این چند کشور لبنان را گروگان گرفته‌اند

خبرهای شوک‌آوری که دیروز (یکشنبه) از مبداء بیروت به سراسر جهان مخابره شد، بار دیگر بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای را که در حال ایفای نقش بد در منطقه هستند، در کانون توجهات قرار داده است، همانها که لبنان را به گروگان گرفته‌اند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا،تنش جدید اجتماعی در لبنان، پس از آن بالا گرفت که در یک اقدام تروریستی علی الشبلی عضو حزب الله در مراسم عروسی در جنوب بیروت مورد هدف قرار گرفت، اما ماجرا به همینجا ختم نشد و مردان مسلح به مراسم تشییع جنازه این شهید نیز حمله مسلحانه کردند؛ حوادثی که صرفا در چارچوب اختلافات محلی و طایفی قابل ارزیابی نیست.

اهالی این مناطق بویژه در جنوب بیروت سال های متمادی در کنار هم زیسته اند و همزیستی مسالمت آمیز را تجربه کرده اند.

اما سوال اینجاست که چرا و چگونه زمینه های یک درگیری در جنوب بیروت ایجاد شد؟ آن هم در روزهایی که بن بست سیاسی در لبنان فشارهای معیشتی بر مردم را دو چندان کرده و با کاهش سنگین ارزش پول ملی این کشور، بحرانی جدی دامن لبنان را گرفته است.

برای حلاجی حوادث اخیر بیروت لازم است، آرشیو رسانه ها را در ماه های اخیر بار دیگر مرور کرد تا زوایای پنهان تحولات اخیر لبنان روشن و مشخص شود. مداخلات ، سنگ اندازی ها و فتنه انگیزی های کشورهای غربی و برخی دولت های منطقه بویژه از طریق سفارتخانه هایشان در بیروت چه بر سر این کشور آورده است.

بسیاری از کارشناسان مسائل لبنان از این رویداد به عنوان بخشی از بازی کشورهای ذی مدخل یاد می کنند، همانها که در طول ماه های اخیر اجازه تشکیل دولت به لبنانی ها ندادند.

حادثه به شهادت رساندن علی الشبلی در حالی رخ داد که اول این هفته از یک توافق در لبنان خبر داده شد که طی آن نجیب میقاتی بعد از ماه ها بلاتکلیفی توانست موافقت رئیس جمهوری و همچنین پارلمان را برای تشکیل دولت به دست آورد.

آمریکایی ها یک ضلع این مثلث بن بست ساز هستند که با ماموریت سفیرشان "دوروتی" تا توانسته اند در حرکت لبنانی ها به سمت ثبات و آرامش و حل اختلافات اختلال ایجاد کرده اند.

عربستان و امارات و اسرائیل، ضلع دیگر هستند که هر کدام با اعمال نفوذ و فشار به طیف های سیاسی همسو ، هرگونه تصمیم و اقدام لبنانی ها را در راه رسیدن به یک دولت مقتدر و کار آمد خنثی کرده اند.

اما در این میان یک ضلع دیگر را فرانسوی ها به خود اختصاص داده اند که نقش آنان را در کشیده شدن لبنان به اوضاع امروزی نمی توان نایده گرفت. لبنان در حالی که نیاز به ترمیم زخم های اقتصادی اش دارد و نیازمند کمک های منطقه ای و بین المللی برای خروج از بن بست جاری است، اروپایی ها با میدان داری فرانسه زمینه تحریم های جدیدی علیه لبنان را فراهم کردند.

حالا که در هفته جاری امیدها به ایجاد یک همبستگی و تفاهم میان جریان های سیاسی افزایش یافته بود، حادثه منطقه خلده در جنوب بیروت پیش می آید تا شاید با ایجاد تنش های اجتماعی جدید، خروج لبنان از بن بست سیاسی جاری را به تاخیر بیاندازد . 

کشورهای یاد شده لبنان را عملا به گروگان گرفته اند و باز شدن گره ها را به منافع خود گره زده اند. اولین واکنش های احزاب و جریان های سیاسی هم نشان داد که لبنان تحمل یک بحران جدید اجتماعی را ندارد. با اینحال اینک باید به انتظار روزهای آینده و درایت لبنانی ها باشیم؛ آیا لبنان متشکل از همه طیف ها و طایفه هایش، از این گرد و غبار ایجاد شده  عبور خواهد کرد؟​

ارسال نظر