عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز:

مقدمات شعر غدیر ۱۱ قرن قبل گذاشته شد

مقدمات شعر غدیر ۱۱ قرن قبل گذاشته شد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت غدیر در عرصه فرهنگ و ادب ایران، یادآور شد که مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از ۱۱ قرن قبل بنا نهاده شد.

به گزارش عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد مرادی سه‌شنبه ۵ مرداد در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و ایام عید سعید غدیرخم، گفت: مقدمات شعر غدیر در ادبیات فارسی از یک هزار و ١٠٠ سال پیش آغاز شد و در این سال‌ها کانون‌های مختلفی برای شعر شیعی پدید آمد.

مرادی با اشاره به رویداد ادبی شعر غدیر به میزبانی شیراز گفت: جشنواره بین‌المللی شعر غدیر طی سال‌های گذشته در تهران برگزار می‌شد اما یک اتفاق مثبتی که می‌توانست در سیر تحولات ادبی معاصر تاثیرگذار باشد، تمرکز زدایی و حرکت به سمت استعدادهای دیگر مناطق ایران است.

او ادامه داد: شیراز دو اولویت در تاریخ ادبیات شیعی دارد، یکی اینکه در دوره‌هایی پایگاه منقبت خوانی بوده و دیگری از پایتخت‌های مهم ادبیات فارسی و ادبیات جهان محسوب می‌شده و لذا پیوند ادبیات شیعی و مقوله شعر موجب می‌شود که توقع برگزاری رویدادهای هدایتگرا در شیراز هم برای مخاطبان و هم جامعه ادبی بیشتر شود.

این شاعر شعر آیینی با بیان اینکه انتخاب شیراز شاید بتواند به رونق و پراکندگی ادبیات معاصر به نفع دیگر مناطق غیر پایتختی کمک کند، تاکید کرد: جشنواره‌ها به تنهایی کمک کننده نیستند، تاکید کرد که در حاشیه برگزاری چنین جشنواره‌هایی مقوله آموزش، نقد شعر و تولیدات ادبی هم گنجانده شود.

او، کلیشه گرایی و مد زدگی را دو مشکل در حوزه شعر معاصر ذکر و عنوان کرد: حاصل این دو مبحث این شده که شاعران به شعر به یک مقوله صرفا احساساتی نگاه کنند و شاعر سعی نمی‌کند که شعر خود را به جنبه فردی و اندیشه گانی هم پیوند دهد و همین امر موجب شده تا شعرها به شکل هم در بیایند.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه شاعران باید با مطالعه آثار کهن فارسی به جنبه‌های فردی در شعر برسند که حادثه شعر غدیر هم خارج از این مقوله نیست، اضافه کرد: شاعران با استقاده از دانش نقد و مطالعه آثار موفق ادبیات می‌توانند به جنبه‌های فردی در شعر خود دست یایند.

انتهای پیام

ارسال نظر