شاخص حکومت اسلامی چیست؟

استاد گروه معارف دانشگاه صنعتی شریف معتقد است حکومت علوی، شاخص حکومت اسلامی است و به هر اندازه که از آن فاصله داشته باشیم، یک عقب‌ماندگی محسوب می‌شود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، حجت الاسلام محمد طهماسبی به مناسبت هفته ولایت و امامت در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: ما باید حکومت خودمان را با حکومت علوی مقایسه کنیم و ببینیم چقدر با آن فاصله داریم و به هر اندازه فاصله داریم، آن را به عنوان عقب ماندگی حساب کنیم و به سمت جبران عقب ماندگی ها برویم. البته نه در عمل شخصی و نه در عمل حکومتی و اجتماعی نمی توانیم همچون امیرمومنان باشیم ولی مهم این است که جهت ما به سمت آنان باشد. یعنی علی و ائمه را قله در نظر بگیریم و به سمت آنان حرکت کنیم و به سمت عدالت،  پارسایی و پاکدامنی مسئولان و مردمی بودن کارگزاران پیش برویم.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: تمام ویژگی های شخصی و حکومتی امیرمومنان ملاک ارزیابی حکومت ماست. یعنی حکومت علوی به عنوان یک حکومت قله مطلوب ملاک است و همواره باید حکومت خود را با آن مقایسه کنیم و هر تفاوتی وجود دارد قبول کنیم که عقب ماندگی داریم و راضی نباشیم به این که تلاشی کرده ایم. هر وقت این ملاک ها تغییر کند، یعنی جهت را اشتباه رفته ایم. یعنی اگر شعار عدالت یا ساده زیستی مسئولان را بخواهیم کنار بگذاریم یا بگوییم حکومت وظیفه ای ندارد که انسان ها را به سمت تقوا و سعادت ابدی پیش ببرد یا مسئولان از مردم فاصله بگیرند به معنای آن است که جهت را تغییر داده ایم و از آن الگویی که امیرمومنان در ولایت به ما نشان دادند، فاصله گرفته و از آن دور می شویم ولی اگر به سمت آنها جهت گیری کردیم، هر چند فاصله داشته باشیم به معنای آن است که مسیر و جهت ما درست است و امید نزدیک شدن به آن بیشتر است.

غدیر، تضمین مسیر صحیح آینده دین 

دستیار محتوایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جایگاه عید غدیر در آموزه های دینی گفت: در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) و زمانی که از سفر حج برمی گشتند، آن حضرت در مقابل دیدگان همه مسلمانانی که در سفر حج حضور داشتند،  شرایط را به گونه ای رقم زدند که حساسیت موضوع را به همگان نشان دهند، به گونه ای که در غدیر ایستادند و عده ای را که جلوتر رفته بودند، برگرداندند و آن را به موضوعی مسلم تبدیل کردند و  بر همین اساس همه مسلمانان اصل موضوع را قبول دارند؛  هر چند اهل سنت می گویند منظور از مولا، دوستی است، ولی شیعه معتقد است منظور از ولی، حاکم است نه نصب معنوی که این موضوع قابل نصب نیست.

طهماسبی با اشاره به آیه ۱۶۴ سوره آل عمران گفت: همانطور که اصل نبوت لطف خدا به انسان ها بوده و خدا منت گذاشت که رسولی را برای آنان فرستاد،  غدیر نیز نعمتی برای مومنان است و در واقع تضمین مسیر صحیح آینده دین است. غدیر مساله ای است که با حفظ دین گره خورده است. لذا اگر در آیه سوم سوره مائده می فرماید الیوم یئس الذین کفروا من دینکم امروز کافران از دین شما مایوس شدند، به دلیل آن است که آنان می خواستند بعد از رحلت پیامبر(ص) اسلام را از بین ببرند ولی وقتی رسول خدا (ص)  برای بعد از خود امامی را معرفی کردند، کفار ناامید شدند. لذا می فرماید و من یتول الله و رسوله و الذین امنوا فان حزب الله هم الغالبون یعنی کسانی جزو غلبه کنندگان و پیروزمندان هستند که ولایت را می پذیرند.  

