افغانستان نقش چشمگیری در دنیای اسلام دارد

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: افغانستان ظرفیت بزرگی است و نقش چشمگیری در دنیای اسلام دارد.

به گزارش روز سه شنبه عاشورانیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، آیت الله محمدحسن اختری در مراسم معارفه نماینده مجمع اهل بیت در افغانستان گفت: شیعیان افغانستانی در بسیاری از کشورها حضور دارند و فعال هستند. عشق و ارادت آن‌ها به اهل بیت(ع) در تمام صحنه‌ها قابل رؤیت است و در حال حاضر باید بیش از پیش مساله افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

وی با قدردانی از تلاش های حجت الاسلام سید رحمت الله مرتضوی، انتخاب حجت الاسلام سید حسین عالمی بلخی را به عنوان نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) انتخاب شایسته‌ای دانست و گفت: مجمع باید در نقاط مختلف افغانستان فعال شود و پیروان اهل بیت (ع) را تجمیع کند. 

 آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به اتفاقات و رویدادهای اخیر در کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: تجمیع ظرفیت شیعیان در افغانستان از ضرورت‌هاست. باید نسبت به مشترکات بین اهل سنت و شیعیان اهتمام بورزیم و امور شیعیان در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، آموزشی، حقوقی، رسانه‌ای ارتقاء پیدا کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در طول تاریخ افغانستان نمونه‌ای از مقاومت در برابر ظلم و استکبار بوده است و لشکر فاطمیون در امر دفاع از حریم اهل بیت(ع) شهدای زیادی را تقدیم کرده است تاکید کرد: افغانستان نباید بیش از این درگیر یک جنگ داخلی باشد تا توجیهی برای حضور آمریکا در این کشور شود. 

وی با بیان اینکه عقلانیت باید در افغانستان حاکم باشد، ادامه داد: همواره باید نگاه تقریبی به مسائل افغانستان داشته باشیم و فهم مشترک نسبت به دشمن مشترک داشته باشیم. ما افغانستان را از خود می‌دانیم و بنا به فرمایش رهبر انقلاب بحث هم خانگی است و از همه جهت حتی در زبان، خط و اعتقادات اشتراکات زیادی داریم. 

رمضانی با قدردانی از خدمات حجت الاسلام مرتضوی در افغانستان، حجت الاسلام عالمی بلخی را شخصیتی صاحب تجربه و علاقمند به کارهای فرهنگی و دینی دانست و گفت: امیدواریم ایشان به عنوان نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) بتواند در معرفی محتوای تشیع خدماتی را در ترویج فرهنگ ثقلین ارائه دهد.

وی با اشاره به حضور حجت الاسلام اکبر فلاح نژاد نماینده دفتر مقام معظم رهبری در افغانستان اظهار کرد: ایشان مدیر توانمندی هستند که همواره به مجمع جهانی اهل بیت(ع) کمک کرده اند.

دبیر کل مجمع اهل بیت(ع) با تبریک فرارسیدن عید غدیر اظهار داشت: اگر امامت و ولایت نباشد دین ناقص خواهد بود. امامت و ولایت روح حاکم بر دین است و اگر دین بدون امامت باشد، پیکره‌ای بدون روح خواهد بود. از غدیر می‌آموزیم که بهترین‌ها در هر کاری گمارده شوند و مردم در سرنوشت خویش حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه امیر مومنان(ع) معرفی می‌شوند، مردم سه روز در آن مکان می‌مانند و بیعت می‌کنند. ‌آن حضرت تنها کسی بود که در دوران خلافت به صورت رسمی غدیر را جشن گرفت.

شیعیان افغانستان در طول تاریخ نلرزیدند

حجت الاسلام عالمی بلخی نماینده جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) در افغانستان با بیان این که فعالیت‌های حجت الاسلام مرتضوی در افغانستان فراموش نشدنی است، گفت: افغانستان شیعیان مخلصی دارد و در عقیده راسخ و استوار هستند. با هیچ تغییر و تحولی در طول تاریخ نلرزیدند. حتی در زمان امیر عبدالرحمن خان ۶۲ درصد از شیعیان افغانستان قتل عام شدند، ولی آن‌هایی که باقی ماندند در راه خود استوار ماندند. مردم افغانستان با نسل کشی و قتل عام در راه عقیده و مذهب راسخ بودند.

این روحانی برجسته افغان با بیان این که نباید حوادث افغانستان به سمتی رود که شیعه کشی رخ دهد، افزود: شیعیان افغانستان پس از قتل عام گسترده در تقیه زندگی می‌کردند و شیعه بودن خود را اظهار نمی‌کردند و مراسم عزاداری امام حسین(ع) در تکایای زیرزمینی برگزار می شد. سرانجام با وجود همه تهدیدات، توانستند با تلاش علما از تقیه و دوران خفقان خارج شوند و مراسم مذهبی به صورت آزادانه برگزار شد. در دوران جدید نیز به همت مرحوم آیت الله محمدآصف محسنی مذهب تشیع رسما در قانون اساسی افغانستان وارد شد.

جایگاه مجمع جهانی اهل بیت(ع) در افغانستان فراقومیتی است

حجت الاسلام فلاح نژاد نماینده دفتر مقام معظم رهبری گفت: حجت الاسلام مرتضوی سالیان طولانی در خدمت به اهل بیت(ع) در شرایطی خاص نقش مهمی را ایفا کردند و همچنان ایشان به عنوان یک فرد تاثیرگذار مورد توجه هستند.

وی با اشاره به عضویت حجت الاسلام مرتضوی در شورای علما و تجربه طولانی در حوزه سیاسی و مدیریتی در جامعه افغانستان اظهار کرد: سرمایه و ظرفیت ایشان در خدمت به اهل بیت (ع) فرصت مناسبی است و جایگاه مجمع جهانی اهل بیت (ع) در افغانستان فراقومیتی، فراحزبی و فراجناحی است.

فلاح نژاد افزود: شورای علمای سراسری فراگیرترین سازمان شیعی در افغانستان است که در همه ولایت‌ها نمایندگی رسمی دارد و آن‌ها از حضور حجت الاسلام عالمی بلخی استقبال خواهند کرد. علمای بزرگ شیعه افغانستان نیز نسبت به ایشان حسن ظن دارند.

 حجت الاسلام محمدجواد زارعان معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: افغانستان گنجینه‌ای است که در طول دهه‌های گذشته مظلوم واقع شده است. همواره ظلم به صورت مستقیم و یا نیابتی بر سر این کشور بوده و مردم افغانستان نماد بارزی از صبر، تلاش و مجاهدت هستند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی نخبگان افغانستانی سرآمد هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) روز گذشته (دوشنبه) در حکمی حجت الاسلام عالمی بلخی را به عنوان نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در افغانستان منصوب کرد. در این حکم تاکید شده است: ثبت مجمع محلی اهل بیت (ع) به صورت رسمی و قانونی، معرفی اعضای هیأت مدیره مجمع محلی، برگزاری انتخابات مجمع محلی و جلسات منظم، وضعیت شناسی شیعیان، شناسایی نیازها و تلاش جهت ارتقاء وضعیت پیروان اهل بیت (ع) در مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، آموزشی، حقوقی، رسانه‌ای، ارائه گزارش سالانه، ارتباط و همکاری و ایجاد اتحاد با مراکز و شخصیت‌های شیعی، ارتباط با محبان اهل بیت (ع) از جمله مأموریت‌های اصلی نمایندگان مجمع می‌باشد.

ارسال نظر