فرد به امام راحل بود.

وی بیان کرد: مکتب فقهی امام راحل مبتنی بر واقعیت بر روی زمین و متن جامعه بود و  بنیانگذار جمهوری اسلامی درحوزه‌های مختلف بر اصل واقعگرایی و توجه به متن جامعه نظر داشت.

رییس شورای دین‌پژوهان کشور گفت: نگاه امام راحل به مسائلی مانند، زهد، عرفان، سیاست، فقه و غیره مبتنی بر واقع گرایی است و در مقام نظر حوادث روز و تحولات دنیای معاصر را مورد توجه قرار می‌داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ابتکارات امام راحل ناظر به جامعه و اجتماع بود و همیشه دو عنصر زمان و مکان برای نزدیک شدن به واقعیت‌ها مورد توجه وی بود  و از همین رو کمتر کردن فاصله‌ها با متن جامعه و فهم عمیق از آنچه در جهان می‌ گذرد رویکرد اصلی در تصمیم گیری های امام راحل در ابعاد مختلف بود.

زمان‌شناسی ویژگی بارز امام راحل بود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه بیان کرد: در عملکرد فقه در زندگی اجتماعی، هویت فقه، هویت فقیه و نیازهای جامعه نقش‌های جداگانه‌ای دارد و هر کدام به نوبه تاثیر مجزایی دارند.

حجت الاسلام حمید پارسانیا افزود: بسیاری از آن اموری که در رابطه با مشروطه گذشت وابسته به نیازهای جامعه آن روز بود و همین مساله سبب بروز اختلاف و قصور بین فقها شد چرا که جهان اسلام برای اولین بار با اموری از این دست مواجه می‌شد.

به گفته وی، آنچه که در دوران انقلاب اسلامی توسط امام راحل رخ داد توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای روز بود که برگرفته از تجربه دوران مشروط بود و امام راحل نیازها و تهدیدهای پیش روی انقلاب را بدرستی فهم کرده بود که به عنصر زمان آگاهی وی باز می‌گشت.

عضو هیات امنای دانش فرهنگیان بیان کرد: امام راحل پس از سالها تبعید و دوری از قم، زمانی که بار دیگر به این شهر بازگشت تنها در قامت یک فقیه نبود بلکه  ایشان در جایگاه ولی بود و این امکان فرصت جدیدی برای عملیاتی شدن مفاهیم کتب فقه شیعی در اصل ولایت فقیه بوجود آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در استقرار نظام اسلام و روشنگری در سه عنصر معرفت، فقاهت و اجتماعی بسیار کوشیده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شخصیت آن مرحوم  استمرار و دسترسی به فقه و فقاهت را متن اجتماع تسهیل کرد.

آیت الله محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی متولد شد و در ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۸۶ به دیدار حق شتافت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. 

همایش اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی خردادماه سال ۱۴۰۲ در قم برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر