رئیس بانک مرکزی افغانستان متواری شد

رئیس بانک مرکزی افغانستان ضمن فرار از کابل ، وفاداری نیروهای امنیتی را مورد پرسش قرار داده و اشرف غنی رئیس جمهور و مشاوران بی تجربه او را مقصر سقوط سریع دولت به دست طالبان قلمداد کرد.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، اجمل احمدی با انتشار چند توییت روز دوشنبه نحوه کار خود در بانک مرکزی تا زمان رسیدن طالبان به دروازه های کابل و همچنین فرار با یک پرواز نظامی را تشریح کرد.

وی اعلام کرد: لازم نبود که کار اینگونه به پایان برسد. از فقدان هرگونه طرح و برنامه ای از سوی رهبران افغانستان منزجر شدم. آنان را در فرودگاه دیدم که بدون اطلاع دادن به دیگران در حال ترک کشور بودند.

احمدی حدود یک سال پیش به عنوان سرپرست بانک مرکزی افغانستان منصوب شد . او پیشتر در خزانه داری آمریکا و همچنین بانک جهانی و در بخش خصوصی کار کرده بود.

وی با اشاره به ادعاهای برخی رهبران شبه نظامیان طرفدار دولت مبنی بر اینکه تسلیم ارتش در شمال افغانستان نتیجه یک توطئه بوده است گفت: باور این مساله دشوار است اما این مساله مشکوک است که چرا نیروهای امنیتی ملی به این سرعت پست خود را ترک کردند. مسائلی در این زمینه بدون توضیح مانده است.

وی خاطرنشان کرد که روز شنبه جلساتی برای اطمینان دادن به بانکها و صرافیها داشته تا آنها را آرام سازد و نمی تواند باور کند که این جلسات یک روز پیش از سقوط کابل بوده است. وی افزود که پول افغانستان به ۱۰۰ افغانی دربرابر دلار کاهش یافته که کاهشی در حدود ۲۳ درصد است.

با ادامۀ اوضاع نابسامان کنونی، روز شنبه ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی بخصوص دلار آمریکا بطور بی سابقه ای کاهش یافت و بانک‌ها شاهد  هجوم مردم بود. در اوایل روز شنبه ارزش یک دلار در بازار کابل نزدیک به ۱۰۰ افغانی رسید، اما در پایان روز دوباره به حدود ۸۷ افغانی کاهش یافت.​

ارسال نظر