هشدار روسیه درباره سرایت ناآرامی از افغانستان به همسایگان

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد خطر سرایت ناآرامی در افغانستان به کشورهای همسایه هشدار داد و افزود که وضعیت در این کشور "به سرعت رو به وخامت است".

به گزارش عاشورا به نقل از خبرگزاری ایرنا، لاوروف روز جمعه در نشست کنفرانس "آسیای مرکزی و جنوبی، اتصال منطقه ای: چالش ها و فرصت ها" در تاشکند گفت در روزهای اخیر شاهد وخامت سریع اوضاع در افغانستان هستیم.

لاوروف خاطرنشان کرد: "با توجه به خروج عجولانه نیروهای آمریکا و ناتو  از افغانستان ، عدم اطمینان در مورد توسعه اوضاع نظامی و سیاسی در این کشور و فراتر از آن به شدت افزایش یافته است"

لاوروف با بیان اینکه خطر کشانده شدن بی ثباتی افغانستان به کشورهای همسایه وجود دارد ، اظهار داشت:  مسکو علاقه مند است به گفت و گوی میان طرف های درگیر در افغانستان کمک کند.

وی تصریح کرد : مسکو در حال گفت و گو با شرکا در خصوص گسترش قالب های مذاکرات درباره افغانستان است.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد که طالبان در نشست های خود در مسکو وعده دادند که نمی خواهند در درگیری های بین المللی شرکت کنند یا مرز با تاجیکستان را زیر پا بگذارند و قصد ندارند قدرت را در افغانستان از طریق نظامی به دست بگیرند بلکه از طریق گفت و گو با قبایل این کار را خواهند کرد.

  وزارت امور خارجه روسیه گفت، علاوه بر این، آنها به نمایندگان دولت روسیه قول دادند که مرزهای کشورهای آسیای میانه را نقض نکنند.

کارشناسان روسی به وعده هایی که طالبان در مسکو به مقامات روسی دادند تردید دارند. به اعتقاد آنها چشم انداز آینده افغانستان در صورت ادامه وضع موجود وقوع جنگ های بزرگ بین طالبان و گروه هایی است که در این کشور در حال شکل گیری هستند.

ارسال نظر