تلاش رهبران سیاسی افغان برای استعفای غنی و تشکیل دولت موقت

منابع خبری افغان از تلاش "عبدالله عبدالله "رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رهبران سیاسی این کشور برای ترغیب " محمد اشرف غنی " رئیس جمهوری به استعفا و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت موقت برای دستیابی به صلح خبر می دهند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «فخرالدین قاری‌زاده» از افراد نزدیک به صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق افغانستان و مشاور سابق وزارت خارجه در مطلبی نوشت که  در نشست روز گذشته رهبران سیاسی افغانستان در کاخ سپیدار که حمایت سیاسی سازمان ملل و کشورهای مقتدر جهان از جمله آمریکا را با خود دارد، تصمیم گرفته شد که با اعطای تندیس قهرمان صلح "اشرف غنی" را قانع به استعفا کنند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است نمایندگان شرکت کننده در  این نشست پس از توافق در بین خود  روز  گذشته راهی کاخ ریاست جمهوری شدند تا  تصمیم خود را با  اشرف غنی در میان بگذارند تا هرچه زودتر زمینه انتقال قدرت فراهم شود.

یک منبع دیگر نیز گفت که رئیس جمهوری افغانستان ساعت ۱۵ روز گذشته در دیدار با تعدادی از رهبران سیاسی در باره گزینه های مختلف از جمله تشکیل دولت موقت گفت وگو کرده است.

براساس گزارش‌ها ،عبدالله عبدالله با نمایندگان کشورهای خارجی و طالبان به توافق رسیده اند که اشرف غنی از قدرت کناره گیری کند و پس از برقراری آتش بس دولت موقت ایجاد شود.

در ادامه پس از آتش بس و تشکیل دولت موقت  در باره صلح و ساختار دولت آینده ، حقوق زنان، اقلیت های مذهبی و قومی توافق صورت گیرد. 

قاری زاده  در ادامه این مطلب نوشت کاخ ریاست جمهوری افغانستان امروز سه فروند بالگرد ارتش را از فرودگاه نظامی کابل به داخل کاخ ریاست جمهوری انتقال داده است.

براساس این گزارش ،احتمال دارد این بالگردها برای انتقال اشرف غنی در نظر گرفته شده باشد.

براساس گزارش دیگری که منتشر شده "حامد کرزای در سفری به قندهار با "ملاهیبت الله" رهبر گروه طالبان در باره چگونگی دولت انتقالی و ورود طالبان به کابل گفت وگو کرده است.

بحث بر سر دولت انتقالی و ورود طالبان به کابل در حالی مطرح می شود که هم اکنون حدود ۲۰ استان افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد و پیشروی برای تصرف شهرها و استانهای باقی مانده به سرعت ادامه دارد.

شماری از نظامیان آمریکایی برای نظارت بر خروج دیپلمات های این کشور وارد کابل شدند و قرار است با ورود تعداد دیگری از این افراد شمار این نیروها به چهار هزار نفر برسد.

هرچند رسانه های غربی نوشته اند که این نیروها برای خروج امن دیپلمات های و شهروندان  خارجی صورت گرفته اما برخی از منابع گفته اند که این نیروها برای تامین امنیت پروازها و انتقال قدرت در افغانستان به کابل آمده اند.​

ارسال نظر