وی تاکید کرد: اگر به ما توصیه شده که غدیر را مهم بدانیم و نگذاریم فراموش شود و پیامبر در آن صحرا فرمود که حاضران به غائبان برسانند،  در واقع این رساندن پیام، تضمین حفظ حقیقت اسلام است. غدیر یعنی این که ولایت با امتداد امامت بعد از پیامبر معنا پیدا می کند و شکل می گیرد. لذا غدیر روشن ترین پاسخ ها به این مساله است که اسلام، حکومت دارد و حکومت غیر از ولایت را قبول ندارد. یعنی حکومت باید از طریق ولایت شکل بگیرد و حکومتی که ربطی به پیامبر و امام نداشته باشد، از نظر اسلام حکومت مشروعی نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به دعای روز غدیر «الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابی طالب» گفت: با این دعا خدا را شکر می کنیم که ما را از متمسکین به ولایت علی قرار داد. این شکرانه، وظیفه ما را مشخص می کند که این تمسک فقط بحث قلبی و محبت نیست. البته تمسک قلبی شرط آن است ولی مهمتر از آن این است که ائمه را بشناسیم و سعی کنیم خودمان را به آن صفات نزدیک کنیم.

وی افزود: در وجود حضرت علی(ع) ویژگی های شاخص چه در بحث های ایمان،  معنویت،  اخلاص،  فدا کاری و علم و چه صفات برجسته انسانی که برای همه انسان ها قابل توجه است مانند شجاعت،  رافت و ایثار وجود دارد ولی ویژگی های حکومتی آن حضرت مانند عدالت و انصاف،  برابر قرار دادن حال همه مردم در مقابل قانون و رعایت حق همه مردم و حتی کسانی که مومن نیستند و این دین را ندارند، بسیار قابل توجه است.

طهماسبی اضافه کرد: اینکه یک مسئول در زینت های دنیا برای خودش استفاده شخصی نداشته باشد یا در هدایت جامعه به تقوا تلاش کند یا در عمل کردن به حق و عدالت هیچ تبعیضی قائل نشود، اینها هم وظایف فردی و هم وظایف حکومتی و اجتماعی ما را مشخص می کند.

غدیر پایه تعامل میان فرقه‌های اسلامی است

این پژوهشگر مذهبی افزود: ما غدیر را فقط یک واقعه شیعی نمی دانیم. البته مساله عید غدیر و ولایت، پایه اصلی اعتقادات شیعه است ولی مساله مهم این است که سخن همه فرقه های اسلامی این است که هر کدام می خواهند بگویند اسلام حقیقی کدام است. بر همین اساس غدیر یک مساله مهم برای گفت و گو میان فرقه های اسلامی است. چون یک موضوع یقینی و قطعی در اواخر عمر پیامبر اکرم(ص) و ناظر بر این آیه قرآن است که الیوم اکملت لکم یعنی روزی که خدا دین را کامل کرد.

وی افزود: این موضوع می تواند پایه گفت و گو، تعامل و همفکری میان فرقه های اسلامی باشد. البته این یک موضوع علمی است و مساله ما این نیست که موضوع غدیر را به اختلاف و درگیری بکشانیم. رهبر معظم انقلاب بارها فرمود هر کسی بخواهد احساسات مسلمانان را تحریک کند، باید بداند که به آمریکا، انگلیس،  صهیونیست و کسانی کمک می کند که داعش و القاعده را ایجاد کردند و جریان تکفیری را به راه انداختند.

دستیار محتوایی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب فرمود این وحدت و برادری یکی از واجب ترین و لازم ترین وظایف همه جوامع اسلامی است. به عبارت دیگر ما نه می خواهیم با شعار وحدت بگوییم که از عقایدمان بحث و گفت و گو نمی کنیم و نه اگر اختلافی داریم، بخواهیم احساسات همدیگر را تحریک کنیم. اگر این دو موضوع را با هم درنظر بگیریم،  غدیر به عنوان یک واقعه مهم قطعی بین همه فرقه های اسلامی می تواند محور گفت و گو و تعامل و چه بسار رسیدن به یک وحدت نظر باشد.​

ارسال نظر