چین خطاب به آمریکا: تحریم بس است، وقت کمک به کوبا است

چین با قول حمایت از کشور کمونیست کوبا، از واشنگتن خواست تا کمپین چند دهه‌ای تحریم‌های خود علیه کوبا را متوقف کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،  وزارت امور خارجه آمریکا دورهای جدیدی از تحریم ها را در اواخر ماه گذشته علیه سران ارتش کوبا ، نیروهای امنیتی و اخیراً پلیس در واکنش به سرکوب اعتراضات نادر اوایل ماه ژوئیه به دلیل واکنش دولت به پاندمی کرونا و محدودیت های اعمال شده اعلام کرد.

این اقدام با انتقاداتی در پکن روبرو شد که واشنگتن را متهم به دخالت در امور هاوانا کرده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: چین با هرگونه اقدامی برای اعمال خودسرانه تحریم‌های یک جانبه و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها به بهانه" آزادی "،" حقوق بشر "و" دموکراسی "مخالف است. .

سخنگو افزود: تحریم های اخیر آمریکا علیه نهادها و مقامات کوبا به شدت هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را نقض می‌کند و یک بار دیگر استاندارد دوگانه و زورگویی به سبک آمریکا را به جهانیان نشان می‌دهد.

 کوبا شاهد یکی از طولانی‌ترین تحریم ها در جهان ، از اولین سالهای جنگ سرد ، هنگامی که قیام انقلابی فیدل کاسترو در ۱۹۵۹ در نهایت کمونیسم را در این کشور جزیره‌ای در ۹۰ مایلی ساحل فلوریدا حاکم کرد، بوده است. پس از گذشت بیش از ۶ دهه ، این محدودیت‌ها پس از آنکه ترامپ برخی سیاست‌های دولت اوباما برای تسهیل امور و نزدیک شدن دو کشور را لغو کرد، ادامه دارد  بایدن هم همچنان راه ترامپ را ادامه داد و باعث نارضایتی چین و اکثریت جامعه بین المللی شد که چنین تحریم هایی را محکوم کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: همانطور که برای همه معلوم شده است ، تحریم اقتصادی ، تجاری و مالی آمریکاست که مانع تلاش‌های کوبا برای بهبود اقتصاد و معیشت مردم می شود و حق مردم کوبا در امرار معاش و توسعه را زیر پا می گذارد. ما از  واشنگتن می‌خواهیم که به درخواست جهانی جامعه بین‌المللی توجه کند ، بلافاصله و به طور کامل تحریم ها علیه کوبا را لغو کند و فوراً بهانه‌گیری برای مداخله و بی ثباتی بزرگ را متوقف کند.

همه‌گیری کرونا مشکلات جدیدی برای کوبا بوجود آورده و پکن سعی کرده برای کمک وارد عمل شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:  تحریم بس است، راه درست حمایت است. اخیراً چین و بسیاری از کشورهای دوست دیگر و سازمان‌های بین‌المللی دست یاری به کوبا دراز کرده و به دولت و مردم کوبا در مبارزه با همه گیری و بهبود معیشت مردم کمک کرده‌اند. چین به اجرای توافق رهبران دو کشور عمل می‌کند ، روابط دوستانه چین و کوبا را عمیق‌تر می کند و از تلاش‌های کوبا برای غلبه بر تاثیر همه‌گیری ، توسعه اقتصادی و حفظ ثبات اجتماعی حمایت می کند.

اظهارات چینی ها توسط وزارت خارجه کوبا در شبکه‌های اجتماعی و در کنار هشتگ "#CubaNoEstaSola" یا "#CubaIsNotAlone" به اشتراک گذاشته شد.  مکزیک و تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نیز حمایت و مساعدت خود را اعلام کرده‌اند که نشان دهنده اختلاف منطقه در این زمینه است.

انتهای پیام

ارسال نظر