آخرین تحولات افغانستان، خلا قدرت و اوضاع نابسامان کابل

کابل در خلاء قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر بسر می برند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، با ترک پایتخت از سوی محمداشرف غنی خلاء قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فرا گرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند.اما فرودگاه غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

شاهدان عینی می گویند که هزاران نفر در فرودگاه کابل سرگردان هستند و حتی داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

بعد از گذشت پاسی از شب و حضور مردم در فرودگاه کابل کم کم فضای یاس و ناامیدی جای خود را با امید برای این افراد عوض کرد  و این افراد بجای رفتن به خارج از کشور به منازل خود برگشتند اما شمار دیگری هنوز در این فرودگاه حضور دارند.

نظامیان آمریکایی اما دورتر در مرکز فرودگاه بیشتر به طرف بخش نظامی این فرودگاه مستقر هستند و به مردم هشدار داده اند که نزدیک آنها نشوند.

شب گذشته تنها صدای هواپیماهای نظامی آمریکا و ناتو در فضای کابل شنیده می شد که معلوم نیست چه فعالیتی انجام می دهند.

براساس گزارش‌ها شمار زیادی از سفارت خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا در منطقه وزیرمحمد اکبر خان در کابل بسته شده و پرچم خود را پایین کشیده اند.

گفته می شود که آلمان اعلام کرده است که هواپیمای نظامی برای بیرون بردن اتباع خود به کابل می فرستد و همچنین گزارش شده است که سفارت عربستان در کابل نیز بسته و دیپلمات های عربستان کابل را ترک کرده اند.

اما در طرف دیگر گروه طالبان وارد شهر کابل شده و حوزه های امنیتی را تصرف کرده اند و شماری از آنها نیز وارد کاخ ریاست جمهوری شده اند البته روشن است که این افراد کسانی نیستند که متولی مدیریت کشور باشند.

هرچند ملاعبدالغنی برادر رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان از دوحه در پیام ویدئویی رسیدن طالبان به کابل را تبریک گفته و آن را پیروزی بزرگ و بی نظیر عنوان کرده است.

ملابرادر اما به مردم اطمینان داده است که تا حد توان در خدمت مردم خواهند بود اما اوضاع در حال حاضر نشان می دهد که وضعیت فوری که در کابل پیش آمده هیچ طرح و برنامه تدوین شده وجود ندارد.

در طرف دیگر اما عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی گفته اند که شورای هماهنگی را برای جلوگیری از خلاء قدرت و هرج مرج بوجود آورده تا شهر کابل بحرانی نشود.اما وضعیت طوری است که نه پلیس و نیروهای امنیتی در شهر وجود دارند و نه ماموران غیر نظامی هستند همه ادارات نظامی و غیر نظامی محل ماموریت خود را ترک کرده و مشخص نیست که این افراد برای نجات جان خود در کجا بسر می برند.

از محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز خبری در دست نیست که به کدام کشور رفته است دیروز اخبار منتشر شده حاکی از ورود  وی به تاجیکستان بود اما دیری نگذشت که رسانه های افغانستان اعلام کرد که تاجیکستان به هواپیمای حامل اشرف غنی اجازه فرود نداده است.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در آخرین توئیت که خود که چهار ساعت پیش در توئیتر منتشر کرده است، نوشت که در خاک خود به همراه مردم خود برای یک هدف واقعی و با اعتقاد راسخ به حقانیت و مقاومت در برابر سلطه ظلم خواهد ایستاد. اما وی بیشتر توضیح نداده و نگفته است که در کجا بسر می برد.

طالبان اکنون بر تمام افغانستان بجز استانهای پروان و پنجشیر مسلط هستند و هنوز روشن نیست که امروز وضعیت کابل چگونه رقم خواهد خورد اما کوچه و جاده ها در کابل خالی است و کسی جرات بیرون رفتن و عبور در جاده ها را ندارند.

ادامه التهاب در فرودگاه کابل

وضعیت فرودگاه کابل همچنان ملتهب گزارش می شود. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که بسیاری از مردم که برای فرار به فرودگاه هجوم آورده اند، تلاش می کنند تا سوار هواپیماهای آمریکایی شوند و نظامیان آمریکا نیز برای جلوگیری از هجوم مردم، تیراندازی کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام آمریکایی گفت که نظامیان این کشور «مجبور شدند» که برای جلوگیری از ورود افغان ها به هواپیماهای نظامی، «شلیک هوایی» کنند.

این مقام آمریکایی افزود: پروازهای نظامی از کابل، فقط مخصوص انتقال دیپلمات ها و کارکنان سفارت آمریکاست.

در همین حال برخی رسانه های محلی نیز گزارش کرده اند که در جریان تیراندازی نظامیان آمریکا در فرودگاه کابل، چند نفر کشته شدند. 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز از کشته شدن چند نفر در اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی خبر داد. 

سفارت آمریکا در کابل در توئیتی به شهروندان آمریکایی و افغان یادآور شد که اوضاع امنیتی کابل همچنان ناامن است. 

این سفارتخانه خواستار آن شد که تا اطلاع ثانوی کسی به فرودگاه کابل نرود. 

آمریکا دیروز همزمان با سقوط دولت محمد اشرف غنی و ورود شبه نظامیان طالبان به کابل، اعلام کرد که کارکنان سفارت خود را طی ۷۲ ساعت از افغانستان خارج می کند.

ویدیوهای منتشر شده از فرودگاه کابل نشان می دهد که از دیشب، تعداد زیادی از مردم افغانستان برای فرار از کشور خود، وارد فرودگاه کابل شدند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از مقام های فرودگاه کابل از لغو پروازهای تجاری از کابل به دلیل هرج و مرج خبر داد. 

هواپیمایی امارات پروازهایش را به کابل تعلیق کرد

 خبرگزاری رویترز  ساعتی قبل گزارش داد، پس از استقرار نیروهای طالبان در شهر کابل، خط هوایی امارات در وب سایت خود اعلام کرد که پروازهایش به این شهر تا اطلاع ثانوی تعلیق می‌شود.

شرایط خروج امن افغان‌ها و اتباع خارجی از افغانستان فراهم شود

بیش از ۶۰ کشور جهان طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که باید به شهروندان افغان و خارجی که خواستار خروج از افغانستان هستند، اجازه داده شود از این کشور خارج شوند و اینکه فرودگاهها و گذرگاههای مرزی باید همچنان باز بمانند.

براساس گزارش رویترز، کشورهایی همچون آمریکا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، قطر و انگلیس در این بیانیه عنوان کردند: آنهایی که در سراسر افغانستان قدرت و اوضاع را در کنترل و اختیار دارند، باید مسئولیت حفاظت از جان افراد و اموال عمومی و همچنین احیای فوری امنیت و نظم داخلی را برعهده بگیرند.

انتقال سفارت فرانسه به فرودگاه کابل

ژان ایو لودریان وزیرامور خارجه فرانسه بی آنکه به مسئولیت های حضور فرانسه در افغانستان اشاره کند، به دلیل آنچه افزایش وخامت اوضاع امنیتی افغانستان توصیف کرد، با صدور بیانیه ای سفارت کشورش را به فرودگاه کابل منتقل کرد تا از آنجا روند تخلیه کامل نیروها را پیگیری نماید.

ارسال نظر