در گفت و گو با رییس مرکز پژوهش های راهبردی عراق مطرح شد

سناریوی تجزیه عراق از دروازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

سناریوی تجزیه عراق از دروازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

عباس الجبوری رئیس مرکز پژوهش های راهبردی عراق (رفد) در گفت و گو با ایرنا از سناریوهای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه عراق و نیز پشت پرده های تحرکات اخیر برای سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت.

به گزارش عاشورا نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، عباس الجبوری درباره تلاش های اخیر برخی افراد در عراق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با ذکر تاریخچه ای از این تقلاها گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند که عراق را در رکاب سازش با رژیم صهیونیستی به راه آورند. وقتی با شرکت های امنیتی به عراق آمدند از قائم تا الانبار این شرکت ها را منتشر کردند و عمده این شرکت ها صهیونیستی بودند.

به گفته الجبوری، عراق پیش از این هم توافق قرن را با شکست مواجه کرده بود. «خواستند تا تعدادی از فلسطینی ها را در الرمادی و الانبار ساکن کنند و این (تابعیت دادن به فلسطینیان برای فراموش کردن سرزمین خودشان) یکی از نقاط تمرکز فرآیند سازش با رژیم صهیونیستی بود. این طرح شکست خورد.»

رییس مرکز پژوهش های راهبردی رفد عراق می گوید: امروز اکثر مهندسان شرکت های غربی سرمایه گذار در عراق، اسرائیلی هستند. آنها برای عادی سازی روابط تلاش می کنند. اکنون تعدادی از مراکز در شمال عراق نیز متاسفانه، مقری برای صهیونیست ها است.

الجبوری می افزاید: بسیاری از سیاستمداران عراق که نام آنها را می دانیم در گذشته به قدس سفر کرده اند.

وی از ارتباط های اقتصادی به ویژه در حوزه نفت عراق با رژیم صهیونیستی پرده بر می دارد و می افزاید: برخی اداره ها را در عراق به بخش هایی ارتباط داده اند که گفته می شود آمریکایی است؛ به ویژه در شرکت ها و موسسات نفتی و محل های انعقاد قراردادها؛ پوشش این شرکت ها آمریکایی اما جوهر و بدنه آنها صهیونیستی است. این شرکت ها یکی از وجوه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند.

الجبوری درباره بهانه آمریکایی ها برای تقویت ارتش عراق و توجیه حضور خود در این کشور چنین می گوید: بر این باورم که امروز آمریکا دروغ می گوید. دروغ می گویند که می خواهند ارتش عراق را تجهیز کرده و قوی کنند زیرا از سال ۲۰۰۳ تاکنون نیز این آمریکا نبود که ارتش عراق را تجهیز کرد، بلکه همه قراردادهای تسلیحاتی عراق با روسیه، کره، بلغارستان، مجارستان و سایر کشورها بوده است. قانون بین الملل می گوید دولتی که اشغالگری کرده باید کشور اشغال شده را بازسازی و مسلح کند. اما این اتفاق نیفتاد بلکه عکس آن اتفاق افتاد. یعنی آمریکا خرابی ها در عراق را چند برابر کرد.

پژوهشگر عراقی تصریح می کند: آمریکا نه شکوفایی اقتصادی عراق را می خواهد و نه تجهیز ارتش آن را زیرا نمی خواهد عراق تهدیدی برای رژیم صهیونیستی یا خود آمریکا باشد.  

عباس الجبوری درباره ائتلاف جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا می گوید: این اتفاق جدیدی نیست. آمریکا همواره به خیانت علیه همپیمانان خود و فریب آنان مشغول بوده است. نمونه های این خیانت ها و پیمان شکنی های آمریکا در دوره ترامپ به وضوح دیده شد؛ از پیمان شکنی درباره توافق آب و هوایی پاریس تا خروج از توافق هسته ای با ایران.   

الجبوری ادامه می دهد: مقام های فرانسه با این درک از پیمان شکنی و بدعهدی آمریکا گفتند که «از پشت خنجر خوردند». فرانسه اولین و آخرین دوست خنجر خورده از سوی آمریکا نیست. برای آمریکا ملت ها نیز مهم نیستند. نمونه های این موضوع نیز دخالت های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف است.

وی درباره پیام آمریکا به داخل عراق با خالی کردن پشت دولت همپیمان خود در افغانستان تاکید می کند: واضح است که آمریکا به عهد و پیمانی پایبند نیست. برخی سیاستمداران عراقی عاملان آمریکا در عراق هستند. برخی از آنها بر پشت تانک ها (با نظامی گری) به قدرت رسیدند و برخی دیگر را آمریکا طور دیگری حمایت کرد. اینها همان هایی هستند که مخالف مقاومت و طرفدار انحلال حشد الشعبی هستند. متاسفانه بخشی از اینها هم شیعه هستند. اینکه طالبان در افغانستان روی کار آمد نشان می دهد که آمریکا نمی تواند هیچ حکومتی را قدرتمند کند. کسانی که از حضور آمریکا خرسند هستند شاید از این اتفاق درس بگیرند که خیانت آمریکا در حق آنها ممکن است و ممکن است فهرست نام های آنها به دست دشمنان خودشان بیفتد همان طور که فهرست های همکاران خود در افغانستان را تقدیم طالبان کردند. بنابراین سیاستمداران حامی آمریکا در عراق باید این عبرت را فراموش نکنند که آمریکا می تواند به آنها پشت کرده و آنان را تحویل داعش بدهد.

به باور الجبوری، «تا زمانی که مقاومت عراق و الحشد الشعبی باشد آمریکایی ها نخواهند توانست عراق را به دست داعش بدهند. تا محور مقاومت باشد ملت عراق خم نخواهد شد.»

این چهره برجسته پژوهشی و دانشگاهی عراق تصدیق می کند که «آمریکایی ها حتما برای آینده عراق سناریوهایی دارند. سناریوی تجزیه عراق را از سال ۱۹۷۳ در دستور کار دارند. در خاطرات هنری کسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا نیز به این موضوع پرداخته شده است که عراق باید به سه دولت کردی، سنی و شیعه تقسیم شود.»

الجبوری این سوال را مطرح می کند که چرا آمریکا از همه جا خارج می شود اما از جاهایی مثل پایگاه التنف سوریه بیرون نمی رود و داعش را در آنجا نگه داشته است.

کارشناس عراقی می افزاید: آمریکایی ها چاقویی را پشت کمر عراق گرفته اند و با آن دائما اوضاع امنیتی عراق را تهدید می کنند.

به گفته الجبوری و با استناد به گزارش های متعدد، «دیده شده است که هواپیماهای آمریکایی روی کوه های حمرین و مکحول (در مرزهای عراق و سوریه بین استان های نینوا عراق و الحسکه سوریه) برای داعشی ها پناه گرفته در غارها و دره های این مناطق، سلاح و مواد غذایی می ریزند و همین داعشی های مورد حمایت آمریکا در مرزهای سوریه با عراق بیش از ۷۵ بار در ماه گذشته، عملیات نفوذ انجام دادند.»

الجبوری با قاطعیت باور دارد که «سناریوی آمریکا برای ناامن سازی آینده و تجزیه عراق آماده است» اما این را هم اشاره می کند که «امیدواریم سیاستمداران و نیروهای نظامی عراقی هوشیارتر شوند و اجازه ندهند آمریکا از مناطق خلاء آنها برای  تقویت داعشی ها سوء استفاده کنند اما من امیدوارم زیرا اراده ملت از سیاستمداران قوی تر است.»​

ارسال نظر