دکتر هاشم الکندی رییس مرکز پژوهش های راهبردی النباء

نطفه عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی مرده است

نطفه عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی مرده است

هاشم الکندی رییس مرکز پژوهش های راهبردی النباء عراق می گوید که آمریکا هرگز موفق نخواهد شد سیاسیون و ملت عراق را درگیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کند.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا ،الکندی مقدمه راندن عراق به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در زمینه های اخیر توسعه روابط بغداد با اردن، مصر، (طرح شام جدید) و در تعاملات اخیر با عربستان سعودی و امارات می داند.

بدون وارد کردن عراق به عادی سازی، این فرآیند برباد رفته است

او تصریح می کند: همه این زمینه سازی ها برای راندن عراق به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود زیرا آمریکا و اسرائیل خوب می دانند که عادی سازی روابط در منطقه بدون وارد کردن عراق به این فرآیند نتیجه نمی دهد.

به گفته رییس مرکز پژوهش های راهبردی النباء عراق، «در سطح سیاسی، مردمی، فرهنگی و اجتماعی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به جز از سوی عده کمی از سیاسیون در این راستا، به شدت محکوم است. قانون اساسی عراق و اراده مردمی آن عادی سازی با اسرائیل را هرگز قبول نمی کند.»

وی می افزاید: مردم عراق می دانند که تلاش برای عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی در چارچوب خارج کردن آن از محور مقاومت است.

یمن چگونه رویای عادی سازی روابط با اسرائیل را تبدیل به کابوس کرد؟

هاشم الکندی بر این عقیده است که «آنچه در روابط اسرائیل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رخ داد؛ عادی سازی روابط نبود بلکه درگیر شدن در این فرآیند بود. کشورهای مذکور امنیت، حاکمیت و حتی تصمیم سازی خود را باختند و استقلال خود را تقدیم رژیم صهیونیستی کردند.»

الکندی اوضاع منطقه را به سود فرآیند عادی سازی روابط و جبهه سازش نمی داند و می گوید: حتی آمریکایی ها در حال رها کردن آل سعود و اماراتی ها هستند زیرا با وجود همنشینی آنها با اسرائیل، برون رفتی از بحران یمن برای آنها نیافتند. ملت یمن اکنون تاسیسات و مراکز آمریکایی، سعودی را در نجد و حجاز هدف قرار می دهد.

استراتژیست عراقی ادامه می دهد: امارات نیز در تیررس شلیک های دفاعی ملت یمن است. بنابراین نه حمایت آمریکا و نه فرآیند عادی سازی روابط اینها با اسرائیل فایده ای برای آنها نخواهد داشت.

به گفته او، «ملت عراق این پیام را به خوبی می فهمد که چگونه کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی درگیر جدال موجودیتی شده اند. بنابراین آمریکا موفق نخواهد شد عراقی ها را به عادی سازی روابط با اسرائیل بکشاند. این فرآیند به سرانجام نخواهد رسید زیرا نطفه انعقاد آن مرده است و مردم عراق قدر محور مقاومت را می دانند.»

نسبت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خروج آمریکا از عراق

الکندی تلاش ها برای عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با  عراق را از سوی آمریکا بی ارتباط با خروج احتمالی نیروهای نظامی این کشور در پایان سال جاری نمی بیند و به سناریوهای مختلفی اشاره می کند که احتمالا از سوی واشنگتن در دستور کار باشد:

۱-طرح تجزیه عراق که پیش تر نیز جو بایدن رییس جمهور آمریکا زمانی که معاون رییس جمهور بود از آن حمایت می کرد.

۲-بازگرداندن فتنه و آشوب به عراق از طریق بازگرداندن گروه های تروریستی و یا تحریک اختلافات قومی-مذهبی در عراق

۳-کشاندن عراق به فرآیند عادی سازی با رژیم صهیونیستی که می تواند برای آمریکا در آستانه خروج نیروهای نظامی آن از این سرزمین، یک برگ برنده باشد هر چند ملت و سیاستمداران عراقی و نیز قانون اساسی عراق چنین موضوعی را به شدت رد می کنند.

ارسال نظر