کارشناس مذهبی:

عمارگونه زندگی کنیم

عمارگونه زندگی کنیم

یک کارشناس مذهبی از عمار یاسر به عنوان اولین فرزند شهید اسلام یاد کرد و گفت: کسانی می‌توانند در پیچ‌وخم‌های انقلاب استقامت کنند که عمارگونه زندگی کرده باشند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،حجت الاسلام عباس ابن علی روز پنجشنبه به مناسبت سالروز شهادت عمار یاسراظهار داشت: حضرت عمار یاسر در زبان شخصیت های انقلابی، بیشتر به اهل بصر و صبر معروف هستند. حضرت علی (ع) فرمود و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر یعنی پرچم حق طلبی و عدالت طلبی را فقط کسانی می توانند حمل کنند و به مقصد برسانند که اهل بینش و صبر باشند و بینایی و شکیبایی داشته باشند، همچنین مواضع حق را بشناسند و به آن آگاهی داشته باشند که عمار یاسر یکی از شخصیت هایی است که مصداق کامل این فرمایش امیرمومنان است.

وی افزود: عمار جزء مهاجران به حبشه و مهاجران به مدینه و اولین داوطلبان در این دو هجرت اساسی اسلام بود. هجرت گاهی ممکن است به عنوان ماموریت باشد و مقصد نیز مشخص است. لذا انسان سختی‌های راه را تحمل می‌کند تا به مقصد برسد ولی هر دو هجرت برای مسلمانان مبهم بود و این نگرانی وجود داشت که نتیجه این هجرت چه خواهد بود و حتی نمی دانستند که آیا جانشان در امان خواهد بود یا نه.

این استاد حوزه ادامه داد: از آنجا که هجرت باید مخفیانه انجام می شد، مهاجران اموال خود را در مکه گذاشتند ولی از نظر جانی امنیت نداشتند. از طرف دیگر نمی توانستند از راه اصلی بروند بلکه مجبور بودند از بیراهه بروند تا شناسایی نشوند.

اولین فرزند شهیدِ اسلامی

ابن علی افزود: عمار یاسر را می‌توان اولین فرزند شهید اسلام نامید که هم سمیه مادر بزرگوار آن حضرت و هم یاسر پدر آن حضرت به شهادت رسیدند که همراه با شکنجه بود و این پدر و مادر جانانه مقاومت کردند. شهادت یاسر و سمیه در روحیه اهل مکه به ویژه زنان بسیار تاثیرگذار بود. در واقع انقلابی در حمایت از پیامبر اکرم (ص) صورت گرفت.

وی اضافه کرد: عمار یاسر در ساخت مسجد قبا همکاری داشت و جزء کسانی بود که با شور و هیجان در ساخت مسجد فعالیت می کرد. این صحابی رسول خدا (ص) در همه جنگ های پیامبر شرکت داشت و در هیچ جنگی غایب نبود.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کاشان از یمن به عنوان مظهر مقاومت در بسیاری از دوره ها یاد کرد و گفت: عمار اهل یمن بود و افرادی در آن زندگی کرده اند که با دست خالی حق طلب و ظلم ستیز بودند و عمار از قبایل قحطانی یمن بود.

 

عمار در جنگ صفین در رکاب حضرت علی (ع) به شهادت رسید و سندی بر حقانیت امیرمومنان (ع) بود. چون پیامبر اعظم (ص) فرموده بود یک گروه سرکش که پا روی حق می گذارند، عمار را به شهادت خواهند رساند و این مسئله برای معاویه بسیار گران تمام شد. بنابراین دست به تحریفاتی زد و گفت ما گروه سرکش نیستیم بلکه علی عمار را به صحنه جنگ آورد و باعث شهادت او شد. ولی این حرف بسیار سبک بود و کسی آن را نپذیرفت.

حمله داعش به حرم عمار

ابن علی گفت: از طرف دیگر وجود مرقد عمار در زمان فعلی مورد توجه است. چون داعش خشمگینانه و وحشیانه به آنجا حمله کرد و مزار آن حضرت را در استان رقه در سوریه ویران کرد. مزار عمار در کنار مزار اویس قرنی بود که این دو یار و همنشین پیامبر و حضرت امیر بودند و مدفنشان نیز در یک جا قرار داشت.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) علاقه داشتند که مقبره عمار حفظ شود و حتی به حافظ اسد رئیس جمهور وقت سوریه توصیه می کردند که زمین‌های اطراف مقبره عمار خریداری شود و حرمت آن حرم حفظ شود که بارگاهی در آنجا ساخته شد.

عمارگونه زندگی کنیم

بهشت مشتاق عمار است

این پژوهشگر مذهبی اظهار داشت: بعضی گفته‌اند که عمار یکی از هفت مسلمان نخستین بود که به اسلام گروید و جزو سابقون در اسلام آوردن بود و پیامبر فرمود بهشت مشتاق علی، عمار، سلمان و بلال است و رسول خدا (ص) همان جمله‌ای را که درباره حضرت علی (ع) فرمود، درباره عمار نیز بیان کردند که عمار با حق است و حق با عمار یا این روایت که عمار به گرد حق می چرخد و هرکجا که باشد آنجا جبهه حق خواهد بود. یعنی آن جبهه ای که عمار در آن بجنگد، جبهه حق است و همچنین فرمود قاتل عمار در آتش است و عمار تا آخر عمر در صراط ما باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمود «أینَ عمار؟»، افزود: آن کسی می تواند در سختی ها، پیچ و خم های انقلاب و جایی که عرصه بر انقلابیون تنگ و سخت می‌شود، استقامت کند که عمارگونه زندگی کرده باشد. استقامت همیشه محصول یک سبک زندگی انقلابی است و یک‌شبه نمی‌توان انقلابی شد؛ باید عمارگونه زندگی کرد و عمارگونه قناعت کرد و مطیع ولایت بود. 

وقتی می گوییم کل یوم عاشورا یعنی هر زمانی که ولی خدا در مقابل ظلم بایستد، نیاز به عمارها خواهد بود؛ عمارهایی که اهل بصر و صبر بوده و آگاه به مسائل زمان باشند وگرنه ولی خدا تنها خواهد بود. ممکن است برخی اهل بصر باشند ولی اهل صبر نباشند. یعنی مقاله می نویسند، تحلیل سیاسی می کنند و سخنرانی هم دارند و بصیرت را دارند اما صبر را ندارند. بنا بر این نه صبر تنها کافی است و نه بصیرت تنها در حالی که اینها باید در کنار یکدیگر باشند.

عمار و صبر انقلابی 

وی تاکید کرد: در واقع صبر، سکوت نیست بلکه صبر همراه با فعالیت است. به کسی که در خانه بنشیند، نمی گویند صبر کرده است و صبر زمانی معنا می‌دهد که انسان بخواهد به قله ای برسد و در بین راه سختی هایی را تحمل کند و به تعبیر رهبر انقلاب سنگلاخ هایی در مسیر صعود هست و وقتی من به سمت قله می روم، صبر معنی می دهد.

ابن علی ادامه داد: بنابر این صبر به معنای راکد بودن و حرکت نکردن نیست. صبر همیشه باید همراه با حرکت باشد که به آن صبر انقلابی می‌گوییم یعنی صبر همراه با حرکت، فعال بودن و کنشگری است و هر کسی در عرصه خود می‌تواند فعال باشد؛ یکی در عرصه رسانه یکی در عرصه تعلیم و تربیت یا در عرصه تولید یا کار و کارگری و ما به ویژگی هایی که عمار داشت به شدت نیاز داریم. یعنی هم اهل بصر و صبر بود و هم آگاه به زمانه خود بود. 

عمار یاسر در جنگ صفین به روایتی در نهم صفر سال ۳۷ قمری در حالی که بیش از ۹۰ سال داشت، به شهادت رسید و حضرت علی(ع) بر او نماز خواند.

ارسال نظر