آخرین تحولات افغانستان؛ دست به دست شدن شهرستان ها

نبردها بین نیروهای دولتی افغانستان و گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور ادامه دارد و طی ۲۴ ساعت گذشته دولت افغانستان مدعی شده است که پنج شهرستان را از طالبان پس گرفته و طالبان نیز گفته اند که ۳ شهرستان در استان غور را تصرف کرده اند.

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، در ادامه نبرد بین نیروهای دولتی افغانستان و گروه طالبان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که شهرستان علی آباد در قندوز، یفتل پایین در بدخشان، ادرسکن در هرات و ارغنداب در قندهار را از طالبان پس گرفته اند.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نهادهای امنیتی افغانستان همچنین مدعی شده است که طی ۲۴ ساعت گذشته در حملات هوایی و زمینی ارتش یکهزار و ۱۷۷ تن از افراد طالبان کشته و ۶۵۱ تن دیگر زخمی شدند.

در جناح مقابل گروه طالبان از تصرف ۳ شهرستان استان غور خبر داده اند.

جنگ همچنین در استان های غزنی، قندهار، تخار، بدخشان، هرات، فاریاب، بغلان، قندوز، بادغیس،جوزجان، میدان وردک و هلمند ادامه دارد.

در استان فراه گروه طالبان بر مرکز استان حمله کردند اما دولت افغانستان گفته است که این حمله را دفع و ۵ عضو گروه طالبان را کشته و ۹ تن دیگر را هم زخمی کرده اند.

اما این وضعیت کشورهای آسیای میانه را بیش از پیش نگران ساخته و پس از استقرار ۲۰ هزار نیروی نظامی تاجیکستان در مرز با افغانستان، این بار ترکمنستان پس از تصرف مرز تورغندی بدست طالبان آمادگی نظامی خود را در مرز با افغانستان تشدید کرده است.

رسانه های افغانستان اعلام کردند که ترکمنستان روند جابه‌جا کردن سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی و بالگردهای نظامی خود را در نزدیکی مرز با افغانستان آغاز کرده است.

یک مقام امنیتی ترکمنستان گفته است که نیروهای بیشتری را از یک پایگاه ارتش در نزدیکی شهر ماری به مرز ها انتقال می دهد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان به کشورهای همسایه افغانستان اطمینان داده است که هیچ خطری از طرف طالبان متوجه کشورهای همسایه افغانستان نمی باشد.

وی افزوده است که به همه همسایه‌ها از جمله  ترکمنستان اطمینان داده‌ایم که افراد طالبان که در مرزها نزدیک می‌شوند تهدیدی را متوجه آنها نخواهند کرد.

ارسال نظر