بورل: آمریکا مقصر عملیات خروج کند نیروها از افغانستان است

«جوسپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه خروج نیروها از افغانستان تا پیش از پایان ماه جاری میلادی (اوت/ نهم شهریور ماه) غیر ممکن است، آمریکا را مقصر اصلی سرعت پایین عملیات تخلیه متحدان از کابل دانست.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ، بورل تاکید کرد که اقدامات امنیتی و نظارتی مورد نظر آمریکا در فرودگاه کابل، عملیات تخلیه از پایتخت افغانستان را دشوار کرده است.

این مقام اروپایی گفت: تا آنجا که من می‌دانم آمریکایی‌ها می‌خواهند از حالا تا پایان ماه جاری، ۶۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کنند. این حتی از نظر ریاضیاتی، غیر ممکن است.

رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در انتقاد از تدابیر «شدید» امنیتی آمریکا گفت: مشکل، دسترسی به فرودگاه است. ما خواستار انعطاف پذیری بیشتر هستیم.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ اوت را به عنوان مهلت پایان روند خروج کامل نیروهای خود از افغانستان تعیین کرده است، با این حال هشدار داده که در صورت نیاز به ادامه روند تخلیه، این بازه زمانی می‌تواند تمدید شود. ارتش آمریکا در حال حاضر، کنترل فرودگاه کابل و کنترل ترافیک هوایی را در دست داشته و هدایت می‌کند.

لشکرکشی ناتو به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بهانه «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد اما با گذشت دو دهه از این ماموریت، پیشروی سریع طالبان سبب شد تا کشورهای مختلف از جمله اعضای ناتو، سراسیمه نسبت به خروج هیئت‌های دیپلماتیک، کارکنان و شهروندان خود از خاک این کشور آسیایی اقدام کنند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه هفته گذشته (۲۴ مرداد) وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

همزمان با روند پرشتاب خروج اتباع آمریکایی و غربی و برخی اتباع افغان از افغانستان، دولت واشنگتن به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی اعلام کرده که شاید به آنها دستور داده شود به جابجایی افرادی که از این کشور جنگ زده خارج شده‌اند، کمک کنند.

ناتو به منظور تسهیل عملیات خروج دیپلمات‌ها و غیر نظامیان در تلاش است تا دسترسی به فرودگاه کابل را تضمین کند.

ارسال نظر