نمایندگان مجلس افغانستان:وضعیت کشور نتیجه معامله پنهانی با آمریکا است

شماری از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی افغانستان معتقدند وضعیت امروز این کشور نتیجه معامله پنهانی گروه طالبان با همکاری پاکستان است.

به گزارش  عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،به گفته این  افراد ،نتیجه حضور دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ،افزایش تعداد گروههای تروریستی در این کشور از یک گروه به بیش از ۲۰ گروه و گسترش ،فساد، فحشا و ناامنی در تمامی مناطق افغانستان است .

"خلیل احمد شهیدزاده "نماینده استان هرات در مجلس افغانستان گفت که آمریکا در مذاکره با طالبان و پاکستان، دولت افغانستان را کنار گذاشت و معاملات پنهانی با این گروه انجام داد که نتیجه اش وضعیت امروز این کشورش است.

به گفته شهیدزاده، مردم و دولت افغانستان تاکنون از جزئیات توافقنامه آمریکا و طالبان اطلاع ندارند و نمی دانند، چه توافقاتی در آن گنجانیده شده است.

«سیدجمال فکوری بهشتی»نماینده مجلس افغانستان نیز گفت که آمریکایی‌ها با حمله به  افغانستان و دادن شعارهای فریبنده و معرفی خود به عنوان ناجی پس از دو دهه حضور، کشور را در وضعیتی بحرانی ترک کردند.

وی اظهار داشت در زمان حمله آمریکا فقط گروه طالبان در افغانستان فعال بود که امروز پس از دو دهه حضور این کشور ،هم اکنون بیش از ۲۰ گروه تروریستی در قندهار،غزنی،هلمند،هرات و دیگر مناطق افغانستان فعال است.

شماری از فعالان سیاسی افغان نیز معتقدند طالبان با حمله گسترده به مراکز شهرها توافقنامه این گروه با آمریکا در باره کاهش خشونت را نقض کرده است .هرچند که نباید  انتظار داشت که  واشنگتن بر علیه طالبان اقدام موثری انجام دهد.

«اسدالله زائری» آگاه امور سیاسی افغانستان با بیان اینکه اقدامات اخیر طالبان در حمله به شهرها در سایه توافق ناقص با آمریکا انجام می شود گفت که دولت و مردم افغانستان نباید امنیت و بقای نظام را مشروط به پشتیبانی آمریکا کنند.

وی اظهار داشت رفع مشکلات کشور تنها با اراده قاطع دولت ، وحدت سیاسی و مردمی محقق می شود.

"عتیق الله امرخیل»، آگاه امور نظامی هم به خبرگزاری آوا  گفت که حمله طالبان به  شهرهای بزرگ و افزایش خشونت‌ها نقض صریح توافق نامه دوحه است و امریکا مسئول اوضاع کنونی افغانستان آمریکا است.

وی افزود:جنگ در شهرها در حقیقت مقدمه پیروزی هریک از طرفین است و در صورتی که هریک موفق شوند دست بالاتری در مذاکرات صلح خواهند داشت .

او تصریح کرد که اگر دولت توانست طالبان را از شهرها بیرون و حملاتشان را دفع کند در مراحل بعدی دست بالا را خواهد داشت؛ اما اگر طالبان یکی از استانهای هرات، قندهار و هلمند را تصرف کند دست بالا را خواهد داشت و در مذاکرات نیز پیشقدم خواهد شد.​

ارسال نظر