"امیر عبداللهیان" از نگاه یک کارشناس مسائل سیاست خارجی

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: به نظر می رسد آقای رئیسی گزینه مناسبی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است .

 به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزارش ایسنا ،حسن عابدینی در مورد معرفی حسین امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی برای سمت وزیر امور خارجه از سوی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سیاست خارجی ایران باید در دوره  پیش رو چند ویژگی مشخص داشته باشد از جمله اینکه به سمت ایجاد توازن حرکت کند به نحوی که شاهد توازن جغرافیایی در تعامل با کشورهای مختلف باشیم و قطعا در این فرایند باید توجه ویژه ای به همسایگان وجود داشته باشد  .

وی با بیان اینکه فردی که وزیر امور خارجه می شود باید بداند که وزارت امور خارجه ،اجراکننده سیاست های خارجی کشور  است، تصریح کرد: طبق قانون اساسی و خود قانون وزارت خارجه این وزارتخانه در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشور باید تابع اسناد بالادستی باشد، بنابراین وزیر خارجه نمی تواند صرفا نظرات خود را اعمال کند و او هم به عنوان یک شخص می تواند دیدگاه هایش را بیان کند ولی در اجرا باید سیاست های کلان و اسناد بالادستی را مورد توجه قرار دهد.

این روزنامه نگار با بیان اینکه سیاست خارجی کشور باید ارزش افزوده برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، اظهار کرد: در این مقطع نیاز به پیشران های اقتصادی داریم و در همین راستا دیپلماسی اقتصادی باید  از جایگاه ویژه ای در وزارت امور خارجه  برخوردار باشد .

عابدینی با بیان اینکه حوزه نفوذ ایران و مزیت نسبی سیاست خارجی کشور در منطقه غرب آسیا نسبت به سایر مناطق بیشتر است، افزود: در همین چارچوب در سیاست خارجی کشور باید به این موضوع توجه ویژه ای صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه به نظر می رسد آقای امیرعبداللهیان به چند دلیل مشخص می تواند این موضوعات را به نحو مناسب دنبال کند، گفت: او در عرصه دیپلماسی، فردی کارکشته است، از سال های پیش در وزارت خارجه بوده است و با ساختار وزارت خارجه، کارکرد آن و بدنه این دستگاه آشنا است. فردی است که هم به عنوان سفیر در دیگر کشورها مأموریت بر عهده داشته و هم به عنوان معاون وزیر خارجه چند سالی ایفای وظیفه کرده است و در این زمینه از تجربیات مناسبی در کارنامه کاری خود برخوردار است.

وی با بیان اینکه او در تعامل با سایر نهادها که در سیاست خارجی ایران موثر هستند کارنامه موفقی داشته است به ویژه در مقطعی که در حوزه معاونت عربی و آفریقایی حضور داشته توانسته با کشورهای این حوزه روابط بسیار خوبی داشته باشد،  اظهار کرد : از دیگر سو آقای امیرعبداللهیان مذاکره کننده ورزیده ای است، او در جریان مذاکرات ایران و آمریکا در عراق در تیم مذاکره کننده بوده و در این زمینه دارای تجربه است.

این روزنامه نگار با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان شخصیتی قابل قبول در بین کارشناسان حوزه سیاست خارجی و همچنین دیپلمات ها در خود دستگاه دیپلماسی است، ادامه داد: به نظر می رسد آقای رئیسی گزینه مناسبی را برای سمت وزارت امور خارجه به مجلس معرفی کرده است.

وی همچنین با اشاره به رشته تحصیلی حسین امیرعبداللهیان گفت: او در حوزه روابط بین الملل دارای تخصص و در این حوزه تحصیل کرده است.

عابدینی با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجه معمولا باید مسائل را از دو منظر کلان یعنی سیاست های داخلی و تحولات پیرامونی و همچنین از جهت خرد از جمله شخصیت و جایگاه افراد مورد بررسی قرار داد، تصریح کرد: آقای امیرعبداللهیان آشنایی خوبی به تحولات داخلی و موضوعات پیرامونی دارد و به لحاظ فردی و جایگاهی نیز دارای پذیرش در ساختار وزارت خارجه است و با توجه به این ویژگی ها به نظر می رسد ایشان از توان لازم برای پیشبرد سیاست خارجی کشور در مقطع حساس کنونی برخوردار هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر