عبادت در سیره امام سجاد(ع) تبلور نقطه اکمال توحید بود

حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی با اشاره به اینکه عبادت سیدالساجدین(ع) با نیت بندگیِ خاضعانه و صادقانه برای خداوند ادا می‌شد، اظهار کرد: در سیره امام سجاد(ع) نیایش و عبادت تبلور نقطه اکمال توحید بود.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) یکشنبه ۳۱مرداد برابر با ۱۳ محرم الحرام، ساعت ۱۸:۳۰ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی کانون فرهنگی هنری جعفر آل محمد(ع) روستای نصیرایی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین «سید عباس تقوی»، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با موضوع شخصیت امام سجاد(ع) و رویکردهای اجتماعی آن حضرت به سخنرانی پرداخت. 

حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در ابتدای مباحث خود با اشاره به ویژگی‌های عبادی امام سجاد(ع) گفت: عبادت آن حضرت از روی ترس نبود بلکه عبادت می‌کرد تا بنده باشد و بندگی کند. از آن حضرت نقل شده است که فرمود: من به نیت ثواب خداوند را عبادت نمی‌کنم که مثل بندگان طمع‌کار شوم، چنین نیستم که اگر در عمل‌اش سودی باشد عمل کند واگرنه آن را ترک کند؛ بد می‌دانم که خدا را از روی ترس عبادت کنم و مثل بنده بدی باشم که اگر نترسد بندگی نکند. برخی از دوستان امام سجاد(ع) از آن حضرت سوال کردند پس برای چه خدا را می پرستید؟ امام(ع) پاسخ داد: چون خدا را شایسته این بندگی و ستایش می دانم.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در روایت آمده است که آن حضرت در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند تا جایی که بر پیشانی و زانوی حضرت زخم می‌بست. امام سجاد(ع)، مجسمه توحید است وهیچ امر دیگری در ملاحظات رفتاری آن حضرت جز توحید دیده نمی‌شود، آنجا که سکوت می‌کند برای خداست، آنجا که فریاد می‌زند برای خداست، آنجا که بندگی می‌کند برای خداست، آن حضرت صبور، شجاع، عابد، زاهد، عالِم، مجاهد بود، اما قبل از هرچیز یک عبد و بنده صادق خداوند بود.

وی با بیان اینکه توحید به معنای واقعی کلمه در عمق جان سیدالساجدین(ع) نهادینه شده است، گفت: اساسا هرچه که انسان توحیدی‌تر شود، صالح‌تر خواهد بود. عصمت معصوم(ع) و عدالت انسان عادل ریشه در نوع نگاه و رفتار توحیدی او دارد. هرچه او خدا را حاضر و ناظرتر بداند به همان میزان صالح‌تر است و امام سجاد(ع) آیینه تمام‌نما و نقطه اکمال این خصایص بود.

وی با اشاره به دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه گفت: این دعا در مورد رابطه امام(ع) با والدین است، امام سجاد(ع) در این دعا می فرماید: خداوندا به من توفیق بده که با والدین‌ام مهربانی کنم مثل یک مادر به فرزندش؛ همچنین در دعای بیست و پنجم در مورد فرزندان و تربیت آنها نکات قابل توجهی را بیان می‌فرماید از جمله: « وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِیَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِینَ مُطِیعِینَ لَکَ ، وَ لِأَوْلِیَائِکَ مُحِبِّینَ مُنَاصِحِینَ ، وَ لِجَمِیعِ أَعْدَائِکَ مُعَانِدِینَ وَ مُبْغِضِینَ» (و آنان را نیکوکار، پرهیزکار، بصیر و بینا، شنوا و فرمان‌بردار خود و نسبت به دوستانت عاشق و خیرخواه و در ارتباط به دشمنانت، سرسخت و کینه‌ورز، قرار ده).

حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی در بخش دیگری از مباحث خود، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) خدمات اجتماعی فراوانی داشت و نسبت به هیچ کس به ویژه همسایگان بی تفاوت نبود، افزود: آن حضرت فارغ از اینکه همسایه اش بر مدار مذهبی و پیرو ایشان باشد، احوال او را جویا می‌شد، به بیان دیگر صرف هماسیه بودن برای امام سجاد(ع) موضوعیت داشت.

وی ادامه داد: امروز نیز ما باید در حد بضاعت خود به دستگیری از همسایه، دوست، آشنا و مردم بپردازیم به ویژه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه تاکید کردند. در شرایطی که کرونا شیوع یافته است بسیاری از افراد نیازمند کمک هستند بنابراین با تأسی از روش و سیره امام سجاد(ع) باید به دستگیری و حمایت از آنان بپردازیم.

انتهای پیام

ارسال نظر