نشست «الگوی تمدن نوین اسلامی:فرصت‌ها و چالش‌ها» در اندونزی برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری سازمان آبی اندونزی، نشست علمی با موضوع «الگوی تمدن نوین اسلامی: فرصت‌ها و چالش‌ها» برگزار شد.

 

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی و با همکاری سازمان آبی اندونزی، نشست علمی با موضوع «الگوی تمدن نوین اسلامی: فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور شخصیت های فرهنگی، دانشجویان و اساتید برگزار شد.

زاهد علی به عنوان مدیر برنامه، این نشست علمی را آغاز کرد و ضمن بیان کوتاهی از کلیات و اهداف برگزاری این نشست به معرفی سخنرانان پرداخت.

مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی در سخنانی، اهمیت موضوع این نشست علمی را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: تمدن اسلامی پس از قرون متمادی درخشش در عرصه جهانی، متأسفانه روندی نزولی را طی کرد، در حالی که جهان غرب پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های تکنولوژیک و ایجاد و بهره برداری از ابزارهای مختلف، قدم‌های بزرگی در راه آسایش و رفاه زندگی مادی انسان‌ها برداشت.

وی افزود: ضعف‌های داخلی حکومت‌های اسلامی و خود کم بینی مفرط ملت‌های مسلمان در رویارویی با پیشرفت‌های غرب باعث شد عده‌ای از غرب زدگان راه پیشرفت را در پیروی از این تمدن جدید بدانند. با این وصف، علیرغم تمام پیشرفت‌های صورت گرفته در ایجاد آسایش مادی، امروزه بشر نتوانسته به آرامش واقعی که همانا آرامش روحی و روانی است، دست یابد.

رخشنده تأکید کرد: تمدن اسلامی، تمدنی دینی است که همه مؤلفه‌های آن بر محور اسلام می‌گردد، بدین ترتیب، تمدن اسلامی از همه ویژگی‌های تمدن الهی در چهارچوب آموزه‌های قرآنی و متکی بر سنت پیامبر اکرم(ص) برخوردار است و مؤلفه‌های آن، دین، اخلاق، علم، عدالت، قوانین، مقررات، اصول دینی و ... است.

رخشنده اظهار کرد: آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، تمدن اسلامی را فضایی می‌داند که انسان در آن فضا به لحاظ معنوی و مادّی می‌تواند رشد کند و به غایات مطلوبی برسد که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی گفت: اصل اول ارزشی این تمدن ایمان به اسلام و ارزش‌های توحیدی است و اصل دوم تمدن اسلامی روشی همراه با عقل و کتاب مقدس و سنت است و اصل رفتاری هم مجاهدت و عزتمندی است. در واقع ویژگی اصلی تمدن نوین اسلامی را باید عدم تفکیک بین ابعاد مادی و معنوی دانست. ما برای این که این فرهنگ را به خوبی نشان دهیم نیاز داریم تا ابعاد مادی و معنوی را در کنار هم بارها تاکید کنیم. در دین و آیین اسلام این توجه، از توجه‌های فردگرایانه نفی شده و به سمت توجه جامعه نگری و اجتماعی متوجه شده است.

رخشنده تصریح کرد: به طور کلی، مراد از تمدن اسلامی، همه دستاوردهای مسلمانان در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، اخلاقی، مادی و معنوی، صنعت، اختراعات و اکتشافات است که از عصر پیامبر (ص) شروع شد و با گسترش قلمرو اسلامی از مرزهای غربی چین تا اندلس را در برگرفت.

وی در ادامه، گفت: شاخصه‌های تمدن در دیدگاه اندیشمندان اسلامی با توجه به مبانی فکری و شرایط محیط متفاوت است. یعنی تعدادی از شاخصه‌های تمدن در هر عصری بر اساس شرایط محیطی تغییرپذیر و دارای شدت و ضعف است.

رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی خاطرنشان کرد: شرایط و الزامات اساسی برای احیای تمدن اسلامی بازگشت واقعی به قرآن، پیروی از سنت پیامبر (ص)، پیگیری وحدت، سیستم سازی، شناسایی آسیب‌ها و خطرات تهدید کننده تمدن اسلامی است.

سخنران بعدی نشست قمرالدین هدایت، رئیس دانشگاه اسلامی بین‌المللی اندونزی و رئیس اسبق دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا بود. وی گفت: اسلام رحمة للعالمین نازل شد و توحید و انسانیت جهانی از شعارهای اصلی آن بود و برادری و اخوت بین مهاجرین و انصار و حذف نظام قبیله‌ای و امثال آن ظهور پیدا کرد و قرآن به زندگی جامعه مؤمنان آن زمان روحیه بخشید.

وی تأکید کرد: باید روحیه و بینش رحمة للعالمین و احترام به انسانیت جهانی را گسترش داد. اسلام می‌آموزد که از ارزش‌های حق و حقیقت و نیکی در هر کجا که یافت شود، احترام بگذاریم، زیرا نیکی و حقیقت در جوامع مختلف مذهبی و ملل نیز یافت می‌شود. مسلمانان باید قدردان آن باشند و از آن تقدیر کنند.

قمرالدین هدایت افزود: امت اسلامی به عنوان امت محمد (ص)، آخرین پیامبر، نگهبان و کامل کننده ادیان پیشین، بسیار سود می‌برند. بنابراین، این امت در موضع گیری و نگرش شان باید در برخورد با تنوع ادیان و مذاهب اطمینان و اعتماد به نفس را داشته باشند.

عمار فوزی، عضو شورای علمی اهل بیت اندونزی (ابی)، رئیس پژوهشگاه کالج صدرا و مدیر "جامعه اندونزی با فلسفه" بیان کرد: استقلال اندونزی پایان مبارزه نیست و باید این مبارزه برای رسیدن به یک تمدن اسلامی کامل ادامه یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر